Tuus
allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu di 18 maart, 2025 15:33 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 jan, 2025 14:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Oosterhout
Één van mijn eerste bijdrages aan deze Buddy Build wordt de Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 in de kleuren van Medic'air. Ik ben dol op Tri-jets en ik dacht met de voltooiing van de L-1011 Tristar ze allemaal wel gebouwd had. Niets is minder waar, aangezien de Falcon 900 ook in civiele kleuren vloog (bijvoorbeeld die van Saudia). De Falcon 900 is gebaseerd op de Falcon 50, maar omdat daar niet zo veel passagiers in kunnen, viel die buiten mijn scope. Echter, de Falcon 50 wordt wel gebruikt bij medische vluchten, dus deze Buddy Build is een perfect excuus om deze te gaan bouwen. Het toeval wil dat ik bij de Franse Buddy Build ook al een Dassault Falcon heb gemaakt (de Falcon 20, waar de Falcon 50 dan weer op gebaseerd is).

Enfin, dit gaat hem worden: https://www.planespotters.net/photo/208 ... -falcon-50

De Dassault Falcon 50 werd ontworpen voor zowel transcontinentale als trans-Atlantische vluchten. Zoals gezegd is het ontwerp gebaseerd op de eerdere Dassault Mystère 20 en Falcon 200. Aanvankelijk werd geprobeerd een derde motor toe te voegen aan de Falcon 20, maar dit leidde tot stabiliteitsproblemen. Om dit te verhelpen, werd de romp verlengd. Het prototype van het nieuwe vliegtuig maakte zijn eerste vlucht in november 1976, gevolgd door het eerste pre-productietoestel op 13 juni 1978. De eerste productie-exemplaren werden in juli 1979 geleverd. In 1995 werd de verbeterde versie, de Falcon 50EX, aangekondigd. De afkorting EX staat voor "Extended Range" ofwel vergroot bereik. Deze variant kreeg zuinigere Honeywell TFE731-40-motoren en een moderne cockpit met het Collins Proline 4-systeem. De 50EX maakte zijn eerste vlucht op 10 april 1996, en in januari 1997 werd het eerste toestel afgeleverd.

Medic’Air International is een gerenommeerd Frans bedrijf dat gespecialiseerd is in medische luchttransportdiensten en wereldwijd repatriëringen verzorgt. Het bedrijf, opgericht in 1991 en gevestigd in Parijs, heeft zich gevestigd als een toonaangevende speler in medische noodhulp en transport, met een focus op veiligheid, snelheid en hoogwaardige zorg. Medic`Air levert Medische repatriëring, Ambulancevluchten, Medische begeleiding, Internationale medische ondersteuning en Evacuatie bij rampen.

Dit is de kit:
photo 609958

De onderdelen van Resin met een metalen neusje. De kit is de 50EX, dus ik zal wel een paar kleine aanpassingen moeten doen om de Falcon 50 sans suffix te maken.
photo 609957

De handleiding en decals. De decals bij de kit ga ik niet gebruiken. De cockpit en raamdecals ga ik weer zelf maken en Jelle was zo vriendelijk om aan te bieden de rest van de livery te ontwerpen.
photo 609956

Ik heb er zin in! Ik zie u allen weer in maart :)

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jan, 2025 14:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 8096
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze. Benieuwd naar de externe verschillen tussen deze en de basisversie.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 jan, 2025 15:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4475
Woonplaats: Bovensmilde
Bijzonder, zo'n klomp resin en dat ombatterijen naar een mooi vliegtuig, ik ben heel benieuwd.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt een Pzkpfw 38(t)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 jan, 2025 0:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 2046
Hele mooie kist! Een van de meest sierlijke tri-haulers als je het mij vraagt. Ik zie ze geregeld nog op Schiphol staan. Ben heel benieuwd wat je er van gaat maken.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 jan, 2025 22:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Oosterhout
Ja, ik heb er ook zeker zin in!

