@ Markie, zo goed als wel inderdaad, maar zolang als de boel maar goed nat is, zodat er geen stof gaat rondzweven, is het in principe goed.
Opzich vind ik resin geen probleem om mee te werken. Ja, het heeft uitdagingen, denk aan menig Aires cockpit (ik heb daar een mooi voorbeeld van bij m'n F-100 Super Sabre waarvan ik hoop vandaag een verslag van te starten), maar qua details heb ik steeds vaak liever resin of 3D print dan PE (voor stoeltjes bijvoorbeeld).
Nou, we hebben weer wat vooruitgang geboekt. En de motor is intussen af.
In de vorige aflevering had ik het gietblok van de motor verwijderd, en om de motor te bouwen ben ik begonnen met een basislaag van semi gloss black van Tamiya aan te brengen.
Vervolgens moesten we een manier bedenken om het carter en de tandwielkast een grijzig kleurtje te geven, maar niet de cilinders mee te spuiten, dus hebben we van plasticard een mask gemaakt.
Daarna heb ik Mr. Color IJA Grey gepakt, wegens dat leek me wel een mooi kleurtje, en hoppa...
Terwijl de grijze verf aan het drogen was heb ik intussen de resin neusplug op z'n plek gelijmd.
Hier moet ik uiteindelijk de motor tegenaan plakken, maar ik moet even kijken of ik 'm niet een beetje ga bij schuren. Ik moet even kijken hoe groot de kier tussen de cowling en de romp gaat zijn.
Voordat ik me bezig ging houden met de voorste cilinderkrans heb ik de achterste alvast een drybrush gegeven en heb ik de meegegoten bougiekabels van kleur voorzien. Ook heb ik de stoter stangen van kleur voorzien, want die zouden ook al vrij snel aan de beurt komen.
Daarna heb ik alvast de eerste 4 cilinders van de voorste krans van het gietblok gehaald (deze worden op 2 gietblokken van 4 meegeleverd), en met wat minimaal schuurwerk 'klikten' ze praktisch op hun plek. Dit komt omdat op de achterplaat kleine stompjes van de in- en uitlaat zitten en deze tevens als pas pinnetjes dienen. Daarbij is de flens van de cilinders, ook van de achterste krans, 6-hoekig waardoor de cilinders als volgt op elkaar rusten:
Dus waar ik bij sommige resin stermotoren tegen het probleem aan loop dat de cilinders scheef gemonteerd kunnen worden (been there, done that...), is dat bij S.M.S. in principe dus niet mogelijk!
Enniehoe, dit was op het moment de tussenstand:
En nadat de voorste cilinderkrans klaar was heeft ook die een drybrush gekregen, en zijn ook daar de bougie draadjes geschilderd (met een cocktailprikker).
En toen kwamen de stoterstangen! Eerst voor de achterste krans:
En daarna voor de voorste krans:
En een washje over het carter en de tandwielkast:
En toen kwam de cowling! De cowling bestaat uit 4 delen; de voorrand, daarachter de 2 kappen die bij het origineel open konden en onderop de luchthapper voor de oliekoeler en de
carburateur (da's Frans). Deze laatste wordt pas geplaatst als de cowling definitief op z'n plek zit.
Op de foto van de Vichi kist in mijn eerste post lijkt het alsof de binnenkant van de voorrand een afwijkende kleur heeft. Dan is natuurlijk de vraag welke kleur dat redelijkerwijs zou moeten zijn. Ik heb na een korte overweging besloten om de kleur te pakken die ook aan de onderkant moet komen.
De rest van de cowling heeft matt aluminium gekregen, en daarna heb ik aan de binnenkant wat Engine Oil van Ak interactive aangevracht, om de boel een beetje te beviezerikken.
En dat was het voor nu wat de motor betreft (leugenaar). Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben.
Als laatste ben ik bezig geweest met de romp en vleugels. Ik had in m'n enthousiasme al de rechter vleugel vastgeplakt, eigenlijk had ik daar beter even mee kunnen wachten.
In een vorige update zagen jullie dat ik op de rompflanken met een kleine uitdaging zat omdat de wing fairings als apart onderdeel onder de romp moesten komen. Ik heb de resulterende naad met Mr. Surfacer 1500 (de zwarte) gevuld...
...en geschuurd:
Deze naden zitten op een lastige plek omdat er een hoop paneel lijnen in de buurt zitten. Enige voorzichtigheid is wel vereist!
Dan de flaps... Nemmy had het ook al aangegeven in het topic van zijn Caudron, maar mijn Bloch heeft dezelfde constructie (opzich niet gek aangezien beide kits door hetzelfde bedrijf zijn gemaakt), wat dus betekent dat ook hier gevuld mocht worden. Deze ronde alleen wel met Mr. Surfacer 500:
En ook deze kier verdient wat aandacht.
En ook hier genoeg paneel lijnen om rekening mee te houden, gelukkig zijn ze ook lekker ondiep.
Als afsluiter hebben we de motor met wat pritt-prutt™ tijdelijk op z'n plek geplakt en dan zie je hét karakteristieke kenmerk, de scheve smoel, van deze kist best goed.
Rare jongens die Galliërs.
Danny