Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 01 dec, 2023 11:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Heller 1/72 Potez 631
BerichtGeplaatst: za 12 aug, 2023 22:18 pm 
Brouwer

Zo, terug van vakantie, vorig model afgerond, en klaar voor de volgende. Ik gooi er nog ééntje in, in deze Franse groepsbouw:

Afbeelding
Hier een foto met zowel mijn vorige model, de Bloch MB 210 op de achtergrond en mijn nieuwe model, de Potez 631 op de voorgrond.

Potez 631
In 1934 stelde de Franse luchtmacht nieuwe eisen op voor een multi-role toestel dat dienst moest kunnen doen als commandotoestel voor groepen jachtvliegtuigen, als grondaanvalsvliegtuig en als nachtjager. Potez kwam daarop met zijn model 630, dat door de luchtmacht werd uitgekozen.

Afbeelding
De Potez 630 was een mooi gestroomlijnde tweemotorige jager met drie zitplaatsen, uitgerust met Hispano-Suiza motoren, en een bewapening van twee 20mm kanonnen onder de romp en een naar achter gerichte mitrailleur voor de zelfverdediging. Het toestel had daarmee veel overeenkomsten met de Messerschmitt Bf 110. Aangezien de Hispano-Suiza motoren niet goed voldeden werd een nieuwe variant gebouwd, de Potez 631, met betere Gnome-Rhône motoren. De Potez 631 werd in 1938 operationeel en was het uitgangspunt voor een hele serie varianten waaronder lichte bommenwerpers, verkenningsvliegtuigen, trainers en nachtjagers. Ook was de Potez 631 een succesvol exportproduct. Roemenië, Finland, Tsjechoslowakije, Zwitserland, China, Griekenland en Joegoslavië bestelden allemaal exemplaren van dit toestel.

Afbeelding
Met zijn topsnelheid van 450km/u was de Potez 631 bij het uitbreken van de oorlog in 1939 eigenlijk al verouderd. Zijn snelheid lag lager dan sommige van de Duitse bommenwerpers die hij geacht werd te onderscheppen. Tegen de snelle en wendbare Messerschmitt Bf 109 was hij kansloos. Volgens de nieuwe plannen van de Franse luchtmacht zou de Potez 631 in de loop van 1940 vervangen moeten worden door nieuwere toestellen zoals de Breguet 691. Zover kwam het echter niet. In mei en juni 1940 werd het Franse leger vernietigend verslagen door de Duitsers. De Potez 631 werd door zijn kwetsbaarheid nauwelijks in de strijd ingezet en diende vooral nog als trainingstoestel om nieuwe piloten op te leiden. Een flink aantal exemplaren overleefde de strijd. Ze werden zowel door het Vichy-regime als door de Vrij Fransen ingezet in Noord-Afrika en het zuiden van Frankrijk.

Afbeelding

De Grieken daarentegen maakten intensief gebruik van hun Potez toestellen in hun strijd tegen de Italiaanse inval in het voorjaar van 1941. En de Roemenen gebruikten hun bescheiden Potez-vloot tijdens operatie Barbarossa toen zij als bondgenoot van Duitsland de Sovjetunie aanvielen. Maar de Grieken werden snel verslagen toen Duitsland zich in de strijd wierp. En de Roemenen schakelden snel over op Duitse vliegtuigen van modernere types. Na de oorlog werden enkele Potez 631 toestellen nog als trainer gebruikt bij de nieuw op te bouwen Franse luchtmacht.

Afbeelding

Nu op de werkbank:
Heller 1/72 Potez 631
Heller 1/72 Bloch MB 210

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 12 aug, 2023 22:34 pm 
Brouwer

Heller 1/72 Potez 631

Om de Potez 631 te bouwen maak ik weer gebruik van een oeroud Heller kitje. Voor het eerst uitgegeven in 1967:

Afbeelding
Mijn doosje is de tweede uitgave uit 1969.

Afbeelding
Romphelften, en een gietraam met cockpitonderdelen en boordkanonnen.

