Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 12:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mirage 3E 1/48
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 10:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Gelukkig nieuwjaar Martin, nou hen ik zelf nog nooit iets van kinetic gebouwd, maar wat ik ervan begrijp zijn het mooie gedetailleerde kits, als ik jou foto's zie, blijkbaar af en toe met een beetje teveel vruchtvlees, maar met een schuurpapiertje en wat schuur stokjes kan je er een heel eind mee komen. Voor dergelijke uitdrukpunten gebruik ik vaak kleine vijltjes, ik geloof dat die dingen sleutelgatvijltjes heten.
Wat betreft jou autisme, dat is toch geen probleem, iedereen houdt zijn verslag bij op de manier waarop hij of zij dat graag doet en reageert ook wanneer het uitkomt. Sommigen mensen lezen veel en reageren vaak een sommige mensen reageren juist minder.
Voor wat betreft die verwering, dat is een manier van verweren die Deef ook wel eens gebruikt. Ik vermoed dat dat dan wel een beschermende glans laag tussen zit.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mirage 3E 1/48
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 22:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
markie schreef:
Gelukkig nieuwjaar Martin, nou hen ik zelf nog nooit iets van kinetic gebouwd, maar wat ik ervan begrijp zijn het mooie gedetailleerde kits, als ik jou foto's zie, blijkbaar af en toe met een beetje teveel vruchtvlees, maar met een schuurpapiertje en wat schuur stokjes kan je er een heel eind mee komen. Voor dergelijke uitdrukpunten gebruik ik vaak kleine vijltjes, ik geloof dat die dingen sleutelgatvijltjes heten.
Wat betreft jou autisme, dat is toch geen probleem, iedereen houdt zijn verslag bij op de manier waarop hij of zij dat graag doet en reageert ook wanneer het uitkomt. Sommigen mensen lezen veel en reageren vaak een sommige mensen reageren juist minder.
Voor wat betreft die verwering, dat is een manier van verweren die Deef ook wel eens gebruikt. Ik vermoed dat dat dan wel een beschermende glans laag tussen zit.


Goeie avond Markie, dank jij wel, een gelukkig en gezond 2023 toegewenst.

Bijzondere benaming, vruchtvlees, deze ga ik onthouden. dank jij wel voor de tip, ik gebruik vaak nagelvijltjes van de drogist,
met een dubbele zijde, een wat ruwer en zachter zijde. Voor de drukpunt(en) ga ik opzoek naar klein vijltjes.
Dank jij wel, ik ga de bouwverslagen van Deef, nog eens goed doorlezen, en kijken hoe hij zijn modellen verweerd.
Het goed verweren van een model is voor mij nog een goed leer doel.

Gr Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mirage 3E 1/48
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Ik denk dat dat het nog altijd is voor de meesten Martin. Ik doe zelf ook altijd maar wat en als het me niet zint, veeg ik het er weer af. Ik ben wat ouderwets wat dat betreft, ik gebruik olieverf en pastelkrijt om te verweren en ik spuit natuurlijk altijd al met postshading. Maar als je een goede laklaag hebt bovenop je verfwerk. Kan je het eigenlijk altijd weer herstellen als het moet.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mirage 3E 1/48
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 23:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Hoi Martin!

Ik zie mijn naam voorbij komen dus ik reageer even :D
Het voorbeeldje wat je stuurt is een manier van verweren die vaak op een beschermende laklaag gedaan wordt.
Of dit een glans, satijn, of matte vernislaag is hangt een beetje af van je werkwijze.

Glans laat weinig op zich hechten, waardoor er veel vanaf geveegd wordt tijdens het proces.
Mat "zuigt" een beetje, waardoor er meer verwering achterblijft.

Met welk product je deze verwering doet kan nog wel verschillen. Ik gebruik hier olieverf voor, zie een voorbeeld hiervan onder deze link:
Olieverf "dot-techniek" op matte vernis

In het voorbeeldje wat je een paar berichtjes terug deelt wordt een stift gebruikt. De eigenschappen van deze stift bepalen met wat voor producten je deze weer bewerkt. Dat zou ik zo dus niet kunnen zeggen.

Ik hoop dat je wat aan mijn voorbeeldje hebt, en anders kan je me altijd even contacten op het moment dat je aan de verwering toe bent.
Of uiteraard de expertise van ander brouwers aanroepen in dit draadje :mrgreen:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement