Spuitwerk (deel 1)De afgelopen weken heb ik me weer wat verder bekwaamd in het gebruik van de airbrush. Nog niet alles gaat perfect, maar ik krijg het stapje voor stapje beter onder de knie. Hieronder de eerste resultaten bij de Potez.
Eerst wat voorbereidingen getroffen: de wielkasten dichtgestopt met papier, het buikvenster en het landingslicht in de neus gemaskeerd, evenals de navigatielichten.
Cockpit dichtgeplakt.
Na de eerste laag grondverf kwamen er nog een paar plekjes aan het licht die om een kwaliteitsverbeterende behandeling vroegen.
Beter zo. Ook de motorkappen en staartvlakken hebben zich aangesloten.
Preshade. Hier zat ik nog wat te kloten met verstopping van de spuit door tip dry. Ben ik inmiddels ook beter in geworden om dat te voorkomen en verhelpen.
Dan kunnen we aan de slag met het inmiddels vaak bediscussieerde Hataka setje. Het is in geval heel fijne spuitverf. Maar de kleur groen spoort voor geen meter (te licht en te hard). En over de kleur Khaki twijfel ik erg. Ook te licht volgens mij. Maar de andere kleuren komen volgens mij wel aardig in de buurt.
Een mooi lichtblauwgrijs buikje. Strakke verflaag geworden en ik ben heel tevreden over hoe de preshade doorkomt.
Onderzijde afplakken.
Brede banen met grijs op de bovenzijde. De eerste kleur van het driekleurige schema.
Donkerbruin als tweede kleur. Ik heb gemaskeerd met uitgeknipt papier op bolletjes bluetac om geen harde overgangen te krijgen tussen de kleurvlakken.
En donkergroen als derde kleur. Daar heb ik een kleur van Vallejo voor gebruikt, ipv de lelijke Hataka groen.
En ontmaskerd. Voor mijn eerste gespoten camouflagepatroon ben ik helemaal niet ontvreden.
Een paar kleine verbeterpuntjes:
- beetje overspray bij moeilik te makeren hoekjes rond de overganf motorgondel en vleugelvoorrand.
- de geleidelijke overgang tussen de kleuren is niet overal hetzelfde doordat de afstand tussen het paier en het model niet overal hetzelfde was.
Nog een zijaanzicht in de spuitcabine.
Nu verder met deel twee van het spuitwerk.