Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 14:24 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2022 10:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Goede handleiding inderdaad, maar van de andere kant, bij jou staan er in ieder geval nog nummertjes bij :)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 dec, 2022 21:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi interieur zeg!!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2022 0:18 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Markie, alleen jammer dat de nummers niet altijd kloppen. :lol:
@Deef, bedankt! :)

En we zijn weer wat verder.
Om te beginnen gaan we weer even terug naar de vleugels/wielbakken, en dan vooral onderdelen G25.
photo 571300
Dit onderdeel is enkel 1 keer op de sprues terug te vinden, maar bij Dora Wings hebben ze dit foutje opgemerkt, en een resin exemplaar bijgevoegd.
photo 571817

Ook hebben we weer vorderingen gemaakt met de romp. Zo hebben de cockpit zijwanden een wash gekregen:
photo 571821
En daarna heb ik de romphelften tegen elkaar geplakt en heb ik ook het gedeelte van de wielbakken en de wing fairings klaar gemaakt. Als de cockpit in de romp zit kan de romp definitief dicht gemaakt worden.
photo 571819
photo 571820
photo 571814
Zien ik nou een scheve neus? Ja, dat klopt!
En waarom is dat dan?
Omdat de motor feitelijk scheef op het vliegtuig zit, en dat heeft een reden. Wat zeg ik... Dat heeft 4 redenen!

Voor ik ga uitleggen, ik heb wat begeleidende plaatjes gevonden, maar deze geven een voorbeeld van een vliegtuig met rechtsdraaiende prop (wegens dat is waar het grootste deel van de General Aviation mee is uitgerust), dus de plaatjes moet je even in gedachte omdraaien. :)
-De draaiende motor genereert een hoeveelheid koppel. Bij de Bloch draait de prop linksom, en aangezien aktie gelijk aan reactie schijnt te zijn heeft dit het effect dat het toestel de neiging heeft om naar rechts te rollen.
Afbeelding
Bron: https://www.boldmethod.com/learn-to-fly ... ound-roll/

-Daarbij gedraagt een draaiende propeller zich als een gyroscoop, en als je een kracht uitoefent op een draaiende gyroscoop (door bijvoorbeeld een nose-up of nose-down moment te creëren) krijg je iets wat precessie heet. De gyroscoop wilt zich bewegen in een richting die 90° staat op de draairichting, wat een gierende beweging naar rechts veroorzaakt.
Afbeelding
Bron: https://www.boldmethod.com/learn-to-fly ... ound-roll/

-Dan is er nog een probleem waar vooral staartslepers mee zitten als ze op de grond staan en een klimmende vlucht maken; het feit dat in deze situaties het opgaande blad een kleinere invalshoek heeft ten opzichte van het neergaande blad. Wegens zowel bij het snelheid maken op de startbaan als bij het klimmen nadat het vliegtuig is opgestegen zit er een hoek tussen de AoG van het vliegtuig en de vliegwind.
Het neergaande blad creëert meer trekkracht dan het opgaande blad en dan heb je dus een asymmetrische verdeling van de trekkracht, en dit zorgt bij een linksdraaiende prop ook weer voor een gierende beweging naar rechts.
Afbeelding
Bron: https://www.boldmethod.com/learn-to-fly ... ound-roll/

-Als laatste hebben we nog de propwash. De ronddraaiende propeller veroorzaakt een spiraalvormige slipstream rond de romp van het vliegtuig en deze oefent kracht uit op de vertical stabilizer. Ook hier bepaalt de draairichting van de propeller de richting van de slipstream, en bij een linksdraaiende prop wordt er door deze slipstream tegen de rechter kant van de vertical stabilizer gedrukt, wat eveneens voor een gierende beweging naar rechts veroorzaakt.
Afbeelding
Bron: https://www.researchgate.net/figure/Pro ... _334083628

