Huib2 schreef:
Geweldige voortgang, Jan!
Kun je geen mini-tieraps maken? Of gewoon die draadjes in bundeltjes tegen elkaar aanknopen? Of levert dat kortsluiting op?
Een andere oplossing tegen het doorschijnen is de binnenzijde bekleden met zwart papier.
Zwart papier is inderdaad ook een optie, die ken ik nog uit de tijd van de Faller huisjes (alweer een beste tijd geleden).
De draden kunnen bij elkaar gebonden, want het zijn lakdraden (wikkeldraad), dus de kans op kortsluiten is vrijwel nihil. maar de spaghetti ontstaat vooral door de overlengte die ik aanhou tijdens het monteren. Bij het aansluiten kan dat allemaal een stuk ingekort worden. Wel iets aan overlengte nodig, want het solderen moet niet te dichtbij het plastic gebeuren natuurlijk.
Op de foto hieronder is de boel gesoldeerd en ingekort. De nuldraden hangen met zijn allen aan een stuk messing, waar ik stroken in geknipt heb. Door die stroken te gebruiken kun je voorkomen dat de eerder gesoldeerde draden weer loskomen, doordat de hele messingplaat heet wordt. De plusdraden zijn verbonden met de weerstanden op de stukjes experimenteerprint.

Er staan nu stukken witte styreen achter de doorzichtige binnenwanden. Daarmee valt er meer licht van de led door de wand. En ik heb hemeltjes van geschuurd transparant arcylplaat boven de gangpaden, die dienen om het ledlicht difuus te maken. Die leds zie er net boven op de tussenwand zitten.

Vervolgens heb ik de gondels van de warp drive opgehangen. Ook daar zitten leds in

En op de foto hieronder zie je alle draden en prints in de impuls drive motorcompartimenten gefrommeld zitten. Bovenop zie je het verhoogde stuk van het dak waar nog een knipperende led in zit als anti-collision-light.

Ik heb een beginnetje gemaakt met de constructie van de drie poten.

En ook met zijn drieën zijn de bemanningsleden. Drie stuks van de tamiya groundcrewset. Ik ben rijkelijk aan het snijden geweest om ze te verbouwen. Dat gaat met die dingen lastig, want het is raar kunststof. Alleen een heel scherp nieuw mes werkt om wat te snijden. Alle andere methoden zoals schuren en schrapen werken voor geen meter. Dan gedraagt het kunststof zich als taaie kauwgum en trekt het allemaal draden.

De man met de ijzeren benen krijgt wel meer verpakking aan. De eerste ronde daarvan ligt nu te drogen.

De inrichting schiet nu al aardig op, dus de bemanning kan er straks in als ze hun nieuwe ledematen en kleren hebben. Eerst een overzichtje van de cockpit.

De dash heeft een verkleurende led (beetje lol moet kunnen).

Die verkleurende led schijnt ook de headsup-display aan.

In de cabine heb ik nog medische statusmonitors bij de bedden aan het plafond gehangen. De foto kreeg ik niet scherp, maar het geeft een indruk. Niet dat je er straks veel van zult kunnen zien, maar ik weet dat ze er zijn, moet je maar denken.

Ik ben weer door wat spullen heen, dus ik denk dat ik aanstaande zaterdag maar eens naar de Voorstraat in Groot-Ammers rij. tot de volgende update.