Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu wo 24 apr, 2024 0:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2023 7:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4289
Woonplaats: Bovensmilde
Dat zijn ook mijn eerste vragen Huib, waarom is dat raampje zo zwart en dof?
En ga je nu ook al aan de vac-form canopies beginnen?
Succes met op maat maken.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2023 8:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Dat is zwarte spuitnevel, van de keer dat het vliegtuigje nog een geheel was en ik op naadjes/kiertjes aan het controleren was. De reden waarom het glaswerk zo dof is, komt omdat er een vloeibare masking op zit.

Ik heb al eens gewerkt met een vac form canopy...en dat ging goed.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28 apr, 2023 8:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Die vacuform canopy zal zeker een verbetering zijn, hoop dat ie een beetje past!
Ga zo door! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 30 apr, 2023 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2808
Ah, dank voor de toelichting. Ben benieuwd!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 05 mei, 2023 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Ik denk dat je te voorzichtig bent! Ik plak transparante delen regelmatig met een flinke kledder modelbouwlijm vast als ik het daarna toch nog moet schuren en polijsten. Dat gaat aan de buitenzijde natuurlijk wel beter dan aan de binnenkant, maar een beetje afplaktape helpt prima tegen geknoei. Het is even wat werk, maar die tijd ga je met een vacform cockpitraam ook wel kwijt zijn.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 25 jan, 2024 10:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Juist ja.....behalve dat ik niet meer zo actief ben op het forum :oops:, was ik ook niet meer zo gemotiveerd met deze Caudron.

We waren gebleven bij de canopy. Zoals TheFlyingDutchman terecht opmerkte dat een vacform canopy ook veel tijd kost.....nou dat heb ik inderdaad geweten.
Je kunt niet teveel kracht kracht zetten, is de passing goed, afplakken van de raamstijlen is een gedoe en ga maar zo door.
Ik had de canopy goed geplaatst, althans dat dacht ik.....dus plamuur erop
photo 594445

schuren/plamuren/schuren/plamuren/schuren/plamuren......en dat ging zo een tijdje door, maar zo een vacform is nog als erg dun....barst :evil: ....een barst erin door al dat geschuur, en weg was de zin om door te gaan, want de originele canopy was ook verkloot. In de tussentijd is het vliegtuigje ook nog eens uit mijn handen gevallen, met als gevolg....dat een aantal stoelen eruit kwamen vallen....zucht. Ik wilde deze kanarie niet laten verdwijnen naar de shelf of doom, dus gestaag, met weinig zin doorgewerkt.
Daar de motivatie ontbrak, vanwege het geklooi met een canopy.....weinig foto's gemaakt van de tussenliggende stappen.

Een tijd later had de kanarie kleur met decals en al
photo 594447
photo 594446

De decals, zijn voor Hellernormen vrij dun....de rode gestreepte decals was weliswaar een grote decal, maar met dunne verbindingsstukjes, waardoor het fragiel werd. Beter had ik achteraf de decals langs er rode rand moeten afsnijden en afzonderlijk van elkaar moeten plaatsen. Daar de decals vrij dun waren, scheurden ze makkelijk en brokkelden hier en daar af. Die stukjes heb ik met Revell 36 bijgewerkt. En toen was de kanarie klaar/af/finis en uiteindelijk toch wel een beetje tevreden.
photo 594457
photo 594458
photo 594459
photo 594460
photo 594461
photo 594462
photo 594463


Nog even terugkomend op het scheurtje in de canopy...die zit linksboven aan de bovenkant.... Ik vond het wel best, want anders was deze kanarie wel verdwenen richting een klikobak.
Nu had René als thema in Hurdegaryp "Cover it up".....daar kun je twee kanten mee op.....covers van albums van artiesten waar een vliegtuig/heli opstaat of het letterlijk nemen. Ik ging voor het laatste.

Ik kreeg gaande weg het idee om een werkplaatsdiorama te maken, waar gesleuteld wordt na een proefvlucht en ter voorbereiding op de grote vlucht van Parijs naar Tokio.
Materialen voor de hangarmuren: als ondergrond een fotolijstje, stukje dun mdf, papier van een koekjesrol en cocktailprikkers.
photo 594448
Passen, meten en zagen, plakken verven, verweren, wat affiches voor in de hangar en aan de buitenkant.
photo 594449
photo 594452
photo 594453
photo 594454
photo 594455

De boel op z'n plek zetten
photo 594456
Kisten, meubilair stopcontacten, zelfgemaakte trolley, figuurtjes etc toegevoegd ....Et Voila, Il est fin prêt (of zo iets)
photo 594464
photo 594465
photo 594467
photo 594468
photo 594466
photo 594469

Al met al heb ik de foutjes wat kunnen verbloemen dmv het diorama, welk ik heb gedoopt in: réparation et préparation :lol: :lol: :lol: :lol:

De pasvorm is over het algemeen goed van dit kitje, behalve de canopy (De originele is te breed en de vacuform ook enigzins en kwetsbaar)
Decals fijn, maar kwetsbaar of ik ben te lomp, dat kan natuurlijk ook :mrgreen:.

Hoop dat jullie het resultaat leuk vinden.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jan, 2024 10:29 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Balen van de tegenslag, maar je hebt er iets erg moois van gemaakt. Het diorama is een leuke verrassing! Misschien nog één kleine toevoeging aan het geheel: een poetsdoek die over de propeller is gedrapeerd of los op een vleugel ligt. Ik mis nu nog een klein beetje interactie tussen het vliegtuig en het diorama, dingetjes zoals het figuurtje dat de propeller inspecteert (erg leuk!). De boel past mooi bij elkaar qua sfeer en kleurgebruik maar zouden nog wat meer naar elkaar kunnen komen. Ik klink nu als een zweverige kunstenaar maar snap je wat ik bedoel?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jan, 2024 23:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik vind het een pracht dio geworden. Erg knap hoe je die pallet hebt nagemaakt, net echt :lol: 8)

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 26 jan, 2024 23:11 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4454
Mooi resultaat! Ik ben groot fan van dit soort kleurrijke kleinere kisten, ik krijg meteen zin om de gele S-51 van de MLD te bouwen of zoiets dergelijks.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 28 jan, 2024 13:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2808
Ontzettend leuk, Barry!
Balen van je tegenslagen, maar alles toch goed opgevangen.
Je bent ook lekker creatief geweest met golfkarton en ijsstokjes, of zoiets.
En ik vind het vliegtuig er heel goed uitzien.
Was het niet makkelijker geweest om de strepen op de vleugels te spuiten? Ondanks dat zien de decals er goed uit. Alleen op de linkervleugel loopt het ietsje scheef.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement