Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu di 18 maart, 2025 16:17 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 07 jan, 2024 9:29 am 
Moderator
Moderator

Het gaat er dan toch van komen. Voor mij niks nieuws, dit wordt al de 3e uit de reeks die wordt gebouwd. Zij die op ESM zijn geweest hebben wellicht de F-22 al gezien. De laatste onderdelen moet daar nog op, en dan is ie af.

Mijn eerste poging was een Japanse F-4EJ Phantom. Ik had graag naar dat bouwverslag gelinkt, maar blijkbaar zijn alle afbeeldingen verdwenen, dus dat heeft weinig zin. De F-22 maak ik nog wat foto's van als die op zijn pootjes staat.

En dus ben ik de stapel ingedoken en gekeken welke het moest worden. Eisenpakket: niet te complex want Scharnhorst.

En dus kwam ik uit bij deze:

photo 593525

photo 593512

Ik heb jaren terug al eens een Draken van Hasegawa gebouwd, en heb er nog eentje over want het was een duo-doos.

Wegens 1/72 is de kit redelijk simpel met niet teveel plastic:

photo 593510

Helemaal opdat deze in-flight wordt gebouwd en je dus de helft zowat niet nodig gaat hebben. Er zit geen bewapening in de doos,
en ik ga die er ook niet bij doen. Ook de externe fueltanks blijven werkeloos in de doos achter.

De detaillering is best aardig:

photo 593515

photo 593514

photo 593517

En het glaswerk kunnen we prima mee leven:

photo 593516

Wederom is de doos voorzien van een tweetal decalvellen:

photo 593511

En deze heeft wat nieuws: de naam van het meiske is als aparte decal meegeleverd. Nou ja, 5x zelfs terwijl je er toch echt
maar 1 nodig hebt. Maar oop de rug van het toestel zit een V-vorming band van de ene naar de andere vleugel, waar die naam op staat
zoals hieronder te zien

photo 593521

Bij mijn andere kits was deze als 1 decal geleverd, en dus niet te spuiten, wat altijd kleurverschil gaat geven met de wel
gespoten delen aan de vleugelranden. In dit geval kan ik die band dus wel gewoon spuiten, en daarna de naam als decal erop zetten.

Over dat laatste plaatje gesproken: wat Hasegawa mooi heeft gedaan is het plaatje op ware grootte afdrukken...

photo 593524

Past precies :)

Hasegawa geeft kleuren voor Gunze, zowel de Mr.Color als de Acqeous variant. En nog iets nieuws: een verwijzing naar CR02.

photo 593522

Even zoeken, en dit blijkt dus geen verf te zijn, maar een pigment dat je toevoegt aan verf. En omdat deze Mr.Color is weet ik niet
zeker of deze wel mengt met de acqeous verf, dus heb ik maar de Mr.Color aangeschaft. We gaan weer eens met enamel aan de gang.
Mooie oefening voor de Scharnhorst, die gaat ook met enamel :)

Wel wat mengen noodzakelijk;

photo 593523

De eerste taak is simpel: de handleiding goed bestuderen, want ik wil zoveel mogelijk spuiten. Decal ervaringen met de Phantom waren
prima, maar al het opliggende detail op de F-22 heeft daar toch best wel frustratie opgeleverd, en de afwerking is niet zoals ik het had gewild.
Deze kit biedt volgens mij mogelijkheden zat om daarmee te kunnen spelen.

U hoort nog van ons.

Plastic Scale modeling

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 jan, 2024 18:16 pm 
Moderator
Moderator

Nou had ik de Draken van Hasegawa al eens eerder gebouwd ( https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =1&t=37498 )
in de tijd dat Photobucket nog gratis was... Dat betekent wel dat ik weet dat het een goeie kit is die zonder poespas in elkaar valt.

Helaas was ik net zo suf als de vorige keer als het gaat om de uitlaatpijp. Hij zit een stuk beter dan de vorige keer, maar toch niet helemaal
netjes. Zucht. Oh well....

Deze kit is ook niet helemaal gericht op het wheels-up bouwen. Dat kost wat moeite, maar is zonder heel veel gedonder best voor elkaar\te krijgen.

photo 593778

Eerst maar wat stukjes styreen in de wielbakken gelijmd zodat de deuren ergens op kunnen steunen.

photo 593779

En met heel weinig schuurwerk is het dan eigenlijk zo gebeurd.

En voor je het weet heb je alle onderdelen bijeen en moet de boel alleen nog in elkaar worden gelijmd.

photo 593781

photo 593782

Voor de canopy had ik een setje valsspelerij aangeschaft.

photo 593783

Het bevalt prima, dat vals spelen. Nou had ik alleen de instructies verkeerd begrepen. Blijkbaar moet je de kleinere versie eerst plakken,
dan de rubberen randjes om het glaswerk spuiten, en dan de grotere versie eroverheen om dat af te plakken. Daar kwam ik achter toen ik de kleinere
versie had gebruikt om de binnenkant te doen :) Nou ja, binnen en buitenkant gespoten met de cockpitkleur (H309), en toen was het eigenlijk wel
zo'n beetje gedaan. Het staartstuk zit nog los tot ik de uitlaatpijp netjes heb afgewerkt.

photo 593784

In de onderkant heb ik een sleufje gemaakt zodat de standaard van Airfix eronder kan als die af is. Die standaard komt in helder plastic met een jaap
van een gietnaad. Nou is dat niet erg want ik wilde die toch in een felle glanzender kleur hebben. Denk niet dat het zwart gaat worden maar je weet
het niet. Ik ook nog niet.

photo 593780

Volgende stap is eigenlijk al vrijwel beginnen met het spuitwerk.

Plastic Scale modeling

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2024 13:21 pm 
Moderator
Moderator

Nou ben ik helaas wat foto's van tussendoor kwijt, maar dat valt allemaal wel mee.

Na de laatste update is er wat gespoten en gedecalled.

Om te beginnen een laag primer, gevolgd door een laag zwart. En dan bedoelen we niet zwart-zwart, maar niet-van-zwart-te-onderscheiden-zwart.
De bouwinstructies vragen om een mengkleur, en omdat ik het lumineuze idee had om het paars en goud te gaan spuiten omdat dit weer 4 lagen
decals scheelt, heb ik daartoe de voorgeschreven kleurtjes aangeschaft. Met andere woorden: Mr.Color enamels, en Mr.Color CR02.
Dat is dan weer geen echte verf maar meer een pigment.

Stap 1: men menge 90% Mr.Color 02 Black met 10% Mr.Color 06 Green. Dat heeft dus eigenlijk visueel gezien weinig impact. Daarmee is de
gehele kist gespoten.

En dan moet de eerste decal erop, want de paarse kleur moet daar weer overheen. Op het bovenste decal vel in de openingspost zijn dat de decals
linksonder. Een soort van sliert die begint bij de intake, over de hele rug heengaat en dan eindigt aan de achterkant van de vleugels. En dat dan
boven en onder. Hoewel de decals prima reageren op sol en set kost het best wel moeite om alles netjes over de detaillering heen te krijgen. Ik denk
dat dit niet overal even goed is gelukt. En graag had ik dus hier een foto van geplaatst. Helaas.

Daarna zijn er 2 flinke lagen gloss overheen gegaan. Decals plakken is leuk, maar daarna moet er masking tape overheen....

Vervolgens eerst maar eens de 3 kleuren paars gemengd met onze CR02 Magenta, Mr.Color 01 Wit en Mr.Color 06. Toen dat er eenmaal opzat
wederom een laag gloss erop, weer afplakken, en dan eroverheen met Mr.Color 09 Gold.

En dan ziet het er dus zo uit:

photo 598945

photo 598947

photo 598946

Meteen ook maar de airfix standaard meegnomen in hetzelfde kleurenschema. Er zijn verschillende decals geleverd met de naam van het
meiske erop, dus ook de standaard wordt voorzien van een naam-decal. En deze mag lekker glimmen.

Helaas zijn de kleuren niet helemaal zoals de decals de kleur hebben, maar omdat er geen decals met paars of goud worden gebruikt maakt dat weinig uit.
De mengverhoudingen kloppen toch echt....

photo 598950

En dan begint het leukste werk van een IdolM@ster. De decals. Geleerd van vorige modellen ben ik eerst maar eens begonnen met op de handleiding aangeven
welke bloemetjes bij welke decal horen. Dat hoeft natuurlijk niet, maar je bent aan het vragen om problemen als je op de bonnefooi maar wat doet. En dit
kost al met al wel even een goed uurtje of 2. Het nummer op de bouwbeschrijving wijst naar 1 bloemetje. En sommige decals hebben er inderdaad 1, maar de
meeste hebben er 3 of 4 of 5 met uitschieters naar 2, 6 en 7.

photo 598949

Daarna alle decals uitgesneden en maar eens op volgorde gelegd zodat ze makkelijker terug te vinden zijn.

photo 598951

En na een stevig ochtendje decals doen, ziet de onderkant er nu zo uit.

photo 598952

Hier moeten er nog 2 op, dan is tie af. Kunnen we aan de bovenkant beginnen, maar omdat je het ding toch ergens moet vastpakken wil ik dat dit
echt goed droog is, voor een decal straks besluit mijn vinger leuker te vinden dan het model....

Plastic Scale modeling

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2024 19:37 pm 
Brouwer

Sjonge! Nou, ieder z'n stijl. :wink:
Maar wel knap en netjes gedaan met die decals!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 mei, 2024 20:58 pm 
Brouwer

Patrick houdt van zelfkastijding.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21 jun, 2024 15:56 pm 
Moderator
Moderator

En deze kan de kast in. Uiteindelijk wordt een idolm@ster niet zo mooi als ik voor ogen had, er loopt altijd wel iets spaak.

In dit geval
- de grizige/metallic ziertjes zijn decals die onder de verf liggen. Op een enkele plaats ging dit niet goed met afplakken
- de decals reageren prima op Daco Extra Strong, maar je blijft toch wat hoogteverschil zijn, ook na wat extra lagen gloss.
- op het laatste moment traden er wat verkleuringen op in de gouden banden aan de bovenkant
- de decal van Shijo op de linkervleugel is gebroken bij de overgang naar het staartstuk. Toch niet genoeg geduld gehad dus,
want bij de uitlaat is te zien (de laars) dat het wel degelijk kan).

Op naar de volgende (maar voorlopig even niet)

photo 601270

photo 601271

photo 601272

photo 601273

photo 601274

photo 601275

photo 601276

Plastic Scale modeling

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24 jun, 2024 0:09 am 
Brouwer

Tsja, vind deze minder geslaagd dan de 1:48 kits.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]