Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu wo 21 mei, 2025 1:24 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2025 11:42 am 
Brouwer

Mooie update weer zeg, begint echt al vorm te krijgen.

Een normaal roodkruis zou inderdaad te doen zijn met een malletje, maar hetgeen Jan voor ogen heeft, wordt nogal moeilijk.
Afbeelding

Cheerz :brouw:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2025 11:54 am 
Brouwer

Welk een printer heb je? Een gewone inktjet? Of een laser? Decalpapier is er voor beide soorten, maar een inktjet heeft wel meer kans op vlekken. Ik informeer eens bij een vriend waar die zijn decals bestelt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2025 13:21 pm 
Brouwer

Ik print mijn zelfgemaakte decals gewoon met een inkjet, maar dan wel eentje met 6 kleuren. Ik ben best te spreken over de resultaten hier van.

KLAAR! Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 apr, 2025 17:06 pm 
Brouwer

Dank voor het meedenken, mannen.

Ik heb een kleurenlaserprinter, of eigenlijk een led-printer (de opvolger van laser). En ik heb ook de laservariant van het decalpapier.

Spuiten heb ik wel aan zitten denken, maar dat is voor de kruizen met sterren inderdaad niet te doen. Met de hand de sterren en planeten in die kruizen verven zou ik waarschijnlijk 1:1 al niet doen, laat staan 1:72. Te onvaste handen voor dat soort stunts.

Ik vrees dat ik de boel toch maar ga preppen voor het laten printen.

Wat het zwart schilderen tegen doorschijnen betreft heb ik als ervaring dat het meestal wel afdoende is. Alleen als een led direct op de wand gericht is, is het ook sterk afhankelijk van de dikte en kleur van het kunststof. In die gevallen zet ik er een extra laag zwart geverfd kunststof tussen, dat werkt prima. In alle gevallen testen. Alu folie gebruik ik hier eigenlijk nooit voor. Alu kan namelijk kortsluiting veroorzaken als het loskomt of een beetje krult bij het in elkaar zetten van onderdelen.

Onder handen: Medi Shuttle in BB Medevac, X-planes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 apr, 2025 7:47 am 
Brouwer

Of een snijplotter zou ook nog een optie kunnen zijn zou ik zeggen, dat snijdt je mallen en kan je ze ook gewoon spuiten.
Ik heb wel zo'n ding staan, maar ben er nog niet aan toe gekomen om hem goed te testen. Mijn vrouw is er een stuk handiger mee.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 apr, 2025 8:01 am 
Brouwer

Een snijplotter heb ik (nog) niet en ik ben er ook nog nooit ingedoken wat je ermee kan. Dus ik heb de gemakkelijke weg maar gekozen en de decals besteld om geprint te worden. Nu maar even afwachten wat daarvan het resultaat wordt. Intussen stort ik me maar op de warp motoren en de vleugelstompen. Ook daar moeten leds in, dus puzzelwerk genoeg :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 apr, 2025 20:24 pm 
Brouwer

In afwachting van de decals kon ik gelukkig wel gewoon verder knutselen met plastic en lampjes.

Ik was nieuwsgierig of de wand daadwerkelijk in vorm zou blijven als ik de deur eruit zou zagen. Dus de stoute schoenen maar aangetrokken en, ja, het bleef allemaal in vorm.

photo 614290

Met h-balkjes heb ik de deuropening een soort van afdichtingsrand gegeven.

photo 614288

Na de vloer ook de wanden een eerste laag kleur gegeven.

photo 614289

Daarna de vleugelstompjes gemaakt en de navigatielichten eriin gemaakt. Ik was blij, maar dit kreeg nog een vervolg.

photo 614291

Intussen had ik ook de ophanging van de warp motoren een slinger gegeven.

photo 614292

En toen ontdekte ik dat ik de navigatielichten aan de verkeerde kant van de vleugelstompen had ingezaagd. De snelste oplossing was om de schuinte aan de lange kant af te zagen en die vervolgens aan de andere kant te plakken. De kier die daar ontstond heb ik met secondelijm en bloem opgevuld en daarna weer strak geschuurd.

photo 614293

Toen de verf van de wanden en de vloer dekkend en droog was heb ik de binnenwanden erin gezet en de bedden daarvoor opgehangen.

photo 614294

Ook de cockpitvloer met de stoelen was zover dat het erin kon. De achterwand met de schuifdeur zit er ook in.

photo 614295

Met de binnenwanden op hun plek kon ik wat leds op hun plaats brengen en er ontstaat alweer een aardige spaghetti aan draden.

photo 614296

Ik ga een paar leds anders plaatsen dan ik oorspronkgelijk dacht, dus moet ik een paar draden opnieuw trekken. Daarna zal ik de spaghetti wat beheersbaarder maken door de nu aanwezige draden op lengte af te knippen en op de printjes met weerstanden te solderen. Maar dat is voor de volgende update.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 06 apr, 2025 22:46 pm 
Brouwer

Voegt wel wat toe die lampjes, letterlijk en figuurlijk.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 apr, 2025 21:45 pm 
Brouwer

Geweldige voortgang, Jan!
Kun je geen mini-tieraps maken? Of gewoon die draadjes in bundeltjes tegen elkaar aanknopen? Of levert dat kortsluiting op?
Een andere oplossing tegen het doorschijnen is de binnenzijde bekleden met zwart papier.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 apr, 2025 11:12 am 
Brouwer

Heel erg gaaf! Jij liever dan ik met die draden :lol:. Maar tof wordt het zeker.

KLAAR! Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 50 Medic'air

Op de werkbank:
Kovozavody Prostejov 1:144 Learjet 35a Air Ambulance
Welsh Models 1:144 Dassault Falcon 900B Saudia

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 77 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]