Deze uitdagingen kunnen op meerdere manieren gecompenseerd worden, en de Italianen deden dat bijvoorbeeld door bij hun éénmotorige jagers één van de vleugels een grotere spanwijdte te geven. Een populairdere oplossing is ook om het staartvlak een paar graden scheef te zetten. Bij een rechtsdraaiende prop had de koorde (lijn van voorrand naar achterrand) van het kielvlak een hoek van een paar graden naar links t.o.v. de lengteas van het vliegtuig.
De reden dat de Fransen ervoor kozen om de motor in een hoek te zetten kan te maken hebben met het feit dat de Bloch was bedoeld om verschillende motortypes te kunnen faciliteren, waaronder Amerikaanse motoren, die dus wel rechtsom draaiden. Dan is het makkelijker om voor die motor een eigen motorbok in elkaar te lassen dan het airframe aan te passen omdat het staartvlak de andere kant op moet wijzen.

Op de site die ik bij de eerste 3 plaatjes als bron heb geciteerd staat het verhaal ook vrij simpel uitgelegd en is opzich wel interessant om te lezen.

Tot zover!

Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2022 10:13 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Interessant verhaal zeg. Nooit geweten dat ze het in Frankrijk op die manier oplossen. Bij twee motorige jagers konden ze dat veel eenvoudiger oplossen door de motoren tegen elkaar in te laten draaien.

Maar wat ik me dan afvraag. Heeft Bloch ook met Amerikaanse motoren gevlogen?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2022 15:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Interessant! En duidelijk uitgelegd!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2022 20:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Interessante toelichting. Dat van het verschil in vleugellengte en het in een hoek zetten van het stabilo wist ik wel maar de motor scheef monteren was ik behalve bij mijn modellen, niet eerder tegengekomen.
Overigens netjes opgelost van Dora met dat resinonderdeeltje G25.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2022 15:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooi verhaal en mooi cockpitje, Danny. Wat staat die zuurstoffles raar opgesteld.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 22:02 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Markie, met 2-motorige toestellen heb je inderdaad de optie om beide motoren een andere kant op te laten draaien, echter zit je dan weer met het feit dat je voor elke motor specialistische onderdelen nodig hebt, en dat is logistiek weer lastig. Daarom zal je dat ook relatief weinig tegenkomen. Enkel een handje vol vliegtuigtypes uit de oorlog paste deze methode toe, zoals de Italiaanse Ro.57 en de Bréguet 693.
De meeste meermotorige propellervliegtuigen hebben allemaal rechtsdraaiende propellers, en daar komt weer het principe van de zg. "Critical Engine" om de hoek kijken.
En mensen maar denken dat propellervliegtuigen simpel zijn. :lol:

Citaat:
Heeft Bloch ook met Amerikaanse motoren gevlogen?

Nou, de 150 serie was wel ontworpen met Amerikaanse motoren in gedachte. En zoals gezegd verschilden de M.B.151 t/m de M.B.155 voornamelijk van elkaar in het type motor wat gemonteerd was.
De M.B.153 was uitgerust met de Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp motor, maar van dat toestel is maar één enkel exemplaar geweest. Nadat dit toestel was neergestort is men gestopt met het gebruiken van Amerikaanse motoren.

@Deef, bedankt! Ik moest weer even in de materie duiken, want het is voor mij al zo'n 16 jaar geleden dat ik dit geleerd had.

@ Paulus, Het scheef zetten van de motor bij éénmotorige toestellen is inderdaad iets wat je niet vaak ziet.
Ik zag het voor het eerst bij de Van Berkel replica in het Aviodrome.
Bij meermotorige propellervliegtuigen (en zelfs sommige straalvliegtuigen) kom je het vaker tegen, maar dat heeft te maken met het preserveren van de vliegeigenschappen bij het uitvallen van een motor.

@ Huib, Bedankt! Jah, die fles staat inderdaad een aparte hoek. Ik heb het idee dat bij het origineel de fles door een zgn. fuselage former moest gaan. Ik heb helaas geen goede foto's van de cockpit van deze kist gevonden.