Afbeelding
De vleugels.

Afbeelding
De rest van de onderdelen.

Afbeelding
Het glaswerk. Pikant detail: dit is de eerste kit die ik tegenkom die de navigatielichten in de vleugeltips als losse doorzichtige onderdeeltjes meelevert. En dat voor een wrakkige kit uit 1967!

Afbeelding
En een heel gaar vergeeld en beschadigd decalvelletje van 54 jaar oud. Ben benieuwd of daar nog wat van te maken is.

Nou, aan de slag dan maar!

Nu op de werkbank:
Heller 1/72 Potez 631
Heller 1/72 Bloch MB 210

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2023 1:11 am 
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Toen ik naar beneden scrolde en de eerste foto half had gezien was ik meteen bang dat je nog zo'n veredeld vliegend aluminium hondenhok ging bouwen, maar dit keer betreft het iets waaruit je wel daadwerkelijk kan concluderen dat de ingenieurs in vooroorlogs Frankrijk op zijn minst iets van aerodynamica begrepen, heel goed. :mrgreen:

Met de geel-rode strepen kan je hier wel echt een gave eye-catcher van maken, het is van zichzelf al een mooi toestel dus dit gaat ook weer helemaal goed komen.

D.J.

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | AS-532U2 Cougar Mk.II

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 13 aug, 2023 10:19 am 
Brouwer

Nou Huib, de airbrush maar weer uit het vet. Hier valt best wat van te maken en het toestel heeft mooie lijnen dit keer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 aug, 2023 21:09 pm 
Brouwer

Ja, dit keer heeft het inderdaad stroomlijn en elegantie. :D

Cockpitje bouwen

Meestal begin ik met scriben, maar dit kitje heeft zo'n bijzondere structuur van overlappende huidplaten op het oppervlak, dat ik dat in stand wil houden. Dus nu is stap 1 het cockpit interieur.

Afbeelding
Dit is wat Heller ervan maakt: twee afschuwelijke stoelen en verder een spartaans interieur. Daar kan nog wel een beetje leven in gebracht worden.

Afbeelding
Op de basis van de Heller onderdelen een nieuwe stoel en een krukje voor de waarnemer aangebracht, en wat structuur op de vloer.

Afbeelding
De zijkanten van de cockpit ook opgeleukt met apparaatkasten, zuurstofflessen en mitrailleurmagazijnen.

Afbeelding
De andere kant ook.

Afbeelding
En dit blijft er uiteindelijk van te zien. Net leuk en vol, lijkt me.

Afbeelding
De spuit kan erop!

Nu op de werkbank:
Heller 1/72 Potez 631
Heller 1/72 Bloch MB 210

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 14 aug, 2023 21:28 pm 
Brouwer

Wat een gaaf interieurtje alweer Huib!!
Mooie keuze ook dit toestel :brouw:

On the bench: Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Last finished (2): Fokker T.V "Nr. 856" [1:72]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15 aug, 2023 7:17 am 
Brouwer

Dat interieur zit inderdaad vol nu, maar ik kijk vooral vol verbazing naar wat je met een paperclip en wat afplaktape hebt gemaakt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 17 aug, 2023 16:18 pm 
Brouwer

Puik interieurtje weer Huib!
Hopelijk kan je het straks nog goed zien door de plantenkas :)

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 18 aug, 2023 21:13 pm 
Brouwer

Mooie keuze deze Potez 632.

Je maakt er een mooi binnen tafereel van Huib

Eddy

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 24 aug, 2023 22:37 pm 
Brouwer

Dank voor de reacties, heren!

markie schreef:
ik kijk vooral vol verbazing naar wat je met een paperclip en wat afplaktape hebt gemaakt.

:brouw:

david schreef:
Hopelijk kan je het straks nog goed zien door de plantenkas

Ik ben van plan hem met de cockpit open te bouwen. Maar eens kijken hoe dat gaat lukken.

Nu op de werkbank:
Heller 1/72 Potez 631
Heller 1/72 Bloch MB 210

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]