Change of planIk was van plan deze groepsbouw te beginnen met een SdKfz. 251 gepantserde ambulance. Maar ik ben zo lekker bezig met het bouwen van Italiaanse drie-motorige WO2 toestellen, dat ik die lijn lekker doortrek in deze groepsbouw. Die SdKfz. 251, die komt dan nog wel een keertje, als ik weer even genoeg heb van vliegtuigen. Maar wat wordt het dan? Nou dit:
CANT Z 506 B AironeDe CANT Z 506 B was één van de grootste en succesvolste watervliegtuigen die tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikt zijn. Zijn bijnaam 'Airone' betekent 'reiger'.

Zoals zoveel van zijn tijdgenoten is de CANT Z 506 in het begin van de jaren '30 ontworpen als verkeersvliegtuig voor 14 passagiers. CANT (Cantieri Aeronautici e Navali Triestini - Werf voor luchtvaart en scheepsbouw in Triest) Was voor de Eerste Wereldoorlog opgericht als scheepswerf, maar ging zich al gauw ook op de productie van watervliegtuigen en vliegboten richten. En met succes, want meerdere modellen van CANT, waaronder de Z 506 haalden internationale records in snelheid, afstand en hoogte. Het succes van de civiele CANT Z 506 A leidde tot een militaire versie, de Z 506 B.

De militaire Z 506 B werd operationeel in 1939 en beleefde zijn vuurdoop tijdens de Spaanse Burgeroorlog. Het bleek een veelzijdig toestel dat werd ingezet als bommenwerper, torpedovliegtuig, verkenningsvliegtuig, transportvliegtuig en als Sea Air Rescue vliegtuig. Ook op woeste zee bleek het vliegtuig goed handelbaar en voldoende robuust, ondanks zijn grotendeels houten constructie.

De zwakke plek van de Z 506 B bleek echter zijn kwetsbaarheid voor vijandelijke jagers. Al snel na het uitbreken de Tweede Wereldoorlog kregen de Airone-bemanningen de opdracht hun missie af te breken zo gauw zij met Britse jagers geconfronteerd werden. Vanaf 1941, toen de snellere en beter bewapende Fiat RS 14 in dienst kwam, werd de Airone teruggetrokken uit de offensieve taken, zoals torpederen en bombarderen. Het toestel werd vanaf dan vooral ingezet voor transport, maritieme patrouilles en SAR.

Heel typisch zijn deze vooroorlogse Italiaanse markeringen. Anti-camouflage zou je het kunnen noemen. De Italianen gebruikten deze in hun koloniën in Afrika, waar ze toch geen tegenstand in de lucht te vrezen hadden, om toestellen die noodgedwongen geland of neergestort waren makkelijker te kunnen vinden.

Toen de productie in 1943 werd stopgezet waren er 563 toestellen gebouwd, waarvan rond de 320 in de militaire versie. Veel toestellen bleven na afloop van de oorlog nog jaren in dienst in zowel civiele als militaire rollen.
_________________
Nu op de werkbank:
Italeri 1/72 Savoia Marchetti SM79 Serie I
Groepsbouw MEDEVAC Vanaf 1 maart 2025 op dit forum. Kijk
hier voor meer informatie