Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 20 apr, 2025 9:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2025 17:59 pm 
Brouwer

Wolf73 schreef:
Totaal geen verstand van elektrotechniek met weerstandjes e.d., maar het ziet er wel gaaf uit.

Cheerz :brouw:
Barry

Hi Barry, het ziet er gecompliceerder uit dan het is. Ik ben ook geen electronicus en zelfs ik begrijp het :wink:
Ik zal het voor deze schakeling (groot woord in dit geval) verduidelijken. Veel tekst, maar uiteindelijk een simpel verhaal.

Vuistregel 1 - Alle Leds, soldeer- en smd-uitvoering vragen 3 á 4 Volt spanning en gebruiken 20 Milliampère stroomsterkte.
Vuistregel 2 - De leds moet je parallel verbinden en allemaal een eigen voorschakelweerstand geven, om te zorgen dat ze niet kunnen verbranden door teveel stroom.

Mijn setup is in die zin "moeilijk", dat ik een 5 Volt adapter gebruik, dus teveel spanning heb. Dat los je op door 1 extra weerstand te gebruiken tussen de parallele leds en de adapter. De zwakste leds zijn 3 Volt max en dat is ook genoeg voor de andere iets sterkere leds. Ik heb dus 2 Volt teveel, die ik door die extra weerstand moet verliezen. De waarde van de weerstand kun je met de wet van Ohm berekenen (Volt=Ampère x weerstand). De stroomsterkte wordt bepaald door de leds. Elke led 20 mA oftewel 0,020A. Ik heb 21 leds parallel (dan moet je ze optellen) 21 x 0,020 = 0,42A. Invullen in V=I x R levert op 2 = 0,42 x R, dus R=2 / 0,42 = 4,76 Ohm. Dat heb ik minimaal nodig, meer mag ook. Je rond het in ieder geval naar boven af naar de dichtstbijzijnde waarde die je kunt kopen, in dit geval 5,6 Ohm. Maar ik had die niet. Ik had wel 10 Ohm liggen, dus die gebruik ik. Iets ruimer kiezen is altijd een goed plan, want een adapter is ook niet altijd precies het opgegeven voltage. Noot: als je twee AA batterijen gebruikt heb je automatisch 3 Volt en is dit cirkus niet nodig.

Voor elke led zet ik een 220 Ohm weerstand (in serieschakeling) of soms 100 Ohm als het een "zware" led is die echt 4 Volt aankan. En dat is alles. In de onderstaande tekening van de schakeling kun je helemaal goed zien hoe simpel het is.

photo 613724

Het lastigste in het hele verhaal is het solderen. Maak je draden lang genoeg, zodat je uit de buurt van het plastic kan blijven. Je kunt die kleine smd-leds met voorgesoldeerde draden kopen, dan is het moeilijkste soldeerwerk al gedaan.

Mocht je een keer leds in een model willen proberen, dan wil ik je met alle plezier helpen.

Onder handen: Medi Shuttle in BB Medevac, X-planes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2025 21:55 pm 
Brouwer

Leuk, dit: een heel lichtplan! Lekker bezig, Jan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 maart, 2025 23:36 pm 
Brouwer

JJ@MB schreef:
Noot: als je twee AA batterijen gebruikt heb je automatisch 3 Volt en is dit circus niet nodig.

Voor jou model geen probleem, maar niet elke 1:72 helikopter of vliegtuig is geschikt voor 2 van die AA-dingen erin.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 maart, 2025 9:30 am 
Brouwer

tsjopper bob schreef:
JJ@MB schreef:
Noot: als je twee AA batterijen gebruikt heb je automatisch 3 Volt en is dit circus niet nodig.

Voor jou model geen probleem, maar niet elke 1:72 helikopter of vliegtuig is geschikt voor 2 van die AA-dingen erin.

Dat klopt. Je kunt ook een knoopcel gebruiken, die zijn ook 3 Volt. Alleen moet je er dan geen 21 leds op zetten, want dan blijf je batterijen wisselen. Maar voor 1 tot 5 leds zou dat wel werken.

