Bedankt jongens!
@david, ik ben ook erg benieuwd. Die 152 kist moet een Vichi worden, en ik vraag me af hoe ik het beste de strepen op de neus en de staart kan doen.
@Deef, tjah, laten we zeggen dat het nu eenmaal bij deze kist hoort.
En we zijn weer een stuk verder. Ik verwacht binnenkort te beginnen met de camo (ben er alleen nog niet uit welke 't gaat worden...).
Nu had ik in de vorige update de rechtervleugel al vastgeplakt, en nadat ik tevreden was met het wegwerken van de naden op de rompflanken heb ik de linker vleugel ook maar gemonteerd.
De naden tussen de vleugels en romp, evenals de resterende naden in de flaps heb ik gevuld met Mr. Surfacer 1500 (de zwarte), en deze zijn vlakgeschuurd of behandeld met nagellakremover.
Later hebben de vleugels een laagje Tamiya primer gekregen.
Het volgende wat ik heb gedaan was de verbinding van motor en romp wat meer houvast geven, aangezien de simpele butt-joint die S.M.S. had bedacht alsnog niet een definitieve bevestiging gaf. De uitlijning tussen romp-plug en motor is kennelijk niet gelijk of de cowling komt in de weg te zitten. In ieder geval bleef er een kier tussen beide onderdelen aanwezig. Bij een dry-fit is dus geen duidelijke positie van de motor aanwezig en zit je min of meer in het luchtledige te klooien. Dit hebben we opgelost door in de neus-plug een stuk buismateriaal te lijmen (had geen staafje liggen), en in de motor ook een gat te boren.
Dit is goed gegaan, maar helaas heb ik hier pas later in het proces een foto van kunnen maken, waarvoor excuses.
De vlek rond het gat zijn resten liquitape.
Met deze pen-gat verbinding was de passing en uitlijning van de motor een stuk beter. Desondanks bleef er een kier zitten tussen de motor en de neus-plug. Om ervoor te zorgen dat deze goed werd opgevuld heb ik de neus vastgeplakt met 2-componentenlijm/vuller van Bison (de grijze fastfix² om precies te zijn). Deze had ik nog liggen na een andere reparatieklus.
Ik kan zeggen dat de motor nergens heen gaat. Althans, niet zonder de rest van het vliegtuig mee te nemen.
En toen lag de boel er zo bij.
begint al op een vliegtuig te lijken.
En zo werd het langzaamaan tijd om de cockpit af te maken en te sluiten. Het laatste wat nog in de cockpit ontbrak was 't vizier. dit is een ander type dan in m'n D.520 van een tijdje terug daar deze een 'simpel' raampje heeft i.p.v. een heel steigerwerk op het visier.
Voor het glaasje zelf was er een acetaat filmpje meegeleverd, maar aangezien er op het kleine framepje weinig lijmoppervlak zat heb ik het raampje nagemaakt door de Kristal Klear methode toe te passen...met Tamiya X-22 clear.
En met het vizier op z'n plek was de cockpit in principe klaar.
En toen liepen we tegen een klein raadsel aan..
Volgens het boekje moest ik het rechter onderdeel gebruiken, met het gat erin. Ik heb echter geen flauw idee waarom en ook op foto's kom ik geen verklaring tegen..
Dus Danny deed weer eens eigenwijs (is 'tie goed in), en pakte het linker onderdeel.
Et voila (da's Frans):
Nu was het de schone taak om de boel te gaan maskeren, en voor de vlakke panelen kon ik best het meegeleverde vinyl gebruiken...
Ware het niet dat sommige stukken toch te klein waren..
In het topic van
Jan z'n Do-24 kwam Ferry met de volgende oplossing:
fvdm schreef:
Jan, je kunt ook je maskingsetje op tape plakken. Dan kun je de tape snijden naar de juiste vorm en zullen waarschijnlijk ook de randjes niet omhoog gaan staan. Met schilderen zal er dan hoogstwaarschijnlijk minder verf onder de masking komen. Voorkomen is beter dan genezen.
Dus...
En toen dat gedaan was is ook hier weer een laag XF-18 medium blue overheen gewapperd.
Ter voorbereiding van het spuitwerk heb ik alvast een manier bedacht om de motor en de binnenkant van de cowling te maskeren.
De volgende stap voordat we de camo konden spuiten was het monteren van het stabilo en de hoogteroeren.
Net als bij de vroege Bf109 series, werd het stabilo ondersteund met euh.. steunen. Deze waren uit de kit wat lastig om te gebruiken aangezien ze vol met flash zaten (onderdeel 47):
Dus heb ik maar uit 2 in elkaar passende buisjes zelf wat steuntjes gemaakt.
De steuntjes zijn nog los, die wil ik apart primen en verven.
Nadat de lijm van het stabilo voldoende uitgehard was pakte ik het toestel op en ja hoor... gerammel...
Ik was aanvankelijk bang dat het vizier was afgebroken, dus ik wilde de voorruit loswrikken, maar dit ging niet. Daarom dus maar het grote canopy deel losgewrikt. Dat ging gelukkig wel, en ook zonder schade.
En....
Nou, dat valt gelukkig nog mee. De hoofdsteun is makkelijk terug te plaatsen.
Nadat de schade was hersteld heb ik de canopy weer teruggeplakt. Deze ronde heb ik daar Kittifix voor gebruikt. Dat is een wat beter plakkend alternatief voor houtlijm, en hiermee kon ik ook gelijk de kleine kiertjes rond de canopy vullen.
Als laatste heb ik de rolroeren op hun plek geplakt en toen lag de Bloch er zo bij.
Bijna klaar voor de kleurtjes!
Danny