Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 12:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: vr 16 dec, 2022 13:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuk dat je de Concorde in dit kleurenschema gaat bouwen. Die zie je niet vaak. Tip: check goed de referenties met antennes en andere vinnetjes, want ik kwam er tijdens de bouw van mijn model achter dat daar per vliegtuig wat verschil in zit, of de kit klopt niet helemaal. Succes!

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2022 1:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
Ja, geweldig. Weet je wat mij zo intrigeert? Het ontwerp voor de Concorde is allemaal gebaseerd op de fysica. Zoals je schrijft: het was super complex om het aerodynamisch voor elkaar te krijgen om mach 2 te vliegen zonder een druppel champagne te morsen (tijdens de vlucht werd het toestel 25 cm langer door opwarming van de romp). Het eindresultaat is een bijna absolute schoonheid, volledig bepaald door de functie. Dat heeft ook iets mystieks: een ontwerp dat zo strak is gedefinieerd door functie dat het onmogelijk is het te dateren. Het ziet er anno 2022 nog steeds uit als een futuristische oldtimer. Een soort visie op onze toekomst, gezien vanuit het verleden. Vooral niet in de analoge cockpit kijken, want dan pas zie je dat het toestel echt meer dan 50 jaar oud is. De boordwerktuigkundige pompte constant brandstof heen en weer van een van de 17 brandstoftanks naar een andere om het vliegtuig in trim te houden. Oké, het was het eerste fly-by-wire toestel. Het is dan ook een van de meest opmerkelijke technologische prestaties van de mensheid. Een zwaar verouderd technologisch wonder, een oorverdovende economische ramp met vleugels, maar mooi. Zo mooi...

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2022 1:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1944
malair schreef:
"Waarom bouw je nu niet eens iets anders dan een vliegtuig?"
"Heb je zo onderhand niet genoeg modellen?"
"Deze heb je toch al gebouwd?" (Bij het zien van de 767 naast de A330)
"Heb je ook Boeing?" vervolgens laat ik de 737 en 767 zien: "nee, ik bedoel Boeing". "Dit is Boeing"..."Niet! Ik bedoel dat vliegtuig met die bult bovenop". "Ow, de Boeing 747 bedoel je?", "Ja precies, dat zeg ik. Boeing"
etc. etc. :lol:

:lol: :lol: :lol: zo herkenbaar! :lol: :lol: :lol:

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2022 15:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
:lol: :lol: :lol:

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2023 11:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Dank voor jullie aanmoedigingen en aanvullingen! Ik heb de vliegstand zeker overwogen, maar ik wil hem toch graag op z'n stelten hebben. Over de neus heb ik inmiddels ook besloten dat deze in rechte stand blijft staan. Ik vind de gestroomlijnde vorm van het dichtgeschoven windscherm veel mooier dan weggeklapt. Ik trek me dus heel eigenwijs even niks aan van wat jullie zeggen :lol:

Inmiddels heb ik ook de decals van F-DCAL binnen (erg mooi!) en heb ik een potje Revell Aqua wit 04 gekocht om op dit model voor het eerst te proberen om aquaverf te airbrushen. Ik hoor graag jullie ervaringen w.b.t. verdunningsmiddel, spuitdruk etc. en dan zal ik daar voor de verandering eens wél naar luisteren. Ik gebruik al zolang ik me kan herinneren Revell enamels voor het wit voor airliners, omdat ik daarvan het beste weet hoe ik het moet spuiten, maar omwille van de stank ga ik nu eens iets anders proberen.

Binnenkort komt een kleine update, maar deze Concorde zal wat minder snel gaan dan de ATR en Airbus (de bouw bedoel ik, natuurlijk :lol: ) omdat het model niet echt mijn onverdeelde aandacht heeft. Ik ben met een leuk ander projectje bezig waarvan snel iets te zien gaat zijn bij het subforum civiele luchtvaart.

Beste wensen voor 2023 iedereen, dat het een productief modelbouwjaar mag worden! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: ma 02 jan, 2023 21:42 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Citaat:
Over de neus heb ik inmiddels ook besloten dat deze in rechte stand blijft staan.

Ach, jij hoeft je alleen maar druk te maken over de neus. Ik heb de Tu-144, Concorde's Sovjet tweeling, nog liggen, en daar zitten ook nog een paar eendenvleugels bij... :wink:

Maar leuk dat je 'm gaat bouwen. Ik heb intussen door 3 Concordes mogen wandelen (Duxford, Sinsheim en East Fortune), en zoals al gezegd is, het is een hele bijzondere kist (al vind ik de Tupolev mooier :lol: )!