En laten we er gelijk maar even een update tegenaan gooien.
De 2 sub assemblages die samen de romp maken zijn klaar om samengevoegd te worden:
photo 571986
Dryfitje, dat wil zeggen, de 2 stukken op elkaar laten rusten, passing lijkt aardig:
photo 571985
Normaal zou het een goed idee geweest zijn om voor de zekerheid wat plastic strips aan te brengen voor de uitlijning van de 2 subassemblages. Echter gooit de bodem van de cockpit roet in het eten, want die zit zo goed als flush aan de rand wat de lijmverbinding moet worden en daar kon ik dus geen tabs lijmen.... Dus dan maar zonder uitlijningshulp de 2 delen op elkaar geplakt.
photo 571992
photo 571993
Ik heb daar nog wat bij te werken zo te zien, maar het lijkt erger dan het is.
...eeeeeen ik bedenk me net dat ik dat prima wat uitlijn hulpmiddelen had kunnen aanbrengen door wat staafmateriaal onderop de cockpitvloer te plakken. :roll:
Het is niet het eind van de wereld, maar ik voel me wel een...
Afbeelding

Nou ja, dat herstellen we ook wel weer.

En toen heb ik alvast wat voorbereidend werk aan de nieuwe motor gedaan.

Als eerste de onderdelen van de cowling van de gietblokken ontdaan en gekeken hoe die zaken in elkaar passen:
photo 571987
photo 571989
photo 571990
Ziet er goed uit! Daarna heb ik het gietblok van de motor af gezaagd. Ik heb overwogen om m'n freesje te gebruiken...
photo 572027
...en dan met de stofzuiger onder m'n arm het resin stof op te zuigen (dit werkt trouwens wel goed!), maar het gietblok leek me te groot om die met een freesje te lijf te gaan. Dus heb ik gewoon weer een teiltje water en een verstekzaagje gepakt en ben ik mijn eigen interpretatie van een solokühr waterballet gaan uitvoeren.
photo 571988
Als eerste heb ik het gietblok in tweeën verdeeld, zodat ik bij het zagen halverwege al een stuk van het gietblok kan verwijderen. Om de één of andere reden vind ik dat nu eenmaal prettiger werken.
photo 571991
Ik weet niet hoelang ik precies bezig ben geweest, maar met het gladschuren van de achterkant van de motor (op bovenstaande foto nog niet gedaan) meegerekend zal het misschien 45 minuten zijn geweest.

Nou, dat was het weer voor nu. in de volgende update zal ik waarschijnlijk de motor verder gaan aanpakken.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 22:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Al die resin altijd netjes onder water Danny? Ik heb heel wat kitjes met dat spul, maar ik vind het nog altijd maar vreemde materie.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 jan, 2023 11:13 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
@ Markie, zo goed als wel inderdaad, maar zolang als de boel maar goed nat is, zodat er geen stof gaat rondzweven, is het in principe goed.
Opzich vind ik resin geen probleem om mee te werken. Ja, het heeft uitdagingen, denk aan menig Aires cockpit (ik heb daar een mooi voorbeeld van bij m'n F-100 Super Sabre waarvan ik hoop vandaag een verslag van te starten), maar qua details heb ik steeds vaak liever resin of 3D print dan PE (voor stoeltjes bijvoorbeeld).

Nou, we hebben weer wat vooruitgang geboekt. En de motor is intussen af.
In de vorige aflevering had ik het gietblok van de motor verwijderd, en om de motor te bouwen ben ik begonnen met een basislaag van semi gloss black van Tamiya aan te brengen.
photo 572277
Vervolgens moesten we een manier bedenken om het carter en de tandwielkast een grijzig kleurtje te geven, maar niet de cilinders mee te spuiten, dus hebben we van plasticard een mask gemaakt.
photo 572276
photo 572278
Daarna heb ik Mr. Color IJA Grey gepakt, wegens dat leek me wel een mooi kleurtje, en hoppa...
photo 572279

Terwijl de grijze verf aan het drogen was heb ik intussen de resin neusplug op z'n plek gelijmd.
photo 572345
Hier moet ik uiteindelijk de motor tegenaan plakken, maar ik moet even kijken of ik 'm niet een beetje ga bij schuren. Ik moet even kijken hoe groot de kier tussen de cowling en de romp gaat zijn.

Voordat ik me bezig ging houden met de voorste cilinderkrans heb ik de achterste alvast een drybrush gegeven en heb ik de meegegoten bougiekabels van kleur voorzien. Ook heb ik de stoter stangen van kleur voorzien, want die zouden ook al vrij snel aan de beurt komen.
photo 572343

Daarna heb ik alvast de eerste 4 cilinders van de voorste krans van het gietblok gehaald (deze worden op 2 gietblokken van 4 meegeleverd), en met wat minimaal schuurwerk 'klikten' ze praktisch op hun plek. Dit komt omdat op de achterplaat kleine stompjes van de in- en uitlaat zitten en deze tevens als pas pinnetjes dienen. Daarbij is de flens van de cilinders, ook van de achterste krans, 6-hoekig waardoor de cilinders als volgt op elkaar rusten:
photo 572358
Dus waar ik bij sommige resin stermotoren tegen het probleem aan loop dat de cilinders scheef gemonteerd kunnen worden (been there, done that...), is dat bij S.M.S. in principe dus niet mogelijk!
Enniehoe, dit was op het moment de tussenstand:
photo 572344

En nadat de voorste cilinderkrans klaar was heeft ook die een drybrush gekregen, en zijn ook daar de bougie draadjes geschilderd (met een cocktailprikker).
photo 572359
photo 572564

En toen kwamen de stoterstangen! Eerst voor de achterste krans:
photo 572580
En daarna voor de voorste krans:
photo 572567

En een washje over het carter en de tandwielkast:
photo 572568
photo 572570

En toen kwam de cowling! De cowling bestaat uit 4 delen; de voorrand, daarachter de 2 kappen die bij het origineel open konden en onderop de luchthapper voor de oliekoeler en de carburateur (da's Frans). Deze laatste wordt pas geplaatst als de cowling definitief op z'n plek zit.
photo 572578
Op de foto van de Vichi kist in mijn eerste post lijkt het alsof de binnenkant van de voorrand een afwijkende kleur heeft. Dan is natuurlijk de vraag welke kleur dat redelijkerwijs zou moeten zijn. Ik heb na een korte overweging besloten om de kleur te pakken die ook aan de onderkant moet komen.
De rest van de cowling heeft matt aluminium gekregen, en daarna heb ik aan de binnenkant wat Engine Oil van Ak interactive aangevracht, om de boel een beetje te beviezerikken.
En dat was het voor nu wat de motor betreft (leugenaar). Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben.

Als laatste ben ik bezig geweest met de romp en vleugels. Ik had in m'n enthousiasme al de rechter vleugel vastgeplakt, eigenlijk had ik daar beter even mee kunnen wachten.
In een vorige update zagen jullie dat ik op de rompflanken met een kleine uitdaging zat omdat de wing fairings als apart onderdeel onder de romp moesten komen. Ik heb de resulterende naad met Mr. Surfacer 1500 (de zwarte) gevuld...
photo 572571
...en geschuurd:
photo 572572
Deze naden zitten op een lastige plek omdat er een hoop paneel lijnen in de buurt zitten. Enige voorzichtigheid is wel vereist!
Dan de flaps... Nemmy had het ook al aangegeven in het topic van zijn Caudron, maar mijn Bloch heeft dezelfde constructie (opzich niet gek aangezien beide kits door hetzelfde bedrijf zijn gemaakt), wat dus betekent dat ook hier gevuld mocht worden. Deze ronde alleen wel met Mr. Surfacer 500:
photo 572573

En ook deze kier verdient wat aandacht.
photo 572575
En ook hier genoeg paneel lijnen om rekening mee te houden, gelukkig zijn ze ook lekker ondiep. :lol:

Als afsluiter hebben we de motor met wat pritt-prutt™ tijdelijk op z'n plek geplakt en dan zie je hét karakteristieke kenmerk, de scheve smoel, van deze kist best goed.
photo 572576
photo 572577
Rare jongens die Galliërs. :mrgreen:


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement