Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu wo 11 maart, 2026 15:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 10 feb, 2026 18:56 pm 
Admin
Admin

Zo, we zijn weer wat verder, en ik kan zeggen dat we nu klaar zijn voor het grootste puzzelwerk; uitvogelen hoe we gaan decallen. Aangezien er op sommige plekken 3 of 4 lagen decals over elkaar heen moeten is het verstandig om dit vooral niet te snel te willen doen.
Maar goed, even terug naar waar we gebleven waren. De Su-33 stond in het groen en had z'n laagje groene glitters ook gekregen.
Ik had een setje standaardjes van Airfix gekocht, en wilde de Flanker even op de grootste standaard uit de set zetten om te kijken hoe e.e.a. zou staan. De opening waar de standaard in zou komen had ik in het begin van het verslag al gemaakt, en ik kwam er achter dat op de standaard de Flanker een nogal sterk 'nose-down' moment had. Dus er moest nog wat gewicht achterin komen.
Nu had ik nog wat oud messing buismateriaal liggen en heb ik 2 eindjes achterop de uitlaten gelijmd en volgegooid met nikkelgranulaat.
photo 628339
Het is geen lood, want zwak magnetisch, en niet magnetisch genoeg voor ijzer, vandaar dat ik er van uit ga dat het nikkel is.

Even een proef passing met de uitlaatjes als dryfit op hun plek:
photo 628337
Helemaal goed! :brouw:

De volgende stap was het spuiten van de blank metalen delen bij de uitlaten. Dus zijn we in Sneek deels van de dag bezig geweest met het afplakken, en vanmorgen hebben we de panelen rond het boordkanon afgeplakt. en zijn we met MRP Stainless aan de gang gegaan.
De panelen bij de uitlaten hebben daarna wat Burnt Blue en Red Brown van MRP gekregen, en ik denk (weet) dat ik dit te zwaar heb opgebracht.
Ik heb de boel wat af weten te zwakken met Smoke van MRP, maar het effect is alsnog vrij sterk aanwezig..
Oh well, van een afstandje ziet het er wel leuk uit.
Voor de vorm de boel weer op de standaard gezet en de verticale staartvlakken droog op hun plek gepast (zitten nog los omdat daar ook een lading decals op moeten), en...
photo 628338
photo 628336
Best stoer al zo!
Nu heb ik over 2 weken weer nachtdienst. Denk dat ik dan de eerste decals ga plakken, maar we kijken wel even of ik daar niet al eerder zin in heb.

Danny.

photo 486741photo 488472

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2026 20:42 pm 
Admin
Admin

Nou, we zijn van start!
De eerste decals zijn aangebracht, en we zijn begonnen met een stukje wit wat ik niet heb afgeplakt. Dit is namelijk de witte band over de rug, waar ook de naam van het karakter op dit toestel op staat.
photo 628884
En nu is ook weer te zien dat de kleur toch te donker en wat te blauw lijkt te zijn. :roll:
Nou ja, Kunnen we nu niet zo veel meer aan doen.
Ik ben wel blij dat er nagenoeg geen kleurverschil zit tussen het wit van de decal en de gespoten vlakken.

Het volgende decal was één van de 5 grootste decals die op de Flanker moeten komen; de groene strepen op de vleugels.
photo 628883
photo 628885
De lastigste plek voor deze decal is duidelijk te zien; het scharnier voor het vleugel-vouw mechanisme. Hier moeten we met geduld de boel insnijden om problemen te voorkomen, en het was me ook bijna gelukt om dit zonder scheuren te doen. Nou ja, intussen zie je er nauwelijks wat van terug.
Het decal steekt een aardig stukje uit over de achterrand van de vleugel, dus dat hebben we ook bij mogen werken. Dat is op de foto nog vrij ruw, dat wordt nog netter afgewerkt.
photo 628886
Het is ook te zien dat het decal over de witte vlakken komt, terwijl het wit volledig onbedekt moet blijven. Dit is op zich niet moeilijk bij te werken, men plakt een stuk tape over het deel wat verwijderd moet worden snijdt vervolgens met een scherp mesje langs de tape rand, alvorens de tape los te trekken.

Wie goed kijkt ziet ook dat het wit een heel klein beetje door schijnt, en ik was gewaarschuwd dat de decals nogal door zouden schijnen, maar tot zover valt het me mee in hoeverre dat het geval is.
En ja, de eerste paar sterretjes zijn intussen ook aangebracht, en er zullen nog vele volgen! :lol: De verticale staartvlakken zitten er nog steeds los op trouwens.

Toen het decal op de rechter vleugel tot zover klaar was en aan het drogen was, zijn we naar de linker vleugel gaan kijken. Aan deze kant komt een afbeelding van Miki te staan, en deels overlappend komt er nog een decal met haar handtekening overheen. Om te voorkomen dat we straks 3 of 4 decals over elkaar heen hebben leek het me verstandig om het één en ander zo veel mogelijk te trimmen.
Allereerst hebben we de strepen uitgeknipt en over de vleugel gelegd.
photo 628889
Vervolgens hebben we Miki uitgeknipt en ook op de vleugel gelegd, en daarna afgetekend waar de groene strepen gekortwiekt kunnen worden.
photo 628888
Uiteindelijk nog even een kleine check gedaan, en de overlap zal op het moment vrij minimaal zijn...
photo 628891
...maar die foto houden jullie nog tegoed.

Tot zover!

Danny

photo 486741photo 488472

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 maart, 2026 22:48 pm 
Brouwer

Tjeetje, wat een precisieklusje met weinig foutmarge! Succes, Danny!

Esci 1/72 Sdkfz 251/8 Ausf.C Ambulance

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 maart, 2026 9:05 am 
Brouwer

Dat is inderdaad een enorme klus, zeg, die decals. Overlappende decals is ook altijd gedoe. Stoer om zoiets aan te pakken. De verkleuring van de metaaldelen vind ik best mooi uitgepakt. En tussen al dat kleurgeweld van de decals zou het best wel eens goed kunnen zijn dat het iets te zwaar is, dan sneeuwt het niet onder.

Succes met al die decals! Ik ben benieuwd hoe het er straks uitziet als het compleet is. :brouw:

Net af: X-22, X-15, X-1 en X-2 in topic X-planes en Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser en MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 05 maart, 2026 21:05 pm 
Brouwer

Ik ben er nog niet uit welke ik mooierder vind: deze of dat roze monster van Patrick.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2026 18:58 pm 
Brouwer

Knap werk met dat decallen. Mooi hoor.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 09 maart, 2026 22:49 pm 
Brouwer

tsjopper bob schreef:
Ik ben er nog niet uit welke ik mooierder vind: deze of dat roze monster van Patrick.

Nou, ik vind ze allebei foeilelijk, maar dat neemt niet weg dat ze wel knap gemaakt zijn! :lol:

Esci 1/72 Sdkfz 251/8 Ausf.C Ambulance

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]