Succes met de bouw!


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: za 11 maart, 2023 18:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Even een snelle saaie update tussendoor om te laten zien dat ik dit project nog niet vergeten ben! Ik had de smaak afgelopen halfjaar goed te pakken en heb een paar modellen gebouwd, elk binnen twee maanden tijd (wat voor mijn doen heel snel is!). Daarna kwam de klad er weer een beetje in.
Het valt met name een beetje tegen hoeveel werk er nog is voor ik de Concorde kan gaan spuiten. De dunne vleugels van het toestel zijn erg mooi weergegeven in de kit, maar de vleugels hebben intern erg weinig versteviging meegekregen waardoor de panelen van de onderkant nogal snel weer worden losgedrukt bij het schuren van alle lijmnaden. Dat het halfgebouwde model jaren in een doos heeft gelegen helpt niet mee, omdat de lijmverbindingen een beetje bros zijn geworden.
Stapje voor stapje komen we er wel! Ik heb de vleugels van binnen wat opgevuld met stukken dik plastic. De hoofdwielbakken ben ik zijwandjes aan het geven (je kijkt anders zo die holle vleugel in) wat de stevigheid van het model ook weer verder bevordert.
Zoals te zien is heb ik de neus ook vastgelijmd, waarmee de keuze is gemaakt: een rechte neus, maar wel op het landingsgestel. De mooie lijnen van de Concorde komen zo voor mij het beste tot z'n recht.
photo 577178

De motorbehuizing van de Concorde is opvallend doosvormig, zeker als je het vergelijkt met de sierlijke vormen van de rest van het vliegtuig. Als je de bouwdoos bekijkt zou je denken dat Revell zich er veel te makkelijk vanaf heeft gemaakt door ook de binnenkant van de behuizing zo vierkant te houden. In werkelijkheid zijn de inlaten inderdaad vierkante tunnels. Wel moeten er wat oneffenheden zoals gietrondjes worden weggewerkt. Je komt er wel erg lastig bij...
photo 577179
photo 577182


Aan de onderzijde van de motorgondels zijn de diverse luiken en andere aanhangsels mooi weergegeven. Ik ga hier verder niets meer aan doen, hoewel ik niet heel zeker weet of alles in de juiste stand staat voor een geparkeerde Concorde.
photo 577181

Ik heb ook alvast een mooi plekje gereserveerd in de vitrinekast! Ik heb een glasplaatje van halve diepte toegevoegd waar hij precies mooi op kan gaan staan.
photo 577180

Hopelijk kan ik snel een foto posten van een Concorde in de primer!
Groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: za 11 maart, 2023 20:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 03 jan, 2008 11:22 am
Berichten: 1913
Woonplaats: Aalten
Mooie volle kast! :brouw:

_________________
Greetz, Ronald

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: zo 12 maart, 2023 0:03 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
TheFlyingDutchman schreef:
... en heb ik een potje Revell Aqua wit 04 gekocht om op dit model voor het eerst te proberen om aquaverf te airbrushen. Ik hoor graag jullie ervaringen w.b.t. verdunningsmiddel, spuitdruk etc.


Ik verdun met alcohol van een kruidenier (kruidvat oid), 70% of 96%. Mengen doe ik op gevoel, lekker dun mengseltje. Revel heeft zelf ook een verdunner, maar die doet hetzelfde en is uiteraard iets duurder. Schoonmaken van de airbrush doe ik met dezelfde alcohol. Qua druk zit ik meestal tussen de 1,5 en 2 bar. Komt bij mij niet zo precies. Wellicht dat het voor wat grotere vlakken wel wat uit kan maken. Succes.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: ma 27 maart, 2023 14:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 937
Woonplaats: Oosterhout
TheFlyingDutchman schreef:
Ik had de smaak afgelopen halfjaar goed te pakken en heb een paar modellen gebouwd, elk binnen twee maanden tijd (wat voor mijn doen heel snel is!). Daarna kwam de klad er weer een beetje in
Herkenbaar :lol: . Maar ach het is ook geen race hè. Belangrijkste is dat je er plezier in hem naar mijn mening.

Mooie vorderingen verder. Hij zal een mooi plekje krijgen zo in de vitrine!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement