Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:06 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2023 23:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5056
Woonplaats: IJsselstein UT
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
En wat een schitterend interieur weer.
Succes,
jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 14 feb, 2023 23:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Vleugels enzo

Nu de romp dicht is, verder met de vleugels en de stuurvlakken.

Afbeelding
De vleugeldelen.

Afbeelding
Aan mekaar gelijmd.

Afbeelding
Gaten in de vleugelvoorrand geboord en landingslichten gemaakt van transparante staaf. Van buiten zilver geverfd.

Afbeelding
Landingslichten ingelijmd.

Afbeelding
Gladgeschuurd en gepolijst.

Afbeelding
Motorgondels.

Afbeelding
Van binnen zwart geverfd.

Afbeelding
Samengelijmd. Wat plamuur- en schuurwerk was nodig om het strak te krijgen.

Afbeelding
Aan de vleugels verlijmd.

Afbeelding
Wat flinke krimpdeuken, vooral op de ailerons.

Afbeelding
Alle stuurvlakken klaar voor montage.

Afbeelding
De hele hetseflets in elkaar gelijmd.

Afbeelding
Nog wat bedieningsarmen aangebracht aan de ailerons en de trimvlakken.

Afbeelding
Idem aan de hoogteroeren en de richtingsroeren. De twee steunen van de horizontale stabilo's vervangen door het juiste aantal: 4.

Tja, tijd voor een laagje grondverf, denk ik zo...

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 feb, 2023 0:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Dat schiet lekker op zo en het wordt al een flinke kist. Ik zie nog wel wat onregelmatigheden bij het stabilo en hoogteroer. Ik denk dat je dat misschien wel gaat zien als je grondverf gaat spuiten.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 feb, 2023 7:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dat begint er uiteraard op te lijken Huib.
Heb jij die overmaatse lijnen op de vleugels en de plantenkas nog wat afgezwakt of was dit in het echt ook zo grof en overdreven?
Want als ik de foto's zo wat zie, zie ik die lijnen op de vleugels een stuk minder naar voren komen.
Afbeelding

Alhoewel je ze hier wel weer in beeld ziet:
Afbeelding

Her en der zit nog wat secondenlijm gok ik, dat schuur je er vast nog wel even af.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 feb, 2023 8:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Gefeliciteerd met je airbrush! Ik ben zelf groot fan van H&S, het feit dat je er tweedehands eentje koopt en die zonder problemen meteen kunt gebruiken zegt wat mij betreft genoeg. Heerlijk simpel ontworpen en de normaal zo tere onderdeeltjes (nozzle, naald) zijn echt stevig. Wel voorzichtig blijven doen, natuurlijk.
Mocht je vlakbij Almere wonen: bij ASA hebben ze voor deze spuitpistolen een hoop vervangende onderdelen te koop, ook voor upgrades. De onderdelen van de H&S Evolution zijn voor het grootste deel uitwisselbaar met de Ultra.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 maart, 2023 0:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dank heren!

Experimenteren met de spuit
Het spuiten van de Bloch gaat tergend langzaam omdat ik voortdurend loop te rommelen met de airbrush. Maar stapje voor stapje krijg ik het onder de knie (tot nu toe dan) en stapje voor stapje kom ik verder met het model.

Afbeelding
Ik ben begonnen met een laagje interieurkleur over de ramen te spuiten, zodat je langs de randjes de interieurkleur ziet en niet de grondverf.

Afbeelding
Daarna een laag grijze grondverf van Vallejo.

Afbeelding
Er kwamen nog een heleboel slordigheden in de naadjes naar boven. Een vierkante romp is veel moeilijker strak te krijgen dan een ronde. Bovendien heb je hier vier naden in plaats van twee! :lol:
Dus er moest nog een hoop geplamuurd en geschuurd worden. Dat proces heb ik een paar keer moeten herhalen voor ik tevreden was.

Afbeelding
Maar uiteindelijk staat ie redelijk strak in de primer.

Maar wat ik ondertussen wel gemerkt had is dat m'n airbrush steeds verstopt raakte. Steeds als ik 'm helemaal schoon gemaakt had hield hij na een paar minuten op met spuiten en kwam er alleen nog maar lucht uit. Door pompend te spuiten kwamen er dan nog wel korte verfstoten uit, waarmee ik kon primen, maar dat is natuurlijk niet zoals het hoort. Opnieuw de hele airbrush schoonmaken hielp maar eventjes.

Afbeelding
Bij het spuiten van de pre-shade liep 't helemaal uit de hand. Ik wilde mooie dunne shades leggen langs de ribben op de vleugels en de romp, en dat vraagt dus wat meer precisiespuitwerk dan de all-over primer. Maar ik had de verfspuit totaal niet in de hand. Soms even een mooi dun lijntje, dan weer verstopt, gespetter, spiders, verfstralen die breder en smaller worden en van richting veranderen. Een moeizaam proces dus. Kijk maar op het plaatje. :roll:
Gelukkig is 't de pre-shade maar.

Dus weer uitgebreid op internet zitten zoeken en lezen waar dat nu aan kan liggen. Ten eerste viel het me op dat er aan de naald klontjes verf bleven hangen: tip dry. Ik voelde ook een braam aan de naaldpunt. Met het blote oog niet te zien, maar wel te voelen met je vinger. Nu heb ik een soort microscoop die heel leuk is om kleine kevertjes onder te bekijken, maar die het ook goed doet met naaldpunten. Er bleek een soort wokkel op de punt te zitten. De punt was, door een val of stoot als een soort kurkentrekker gedraaid. Nu las ik ook dat je naaldpunten kunt slijpen en polijsten. Dus de stoute schoenen aangetrokken en dat geprobeerd met mijn nagelpolijststick van de drogist. En met goed resultaat! Braam weg, ook onder de microscoop, en spuitgedrag verbeterd.

Ook las ik dat tip dry kan ontstaan als de verf te dik is en/of te snel stolt, en dat met name Vallejo daar gevoelig voor is. De oplossing kan zijn om met retarder te werken, en te verdunner met Vallejo thinner ipv water. Uitgeprobeerd, en ja hoor, gaat ook al beter.

Dus ik maak steeds stapjes. Maar ik vind het allemaal wel een hoop gepiel vergeleken met kwasten. En het zal nog wel ff duren voordat mijn spuitwerk beter wordt dan mijn kwastwerk. Desalniettemin, wél leuk om weer eens een nieuwe techniek te leren.

Afbeelding
Inmiddels begonnen aan de eindlaag. Eerste laagje groen zit erop. Maar er mag nog wel wat overheen om te preshade beter te laten integreren. Maar het goede nieuws: het spuit nu al een stuk beter.

Wordt vervolgd, uiteraard!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 11 maart, 2023 12:39 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Klinkt allemaal erg herkenbaar Huib! Een aantal tips;

- verfdikte: je verf moet vloeien als melk, niet zo dun als water maar ook niet veel meer dan dat! Dit is denk ik het aller belangrijkste omdat dikkere verf, vooral op waterbasis vaak veel te dik is en te snel droogt

- acryl-verdunner. Ik gebruik al jaren die van de Gamma en dat werkt perfect, je verf vloeit gewoon veel beter door de airbrush.

- In het geval van Revell aqua: vaak komen er in die potjes veel stukjes opgedroogde verf. Ik heb nu de gewoonte om standaard al mijn verf voordat het de airbrush in gaat te zeven met een klein zeefje; dit scheelt enorm. Het valt mij op dat ik eigenlijk altijd wel op zijn minst een paar korreltjes uit de verf zeef: één zo'n korreltje en je nozzle zit verstopt dus het is echt aan te raden.

- mix je verf / verdun het buiten de airbrush. Ik meng nu vrijwel al mijn verf buiten de airbrush en dit werkt veel beter dan in de airbrush.

- Maak tussendoor zo nu en dan de punt van je naald schoon. Zoals je zelf ook al had gezien droogt daar al snel een korstje verf op. Gewoon zo nu en dan even met een wattenstaafje de punt afvegen. Afhankelijk van je airbrush kan dat prima terwijl hij nog in het apparaat zit. Uiteraard moet je hier voorzichtig mee zijn maar dat komt wel goed.

- Na langere tijd spuiten moet je op zijn minst de nozzle even schoon maken met een oude naald. De nozzle is bij uitstek het onderdeel dat verstopt raakt en het meest lastig schoon te maken is. Je kan van die schoonmaak naalden kopen; uiteindelijk is her een kwestie van de nozzle leeg peuteren/schrapen terwijl je royale hoeveelheden cleaner gebruikt. (Revell airbrush cleaner voldoet mij erg goed)

- Verders is het goed om te kijken naar de druk in je compressor. Ik spuit eigenlijk standaard op minstens 2 bar omdat anders de Revell aqua er niet doorheen komt. Een matte verf is vaak ook nog weer lastiger dan glans, experimenteer dus daar ook mee.

Succes, het is even wennen maar zodra je "ingewerkt" bent wil je niet meer anders!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 maart, 2023 0:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
mr.vdh schreef:
- acryl-verdunner. Ik gebruik al jaren die van de Gamma en dat werkt perfect, je verf vloeit gewoon veel beter door de airbrush.

Ik verdun met alcohol van bv Kruidvat (70% of 96%)

mr.vdh schreef:
- mix je verf / verdun het buiten de airbrush. Ik meng nu vrijwel al mijn verf buiten de airbrush en dit werkt veel beter dan in de airbrush.

Ga eens naar de chinees en neem wat sambal mee (ja modelbouw is best wel lekker). Dat krijg je (hier in ieder geval) mee in kleine, doorzichtige cupjes. Even goed schoonmaken en je hebt prima mengbakjes. Je kunt zo zelfs de verf een paar dagen bewaren, handig als je bijvoorbeeld een kleur moet mengen en later ook nog iets moet gebruiken. Na afloop schoonmaken met wat wc-papier of een tissue en wattenstaafje met alcohol. Klaar voor de 2e ronde.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 maart, 2023 13:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Zoals DJ al typte is het allemaal erg herkenbaar Huib, en zijn tips heb ik niks aan toe te voegen.
Hou vol, spuiten met acrylics is nu eenmaal wat lastig.

Wat ik zelf nog heb gemerkt is dat temperatuur ook wel een grote rol speelt. Spuit je op kamertemperatuur, zijn de verfjes ook kamertemperatuur?
Vooral in dit jaargetijde iets om rekening mee te houden.

Zet 'm op!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 maart, 2023 14:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ik zie dat jou eerste bevindingen zijn, net als iedereen die hiermee begint. Je hebt zelf alweer wat verbeteringen gedaan, vwb het spuitgedrag.

Ik denk dat iedereen hier nog wel eens tegen aanloopt. Stug volhouden is het devies.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement