Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu di 20 mei, 2025 23:46 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 09 apr, 2025 20:07 pm 
Brouwer

Huib2 schreef:
Geweldige voortgang, Jan!
Kun je geen mini-tieraps maken? Of gewoon die draadjes in bundeltjes tegen elkaar aanknopen? Of levert dat kortsluiting op?
Een andere oplossing tegen het doorschijnen is de binnenzijde bekleden met zwart papier.

Zwart papier is inderdaad ook een optie, die ken ik nog uit de tijd van de Faller huisjes (alweer een beste tijd geleden).

De draden kunnen bij elkaar gebonden, want het zijn lakdraden (wikkeldraad), dus de kans op kortsluiten is vrijwel nihil. maar de spaghetti ontstaat vooral door de overlengte die ik aanhou tijdens het monteren. Bij het aansluiten kan dat allemaal een stuk ingekort worden. Wel iets aan overlengte nodig, want het solderen moet niet te dichtbij het plastic gebeuren natuurlijk.

Op de foto hieronder is de boel gesoldeerd en ingekort. De nuldraden hangen met zijn allen aan een stuk messing, waar ik stroken in geknipt heb. Door die stroken te gebruiken kun je voorkomen dat de eerder gesoldeerde draden weer loskomen, doordat de hele messingplaat heet wordt. De plusdraden zijn verbonden met de weerstanden op de stukjes experimenteerprint.

photo 614436

Er staan nu stukken witte styreen achter de doorzichtige binnenwanden. Daarmee valt er meer licht van de led door de wand. En ik heb hemeltjes van geschuurd transparant arcylplaat boven de gangpaden, die dienen om het ledlicht difuus te maken. Die leds zie er net boven op de tussenwand zitten.

photo 614426

Vervolgens heb ik de gondels van de warp drive opgehangen. Ook daar zitten leds in :D

photo 614437

En op de foto hieronder zie je alle draden en prints in de impuls drive motorcompartimenten gefrommeld zitten. Bovenop zie je het verhoogde stuk van het dak waar nog een knipperende led in zit als anti-collision-light.

photo 614427

Ik heb een beginnetje gemaakt met de constructie van de drie poten.

photo 614428

En ook met zijn drieën zijn de bemanningsleden. Drie stuks van de tamiya groundcrewset. Ik ben rijkelijk aan het snijden geweest om ze te verbouwen. Dat gaat met die dingen lastig, want het is raar kunststof. Alleen een heel scherp nieuw mes werkt om wat te snijden. Alle andere methoden zoals schuren en schrapen werken voor geen meter. Dan gedraagt het kunststof zich als taaie kauwgum en trekt het allemaal draden.

photo 614429

De man met de ijzeren benen krijgt wel meer verpakking aan. De eerste ronde daarvan ligt nu te drogen.

photo 614430

De inrichting schiet nu al aardig op, dus de bemanning kan er straks in als ze hun nieuwe ledematen en kleren hebben. Eerst een overzichtje van de cockpit.

photo 614431

De dash heeft een verkleurende led (beetje lol moet kunnen).

photo 614432
photo 614433

Die verkleurende led schijnt ook de headsup-display aan.

photo 614434

In de cabine heb ik nog medische statusmonitors bij de bedden aan het plafond gehangen. De foto kreeg ik niet scherp, maar het geeft een indruk. Niet dat je er straks veel van zult kunnen zien, maar ik weet dat ze er zijn, moet je maar denken.

photo 614435

Ik ben weer door wat spullen heen, dus ik denk dat ik aanstaande zaterdag maar eens naar de Voorstraat in Groot-Ammers rij. tot de volgende update.

Onder handen: Medi Shuttle in BB Medevac, X-planes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 apr, 2025 10:48 am 
Brouwer

Sow, hij wordt wel heel erg tof! En wat een werk zeg.

Wat ik me nog afvroeg, stel dat er iets kapot gaat (gesoldeerd draadje gaat los of zo), kan je er dan nog wel bij om iets te repareren als het model af is?

KLAAR! Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 apr, 2025 16:16 pm 
Brouwer

malair schreef:
Sow, hij wordt wel heel erg tof! En wat een werk zeg.

Wat ik me nog afvroeg, stel dat er iets kapot gaat (gesoldeerd draadje gaat los of zo), kan je er dan nog wel bij om iets te repareren als het model af is?

Nee, het zit allemaal achter slot en grendel straks. Maar aangezien er niets beweegt is het risico klein dat er kabelbreuk of losse solderingen komen. En leds gaan ook lang mee, zolang je er niet teveel stroom door jaagt. Tijdens de bouw kan er wel van alles misgaan, dus het is verstandig om continu te testen of alles nog werkt. Ik heb ook al twee draden per ongeluk doorgesneden. Maar dat merkte ik snel op tijdens het testen, zodat er maar weinig gesloopt hoefde te worden om het weer te herstellen. Inmiddels is alles dicht en is de elektronica veilig opgeborgen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 apr, 2025 11:25 am 
Brouwer

Tja, jammer dan. Sta ikk in Grrot-Ammers, zit er een briefje op de deur: vandaag gesloten ivm vakantie. :cry:

Dus, dikke tip: check ALTIJD de website, pagina "openingstijden"

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 apr, 2025 21:44 pm 
Brouwer

Dat is ff een stukkie zuur, balen Jan.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 apr, 2025 20:59 pm 
Brouwer

Tja, spullen toch maar gewoon besteld en nu maar even wachten.

Maar in de tussentijd kon ik nog een beetje verder. Het dak kon vast en de zijkant kon nu helemaal dicht. Platen op maat gesneden, bijgevijld waar nodig en op zijn plek gelijmd. En nu zit alles opgesloten. Als er nu draden los zouden raken, dan wordt het serieus slopen of accepteren dat het niet werkt.

photo 614503

De verhoogde ruimte op het dak kon ook aangepakt. De binnenkant is zwart geverfd om het licht van de knipper-led op het dak niet door te laten schijnen.

photo 614502

De andere kant is ook dicht, alleen de voorkant is nog open, want er moet nog een bemanningslid in.

photo 614501

De figuren zijn zo goed en zo kwaad als het ging in model gesneden. Een likje verf maakt het nog beter.

photo 614505

Tot slot de binnenkanten van de deur (die in twee delen opengaat) gepimpt, want die komt open te staan.

photo 614504

Dat was het voor dit weekend. Op naar de volgende update.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 apr, 2025 12:06 pm 
Brouwer

knap werk.. ook aan die deur.

En die figuren Mr "superglue" Spock springt eruit

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 apr, 2025 15:27 pm 
Brouwer

Ja, Spock heeft inderdaad voor inspiratie gezorgd :wink:

Het werk vordert langzaam maar gestaag, zullen we maar zeggen. Er zijn toch wel weer wat dingen te melden. Om te beginnen is de "afdichting" rond de deuropening compleet gemaakt. Het onderste deel had ik al van wat zilververf voorzien, maar dat gaat er weer af. Die verf was al wat klodderig geworden en dat potje ligt nu in de prullenbak. Na het spuitwerk zal ik die randkleur wel weer netjes maken. Voor nu een shot van hoe het er nu uitziet.

photo 614670

De achterklep die ook open komt te staan en als loopplank dienstdoet is van "traanplaat" voorzien.

photo 614672

De dude in het rode shirt (engineering division) heeft plaats genomen in de cockpit.

photo 614673

Bij het medische console achter de cockpit is nog een bureaustoel toegevoegd.

photo 614675

Toen kon de voorkant ook dicht.

photo 614676

De warp engine gondels hebben een uitlaat aan de achterkant en die heb ik uit een stel F16-drop tanks gezaagd. De wandsterkte was teveel, dus die moest ook worden uitgevijld.

photo 614674

photo 614678

Aan de achterkant zitten de uitlaten van de impuls engine. Met stukjes strip heb ik daar kaders voor gemaakt.

photo 614671

En die zijn vervolgens, met wat andere versiering, op de achterwand gemonteerd.

photo 614677

Na weer een hoop geplamuur en geschuur heb ik de eerste primerlaag (geen foto) aangebracht. Daarna de lichtlek test gedaan en de nog doorschijnende stukken zwart en daarna lichtgrijs gespoten (wel foto).

photo 614679

Met de eerste primerlaag komen ook alle putjes en naadjes duidelijk in beeld. En dat is de klus waar ik nu mee bezig ben. Plamuur, schuur, plamuur, schuur, secondenlijm met bloem, weer schuren etc.. Als alles glad genoeg is naar mijn zin, kan het allemaal wit gespoten worden. En daarna wordt het waarschijnlijk weer interessant om wat over te vertellen. Die update zal wel weer even tijd vergen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19 apr, 2025 21:20 pm 
Brouwer

Mooi tempo heb je er in! Prachtig om te zien hoe je deze van scratch af weet op te bouwen. Schitterende interieur details!

:brouw: VJ

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 apr, 2025 21:34 pm 
Brouwer

Heerlijk werk weer allemaal, Jan. Ik zit echt te genieten van je scratchbouw.
Zelf hou ik wel van de schuur- en plamuursessies. Alles wordt mooi glad en strak. En het is lekker ambachtelijk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]