Vintage Jet schreef:
Hele mooie kist! Een van de meest sierlijke tri-haulers als je het mij vraagt. Ik zie ze geregeld nog op Schiphol staan.
Vind ik ook VJ! Alhoewel ik de Falcon 900 de mooiste vind. Dat is bijna net een airliner (hij is net zo groot als de Yak-40 bijvoorbeeld). De -900 heeft ook in civiele kleuren gevlogen. Ik ga hem maken in de kleuren van Saudia, maar dat is een project voor later. Ik ben er eens ingedoken en er zijn echt een hoop privé jets en props welke voor medische doeleinden gebruikt worden. Welsh heeft er een hoop kits van. Ik zit er sterk aan te denken er een aantal te bestellen. Dus voorlopig ben ik hier nog niet weg :lol:

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 feb, 2025 15:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3574
Woonplaats: Purmerend
Dit soort GB's zij toch het leukst, daar waar zowel civiel als militair kan worden gebouwd.
Mooi onderwerp i.i.g.

malair schreef:
Build is een perfect excuus om deze te gaan bouwen.

Had je dan een excuus nodig om deze te bouwen :lol: .

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 feb, 2025 16:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2575
Woonplaats: Sint-Michielsgestel
Mooi vliegtuig zeg. Jammer dat je 'm dan zonder winglets gaat bouwen. Heb je ook nog andere motoren nodig voor deze kit aangezien de -EX kennelijk andere motoren had, of zijn de meegeleverde onderdelen prima te gebruiken?

_________________
Huidige projecten:
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Buddy Build "MedEvac" Iljoesjin Il-76TD EMERCOM
Laatste afgeronde projecten:
Airbus A321-200 British Midland


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 feb, 2025 17:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Oosterhout
Wolf73 schreef:
Had je dan een excuus nodig om deze te bouwen :lol:
Haha, tja, eigenlijk valt hij buiten mijn (zelf opgelegde) scope, omdat er niet veel passagiers in kunnen (minder dan 12) en deze, zo ver ik weet, niet in airliner kleuren vloog. Ik maak echter een uitzondering voor speciale civiele toepassingen, zoals Cargo, Fire Bombers en natuurlijk MedEvac. Vandaar.

FokkerFan schreef:
Mooi vliegtuig zeg. Jammer dat je 'm dan zonder winglets gaat bouwen. Heb je ook nog andere motoren nodig voor deze kit aangezien de -EX kennelijk andere motoren had, of zijn de meegeleverde onderdelen prima te gebruiken?
Ach, de winglets komen weer terug bij de Falcon 2000 (staat ook op de planning!) :wink:
Ja, hoewel de motoren anders zijn, zijn de motorgondels hetzelfde. Hier hoef ik dus geen aanpassingen te doen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 maart, 2025 22:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 999
Woonplaats: Oosterhout
En ook ik ben los!

Allereerst een foto van de decals die een tijdje geleden in de bus vielen. Deze zien er echt heel goed uit. Nogmaals dank aan Jelle (TheFlyingDutchman) voor het ontwerp hiervan. Dit wordt een leuk uniek model zo!
photo 612888

Dan het begin met de bouw. Dit model is een tailsitter, dus de handleiding zegt dan ook een gaatje te boren en gewicht aan te brengen. Makkelijker gezegd dan gedaan, want het model is erg smal en daarnaast staat er niet hoeveel gewicht er nodig is. Ik heb de onderdelen dus even snel vastgeplakt en vervolgens met gewichtjes gekeken hoeveel ik nodig heb. Conclusie: 10 gram is ruim voldoende.
photo 612889

Maar dan nog het formaat van de gewichtjes. Ik heb even moeten zoeken in de viswinkel, maar toen kwam ik hele mooie smalle Tungsten gewichtjes van 3,5 gram tegen. Deze zijn precies goed.
photo 612890

photo 612887

Er moet dus een flink gat geboord worden (want er moeten drie gewichtjes in kunnen). Best een spannend moment, want scheef gaan of uitschieten kan het model aan gort helpen. Gelukkig ging alles in één keer goed.
photo 612895

Past precies!
photo 612893

Beetje dichtmetselen met klei.
photo 612894

Neusje lijmen met secondelijm en presto!
photo 612896

Op de verticale stabilo zit bovenop een verdikking. Dit zit bij alle -EX versies, maar niet op de Sans Suffix versie. Deze heb ik dus afgeknipt en gevijld. Ook het puntje achter de plek waar de stabilo's komen wat scherper gevijld.
photo 612891

photo 612897

En dat is zo'n beetje de status op het moment.
Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda 1:144 Airbus A321neo KLM

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 05 maart, 2025 7:25 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 8096
Woonplaats: Ingelmunster
Inderdaad altijd een beetje zweten zo boren maar met beleid en goed uitkijken naar de wanden lukt dit wel.]

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement