Dank heren! Ja, ik kan me weer lekker uitleven op wat kleine details. Leuk van dit voertuig is dat hij van boven open is. Dus moeite besteed aan het interieur blijft goed zichtbaar.
Dit is het kitje:
Esci 1/72 Sdkfz 251/8 armoured ambulanceEen oud Esci kitje. De eerste uitgave van de Sdkfz 251 was in 1974. De ambulanceversie werd voor het eerst in 1984 uitgebracht. Het doosje wat ik bezit is uit 1988. De schuine gele rupsband op het doosje laat zien dat deze kit naast taaie rubber bandrupsen ook link en length tracks heeft. Een flinke vooruitgang wat mij betreft! Deze kit is in 2019 nog opnieuw uitgebracht door Italeri, dus nog steeds in de handel.

De boxart stelt een Sdkfz 251/8 in Noord-Afrika voor met een grote extra watertank erop gemonteerd. Deze variant ga ik bouwen.

Voor hun tijd waren de Esci kitjes het neusje van de zalm, met losse gereedschappen, iets van interieur en best wat detail.

Inclusief twee figuren en een heleboel loopwielen, zoals het een Duitse halfrups betaamt.

Een extra sprue voor de ambulanceversie met brancards, watertank, en nog wat onderdelen.

Je kunt kiezen tussen taaie dropveterrupsen of link en length rupsbanden. Ik kies voor de laatste.

En als laatste een klein decalvel voor een ambulance van het Duitse Afrikakorps.
Op zich werden deze voertuigen op alle fronten door de hele oorlog heen gebruikt. Een donkergrijze variant, een driekleurcamo of een wintercamouflage zou hem dus ook goed staan. Maar de variant met de grote watertank is typisch voor Noord-Afrika, en de watertank is een mooie opvallende toevoeging aan het model. Dus die gaat het worden.
Aan de slag maar!