Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 21:07 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 15 maart, 2023 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Jan is weer terug. Mooi toestel Jan.
Had al in de doos gekeken toen ik hem voor je haalde. Het is een mooie kit.

De Libanonversie vind ik wel erg gaaf. De Vichy ook, maar dat vraagt om veel afplakwerk met de rood/gele strepen.
Ook een hoop uitmeten bij de neus....breedte van de tape. Je wilt natuurlijk niet eindigen met een dubbele rode of gele streep of een veel te smalle streep.

Wellicht iets over te vinden op andere fora.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 maart, 2023 11:10 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
@ Huib en Paul: ik begin steeds meer trek te krijgen in die Libanon-versie met dat Lotharingenkruis. Die heb ik nog niet in mijn vitrines.

@ Wolf73: aan die Vichy-versie ga ik in ieder geval niet beginnen. Je moet je grenzen kennen… :lol:

Ik zou nog foto’s plaatsen van de inhoud van de doos maar was al begonnen. Het zijn niet veel onderdelen maar ze zijn mooi uitgevoerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De binnenkant van de cockpit moet midnight blue geschilderd worden, vandaar die donkere kleur. Het is bijna zwart met een wat blauwe glans. Ik realiseer me ineens dat die kleur ook heel geschikt zou zijn voor de cowlings van de Japanners…. Er worden 4 merken met die kleur gegeven. Ik koos voor Tamiya XF-17, een Amerikaanse kleur (!).

Afbeelding
* De vliegerstoel met canvas rugleuning en daarachter de pantserplaat. De kleur van hdet interieur is mignight blue.

Alles past prachtig. De cockpitvloer, dasboard en pantserplaat achter de stoel vormen 1 geheel dat je mooi waterpas in een romphelft kunt plaatsen en die zit dan ook meteen goed. Voor het dashboard langs loopt een beugel met in het midden een stootkussen en daarboven op het vizier. Dat laatste zag ik op Wikipedia.

Afbeelding
* Beugel met daarboven het vizier. Het aantal instrumenten lijkt me vrij beperkt.

Inmiddels zit het hele model in elkaar. De vleugels zaten meteen klemvast. Er is wel wat schuur- en plamuurwerk nodig.

Zijn er nog mensen die morgen naar de modelbouwdag gaan in museum Bevrijdende Vleugels in Best? https://www.bevrijdendevleugels.nl/modelbouwdag
Paul en ik wel. :brouw:

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 maart, 2023 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Lekker bezig, Jan.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 maart, 2023 0:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Nice Jan! Ik moest bij het zwart-blauwe ook direct aan de Japanse cowlingkleur denken inderdaad :D

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Laatst bijgewerkt door Deef op vr 24 maart, 2023 8:32 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 maart, 2023 8:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3488
Woonplaats: Purmerend
Trajanus schreef:
Zijn er nog mensen die morgen naar de modelbouwdag gaan in museum Bevrijdende Vleugels in Best? https://www.bevrijdendevleugels.nl/modelbouwdag


En nog wat leuks gescoord?

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 maart, 2023 11:05 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2806
Woonplaats: Leiderdorp
Mooie vorderingen Jan, ziet er goed uit!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 apr, 2023 15:54 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5061
Woonplaats: IJsselstein UT
Altijd weer leuk om op het web relevante foto's tegen te komen. Zoals een foto van het originele vliegtuig uit 1941 dat ik nu aan het bouwen ben:

Afbeelding

En laat men in Rochefort nu net klaar zijn met de restauratie van een D.520. Er is 30 jaar aan gewerkt door vrijwilligers, die met onderdelen van diverse D.520's een geheel "nieuwe" jager hebben gebouwd, die codering en kleurenschema van de originele jager kreeg, al klopt dat schema niet helemaal (teveel brun foncé). Ook daar vond ik een foto van. Toeval bestaat niet.

Afbeelding

Intussen gaat de bouw verder. nadat de romp en vleugels gelijmd, geplamuurd en geschuurd waren ....

Afbeelding

.... konden de eerste verflaagjes erop: Gris bleu clair voor de onderzijde en gris bleu foncé voor de bovenkant. Ik moet zeggen dat die Hataka verf geweldig goed dekt. Twee dunne laagjes zijn al voldoende. De masking uit de doos moest wat worden aangevuld bij de grote ramen.

Afbeelding

De kleur groen leverde een probleem op. De kleur uit de set van Hataka klopt niet. Ik kreeg al argwaan toen ik die gebruikte bij mijn Do 24. Het moet een donkergroene kleur zijn. Na ampele overweging koos ik voor Revell 39, donkergroen maar dan wat lichter, begrijpt u wel? De meegeleverde kaki francais is me te bruin. Die gebruik ik voor de Do24, die ik nu al het overschilderen ben, maar daarover later meer.

Afbeelding

Het patroon is compleet gemaakt met brun foncé uit de set:

Afbeelding

Nu een dagje laten uitharden en dan kan de glansvernis eroverheen. Vanavond weer lekker verder met de Dornier: raamstijlen verven met cocktailprikkers....

Nota Benee:
Ik heb i.i.g. ontdekt dat je er niet klakkeloos uit moet gaan van het feit dat de kleuren van Hataka wel correct zullen zijn. De kleuren wijken bovendien af van de illustraties op de doosjes. Daardoor heb ik me laten mislieden en zit nu met een biljartlakengroene Dornier... Aanvullende research is echt nodig!

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 apr, 2023 13:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik had ook ooit zo'n Hakatasetje gekocht voor Franse WW2. Ik stond écht versteld van hun interpretatie van dat groen. Gifgroen vertaald en slaat m.i. nergens op. Maar ja, vele mensen willen houvast en dat lijkt zo'n fabrikant dan te bieden. Heb het wel meer gezien.

Succes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 apr, 2023 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Tof dat je dat referentiemateriaal hebt gevonden Jan!
En raar dat ze zo miszitten mwt die kleur, ik dacht dat ze normaal altijd wel in de juiste richting zaten bij Hataka.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25 apr, 2023 19:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Hm, ik heb dat Hatakasetje ook liggen…… :?
Verwerk ziet er goed uit, Jan!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement