Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 21 mei, 2024 6:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Heller 1/72 Bloch MB 210
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 0:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2856
Bloch MB 210

Tijd voor een nieuwe Franse kit!

In 1932 gaf de Franse Marine specificaties uit voor een nieuw torpedovliegtuig. De Societé des Avions Marcel Bloch besloot in de competitie mee te dingen met een sterk gemoderniseerde versie van de Bloch MB 200 bommenwerper.

Afbeelding
Bloch MB 200

De vierkante romp van de MB 200 werd als uitgangspunt gebruikt, maar omgebouwd van een hoogdekker met vleugelsteunen en vast landingsgestel naar een laagdekker met zelfdragende vleugel en intrekbaar landingsgestel. Dat was een hele modernisering. Van het nieuwe ontwerp werden twee prototypes gebouwd, de MB 210 met Gnome-Rhone stermotoren en de MB 211 met Hispano Suiza lijnmotoren. De MB 211 werd in 1934 getoond op de Parijse vliegtuigsalon.

Afbeelding
Bloch MB 211 op de Parijse vliegtuigsalon van 1934.

Omdat de Franse Marine geen gebruik maakte van landvliegtuigen werd het andere prototype, de MB 210 voorzien van drijvers en aan proefnemingen onderworpen. Uiteindelijk wees de Marine het toestel af, maar ondertussen zag de Franse luchtmacht potentie in het nieuwe ontwerp, en gaf opdracht voor serieproductie. De eerste MB 210 werd eind 1936 aan de Franse luchtmacht afgeleverd. Voor dat moment was het een modern toestel, het eerste in Franse dienst met intrekbaar onderstel en propellers met variabele spoed.

Afbeelding
Prototype MB 210 met drijvers voor de Franse Marine.

De ingebruikneming van de MB 210 verliep echter problematisch. De piloten moesten wennen aan het intrekbaar onderstel en de werking van propellers met verstelbare spoed, met ongelukken als gevolg. Tot overmaat van ramp bleken de motoren snel oververhit te raken. Als gevolg daarvan werden alle MB 210's aan de grond gehouden. Pas in de loop van 1938 waren voldoende nieuwe motoren beschikbaar van het krachtige en betrouwbare type Gnome-Rhone 14N om de MB 210's weer vliegwaardig te maken.

Afbeelding
Bloch MB 210

De tragiek van vele vliegtuigmodellen uit de jaren '30 is dat zij al verouderd waren op het moment dat ze geproduceerd werden. De Bloch 210 is daarop geen uitzondering. Toen in 1939 de Tweede Wereldoorlog uitbrak was de MB 210 te traag en had onvoldoende defensieve bewapening. Twaalf eskaders van de Franse luchtmacht waren uitgerust met de MB 210. Volgens de planning zouden deze in de loop van 1940 vervangen worden door nieuwere en capabeler vliegtuigen zoals de LeO 451, de Amiot 351, en de Amerikaanse Douglas DB-7. De strijd van mei en juni 1940 gooide echter roet in het eten.

Afbeelding
Bloch MB 210

De MB 210 werden in de strijd tegen de Duitsers vooral ingezet als nachtbommenwerper. Zonder veel succes overigens, en met stevige verliezen als gevolg. De overgebleven exemplaren werden na de wapenstilstand teruggetrokken naar de Franse koloniën in Noord-Afrika. Daar werden ze vooral nog ingezet als transport- en verbindingsvliegtuig.

Afbeelding
Bloch MB 210

Nog een interessant weetje:
Luchtvaartingenieur Marcel Bloch richtte in 1928 zijn vliegtuigfabriek Societé des Avions Marcel Bloch op. Bloch was van Frans-Joodse afkomst, waardoor hij gedurende de Tweede Wereldoorlog door het Vichy Regime opgepakt werd en uiteindelijk in het concentratiekamp Buchenwald terecht kwam. Gelukkig overleefde hij de oorlog. Hij had daardoor begrijpelijkerwijze zo'n schijthekel aan Duitsers gekregen dat hij zijn Duits klinkende naam Bloch veranderde in Dassault.
Deze meneer Marcel Bloch die dus voor de oorlog die foeilelijke vierkante vliegende koelkasten bouwde is dus dezelfde als meneer Marcel Dassault die na de oorlog aan de wieg stond van de Mystere, de Super Etendard en de super elegante Mirages!

Afbeelding
Wel een interessante vleugelvorm bij deze MB 210. Maar mist toch de elegantie van een Mirage III, niet?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 1:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2789
Woonplaats: Dordrecht
Mooie intro weer Huib, met plezier gelezen.
Helemaal dat laatste weetje! :brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 8:42 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4308
Woonplaats: Bovensmilde
Wederom een vliegende plantenkas Huib, jij weet ze wel steeds lelijker uit te zoeken.
Ik heb het ding ook nog op voorraad trouwens, maar ik wacht er nog wel even mee, eerst wat kleinere jagertjes.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 13:43 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
Huib2 schreef:
Maar mist toch de elegantie van een Mirage III, niet?

En toch, ergens, heeft zo'n vliegende stacaravan toch ook wel wat. :lol:

Succes Huib! :brouw:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 16:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2842
Woonplaats: Leiderdorp
Dus Bloch (etymologisch: vreemdeling of blok hout) werd Dassault ( van Char D'assault, een verzetsnaam gebruikt door een familielid), wow weer wat geleerd. Gaaf vliegtuig ook weer , Huib!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Youtube: @DutchDaveModels

Airfix Bedford 1/35

Corsair Eggplane

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 17:01 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10553
Woonplaats: Installation 05
david schreef:
Dus Bloch (etymologisch: vreemdeling of blok hout)...


Nou, in het geval van deze kist klopt dat laatste aardig! :lol:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 21:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2856
Dank voor de reacties mannen!
Heerlijk hoe iedereen weer met bijnamen klaarstaat:
- de vliegende plantenkas
- blok hout
- de vliegende stacaravan
:lol: :lol: :lol:

Maar laten we eens even naar de kit kijken:

Heller 1/72 Bloch MB 210

Deze kit komt oorspronkelijk uit 1967 (ouder dan ik) en is een aantal malen opnieuw uitgebracht door Heller, laatstelijk in 2018.

Afbeelding
Ik ben de trotse bezitter van een exemplaar van de uitgave van 1986, die met de lelijkste boxart denkbaar. Gelukkig is de inhoud van de doos gewoon hetzelfde.
Aardig is het stickertje van kantoorboekhandel Akkerman in de Haagse Passage, waar deze kit blijkbaar is aangeschaft. Zoals wel meer kantoorboekhandels verkochten ze vroeger, in de jaren '70 en '80, ook bouwmodellen. Ze bestaan nog steeds, maar tegenwoordig zijn ze helaas meer gespecialiseerd in dure vulpennen.

Afbeelding
Vier rompdelen.

Afbeelding
Vier vleugeldelen en het richtingsroer. (Met lekkere grove gietstukken eraan!)

Afbeelding
Motorgondels, stabilo's en het deksel op de neus.

Afbeelding
En de rest van de onderdelen.
Alleraardigst is dat er een redelijk uitgerust interieur in zit, al zullen de meegeleverde jampotglazen ervoor zorgen dat daarvan niets te zien is.

Afbeelding
En het glaswerk, netjes maar ontzettend dik. En met een ongewone constructie voor het cockpitglas. Daarover later vast meer.

Afbeelding
En een klein velletje met decals. Ziet er netjes uit, maar wel bijna 40 jaar oud. We zullen zien......

Alles bij elkaar ziet het er netjes, degelijk en verzorgd uit. Nauwelijks flash, wel gietnaden, uitdrukpunten en krimpdeuken. Maar alles bij elkaar heel bouwbaar, lijkt me. Door de leeftijd van de kit is vooral veel detail grof of afwezig. Dus daar kan ik me vast weer wat op uitleven.

Nou, aan de slag dan maar!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 0:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2842
Woonplaats: Leiderdorp
Ja, dit ziet er uit als een echte Heller kit met herkenbaar decal sheet.
Die boxart is inderdaad vrij onaantrekkelijk.

Succes met de bouw :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Youtube: @DutchDaveModels

Airfix Bedford 1/35

Corsair Eggplane

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 18:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Heb deze aantal jaren ook gebouwd. Qua vorm vond ik de motorgondels zwaar onder de maat, heb ze toentertijd vervangen door die van een Airfix Savoia Marchetti SM 79, die stonden een stuk beter.

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2856
Hoi Nico, interessant. Met de motorgondels van de SM 79 gaat hij op het prototype van de MB 210 lijken. Ook mooi. Maar het productiemodel van de MB 210 had wel van vierkante bakken. Vond jij de vorm daarvan niet goed?

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement