Bloch MB 210Tijd voor een nieuwe Franse kit!
In 1932 gaf de Franse Marine specificaties uit voor een nieuw torpedovliegtuig. De Societé des Avions Marcel Bloch besloot in de competitie mee te dingen met een sterk gemoderniseerde versie van de Bloch MB 200 bommenwerper.

Bloch MB 200
De vierkante romp van de MB 200 werd als uitgangspunt gebruikt, maar omgebouwd van een hoogdekker met vleugelsteunen en vast landingsgestel naar een laagdekker met zelfdragende vleugel en intrekbaar landingsgestel. Dat was een hele modernisering. Van het nieuwe ontwerp werden twee prototypes gebouwd, de MB 210 met Gnome-Rhone stermotoren en de MB 211 met Hispano Suiza lijnmotoren. De MB 211 werd in 1934 getoond op de Parijse vliegtuigsalon.

Bloch MB 211 op de Parijse vliegtuigsalon van 1934.
Omdat de Franse Marine geen gebruik maakte van landvliegtuigen werd het andere prototype, de MB 210 voorzien van drijvers en aan proefnemingen onderworpen. Uiteindelijk wees de Marine het toestel af, maar ondertussen zag de Franse luchtmacht potentie in het nieuwe ontwerp, en gaf opdracht voor serieproductie. De eerste MB 210 werd eind 1936 aan de Franse luchtmacht afgeleverd. Voor dat moment was het een modern toestel, het eerste in Franse dienst met intrekbaar onderstel en propellers met variabele spoed.

Prototype MB 210 met drijvers voor de Franse Marine.
De ingebruikneming van de MB 210 verliep echter problematisch. De piloten moesten wennen aan het intrekbaar onderstel en de werking van propellers met verstelbare spoed, met ongelukken als gevolg. Tot overmaat van ramp bleken de motoren snel oververhit te raken. Als gevolg daarvan werden alle MB 210's aan de grond gehouden. Pas in de loop van 1938 waren voldoende nieuwe motoren beschikbaar van het krachtige en betrouwbare type Gnome-Rhone 14N om de MB 210's weer vliegwaardig te maken.

Bloch MB 210
De tragiek van vele vliegtuigmodellen uit de jaren '30 is dat zij al verouderd waren op het moment dat ze geproduceerd werden. De Bloch 210 is daarop geen uitzondering. Toen in 1939 de Tweede Wereldoorlog uitbrak was de MB 210 te traag en had onvoldoende defensieve bewapening. Twaalf eskaders van de Franse luchtmacht waren uitgerust met de MB 210. Volgens de planning zouden deze in de loop van 1940 vervangen worden door nieuwere en capabeler vliegtuigen zoals de LeO 451, de Amiot 351, en de Amerikaanse Douglas DB-7. De strijd van mei en juni 1940 gooide echter roet in het eten.

Bloch MB 210
De MB 210 werden in de strijd tegen de Duitsers vooral ingezet als nachtbommenwerper. Zonder veel succes overigens, en met stevige verliezen als gevolg. De overgebleven exemplaren werden na de wapenstilstand teruggetrokken naar de Franse koloniën in Noord-Afrika. Daar werden ze vooral nog ingezet als transport- en verbindingsvliegtuig.

Bloch MB 210
Nog een interessant weetje:
Luchtvaartingenieur Marcel Bloch richtte in 1928 zijn vliegtuigfabriek Societé des Avions Marcel Bloch op. Bloch was van Frans-Joodse afkomst, waardoor hij gedurende de Tweede Wereldoorlog door het Vichy Regime opgepakt werd en uiteindelijk in het concentratiekamp Buchenwald terecht kwam. Gelukkig overleefde hij de oorlog. Hij had daardoor begrijpelijkerwijze zo'n schijthekel aan Duitsers gekregen dat hij zijn Duits klinkende naam Bloch veranderde in Dassault.
Deze meneer Marcel Bloch die dus voor de oorlog die foeilelijke vierkante vliegende koelkasten bouwde is dus dezelfde als meneer Marcel Dassault die na de oorlog aan de wieg stond van de Mystere, de Super Etendard en de super elegante Mirages!

Wel een interessante vleugelvorm bij deze MB 210. Maar mist toch de elegantie van een Mirage III, niet?