Ik gebruik een externe 5 Volt adapter, omdat ik een stuk of 10 aansluitingen in mijn vitrine heb zitten (samen op een wat zwaardere adapter). Als ik zo'n model een keer buiten de vitrine wil laten zien, dan hang ik er tijdelijk een batterijhouder met 3 AA batterijen aan, dan zit je op 4,5 Volt dat werkt voor die leds ook wel. Met andere woorden, het komt zo krap niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 maart, 2025 12:20 pm 
Brouwer

Bedankt voor de uitleg....heb deze uitgeprint om het eens te gaan uitproberen met het een of ander.

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 maart, 2025 12:30 pm 
Brouwer

Wolf73 schreef:
Bedankt voor de uitleg....heb deze uitgeprint om het eens te gaan uitproberen met het een of ander.

Barry

Leuk, succes! En zoals gezegd, als je hulp wil, dan is een PB'tje zo gestuurd.

Nog één klein dingetje die ik niet vermeld hebt. Een led heeft een plus- en een min-kant, dus als een led het niet doet, dan is omdraaien meestal de oplossing. Met een losse knoopcel kun je een led heel simpel testen, dan weet je gelijk welke aansluiting de plus is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27 maart, 2025 8:16 am 
Brouwer

Kan jij solderen dan Barry? Kroonsteentjes nemen zoveel ruimte in :D

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 02 apr, 2025 21:54 pm 
Brouwer

Door de beslissing leds toe te voegen moest ik even een pas op de plaats maken, want dat had wat gevolgen voor de bouwstappen. Hier is wel weer een update.

Ik zet de voorschakelweerstanden op een printje, waar ik dan de draden bij de leds vandaan aan kan solderen. Dat vind ik makkelijker dan de weerstanden in de draden solderen, zoals je bij voorbedrade leds nogal eens ziet.

photo 614159

Daarna kon ik weer even met plastic aan de gang. De zijkanten onder konden er vast in, zodat er een bak ontstaan waar ik de draden van de diverse leds doorheen kan trekken.

photo 614158

photo 614167

Daarna wat binnenwerk gemaakt. De deur van de cockpit komt open te staan, maar ik heb hem zo gemaakt dat je hem nog gedeeltelijk kan zien tussen twee wanddelen.

photo 614157

photo 614160

Daarna de bedden gesneden en een binnenwand gemaakt van doorzichtig plastic, waar dan verlichting achter komt.

photo 614161

photo 614162

Met de lampen allemaal aan, zou het raar zijn als er geen bemanning te zien is. Dus heb ik vier figuren uit mijn voorrad gekozen, die ik tot Star Trek standaard zal moeten verbouwen. En de spareparts-bak leverde ook vier stoelen die over gebleven waren uit de Traumaheli-kit.

photo 614163

Er hangen twee stoelen aan de wand in de ruimte bij de deur. Dus twee stoelen in tweëen gesneden en wat strip toegevoegd. Dan krijg je opgevouwen stoelen die aan de wand kunnen.

photo 614164

photo 614165

In de cockpit de twee andere stoelen, die wel iets meer body gekregen hebben.

photo 614166

Een begin van de dash.

photo 614169

Want daar moest alvast een led in.

photo 614170

En een andere led in de bewakingsmonitor van de medische staf.

photo 614171

En de landingslichten hebben ook hun (kleine) leds gekregen. Hier komen straks bewerkte lenskappen overheen.

photo 614168

Alle ruimten waar leds komen te zitten zijn zwart geverfd tegen het doorschijnen. En de vloer heeft vast een laagje grijs gekregen.

photo 614172

En tot slot heb ik een beginnetje gemaakt met de onderdelen voor de gondels met de warp motoren.

photo 614173

Ik zit intussen wat te klooien met de decals. Ik was van plan ze zelf te printen. Dat gaat voor een groot gedeelte wel goed. Maar de rode kruizen en belijningen komen nogal vlekkerig uit de printer. Op gewoon papier gaat het goed, maar op de decalsheets pakt het niet fraai uit. Als iemand een tip heeft dan hoor ik die graag (decals laten printen is natuurlijk een optie, maar ik wil het nog niet opgeven :wink: )

Tot de volgende...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2025 7:07 am 
Brouwer

Kun je geen malletjes maken en de belijning en de kruizen spuiten Jan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2025 8:07 am 
Brouwer

ik dacht ook aan masks maken.

Gaat zwart schilderen voldoende zijn tegen doorschijnen, of ga je nog een laagje alu-folie moeten kleven?

Mooi werk aan het interieur

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]