Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:19 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Le Concorde
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2022 14:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
'Hé, Jelle, heb je die Concorde nou al gebouwd?', is een vraag die ik al zeker tien jaar af en toe hoor van een van mijn vrienden. Op een verjaardag lang geleden kreeg ik de Revell-bouwdoos van de Concorde cadeau, als speciale gift-set met een poster, verf en lijm erbij. Heel vet! Maarja, mijn stapel was groot, ik was ook toen al met veel projecten tegelijk bezig, dus het antwoord was steeds 'nee'. Een jaar of vijf geleden vond ik het gênant worden, en heb ik er een start mee gemaakt. Kon ik in elk geval iets anders antwoorden dan 'nee', want 'ik ben er toevallig mee bezig!' klinkt al een stuk leuker voor degene die de bouwdoos gegeven heeft.
Over de kit later meer. Eerst meer over...

Le Concorde
photo 570068

Dit wordt mijn derde model in de Franse groepsbouw, na de ATR-42 en de Airbus A318. Ik vergeef het iedereen die nog nooit van de ATR had gehoord, en wat een A318 onderscheidt van een A319 zal ook geen parate kennis zijn bij de gemiddelde luchtvaartliefhebber... zeker niet als je interesse bij de militaire tak ligt.
De Concorde daarentegen... er zijn maar weinig vliegtuigen zo legendarisch en herkenbaar als dit Frans-Britse prestigeproject.

Al in 1955 werden de eerste plannen gesmeed tussen de Franse en Britse regeringen. De DeHavilland Comet, het eerste passagiersvliegtuig met straalmotoren, vloog drie jaar eerder. De straalmotor had een stuk meer potentie dan er op dat moment werd uitgehaald, zo voelden vliegtuigfabrikanten wereldwijd. Steeds meer nieuw ontworpen militaire straaljagers waren bij machte de geluidssnelheid te doorbreken, en onderzoek naar de daarbij komende (grote!) aerodynamische uitdagingen ging eveneens in vliegende vaart.
Zoiets moest dan toch ook mogelijk zijn voor de burgerluchtvaart? Boeing was er nog eerder bij: de Amerikanen begonnen al in 1952 met studies naar de Boeing 2707. Europa moest wel aanhaken wilde het relevant blijven in de wereldwijde luchtvaartmarkt.

Geen van de Europese vliegtuigfabrikanten achtte zichzelf in staat zo'n revolutionair project binnen korte tijd voor elkaar te krijgen. Het Franse Sud Aviation en het Britse BAC zochten, op verzoek van hun overheden, de samenwerking op. Sud Aviation, dat later zou worden omgedoopt tot Aérospatiale, verkocht op dat moment de razend populaire Caravelle: een elegant, gestroomlijnd straalverkeersvliegtuig dat in de latere varianten al aardig dicht in de buurt van de geluidssnelheid wist te komen. Ook BAC bracht een hoop ervaring mee met de ontwikkeling van kleine straaljagers als de Jet Provost.

Het werd een gigantisch project. De vorm van supersonische straaljagers, vaak met driehoekige deltavleugels, moest worden gecombineerd met de praktische vorm van verkeersvliegtuigen: een buis waar zoveel mogelijk stoelen in passen. Om te voorkomen dat er beweegbare vleugels moesten worden ingebouwd, moest de vleugel geschikt zijn voor het vliegen met snelheden tot net boven Mach 2 (twee keer de geluidssnelheid), maar ook voldoende draagkracht blijven geven bij de start en landing op doodgewone burgerluchthavens.
Voor dat laatste bleek het nodig om het toestel een flink hoog neuslandingsgestel te geven, zodat het toestel sterk achterover helt als het op de wielen staat. Cateringkarretjes moesten in geparkeerde toestellen maar beter op de rem worden gezet, om een ongewilde zeepkistwedstrijd te voorkomen.

Deze sterk achterover hellende 'zit' van het toestel gaf een volgend probleem: om supersone snelheden te bereiken, werkt de klassieke stompe 'druppelvorm' niet. De wetten van de aerodynamica slaan 180 graden om als je de geluidssnelheid doorbreekt. De neus van het toestel moest echt naaldvormig worden, maar... de piloten konden zo met geen mogelijkheid over de neus heen kijken om de start- en landingsbaan in zicht te houden.
Een zwaar en ingewikkeld systeem was nodig om de neus bij de start en landing omlaag te laten knikken. Daarbij zakt het aerodynamische windscherm weg in de neus, waardoor een vrij normaal ogend vlak cockpitraam zichtbaar wordt.
photo 570132

Ook voor de aandrijving werd een Anglo-Frankisch samenwerkingsproject opgezet. Rolls-Royce en Snecma ontwikkelden de Olympus 593, waarvan maar liefst vier stuks de Concorde aan moesten drijven. Als unicum in de burgerluchtvaart waren deze motoren voorzien van naverbranders. Kom daar nu in 2022 nog maar eens mee om!
Een straalmotor voor een supersonisch vliegtuig is een stuk complexer dan motoren voor subsone vliegtuigen. Zoals ik eerder al schreef, zijn de aerodynamische wetten boven de geluidssnelheid nogal... destructief. De luchtinlaat van zulke motoren moet dienen als een soort golfbreker, maar tegelijkertijd ook gebruik maken van de enorme energie die de snelheid met zich meebrengt. Je wilt in een straalmotor immers samengeperste lucht: als de lucht zich door de hoge snelheid al samenperst bij het binnentreden van de motor, hoeft er minder energie verspild te worden aan de compressor-trappen van de motor. Maar... net als bij de vleugel, moet het toestel ook een normale start- en landingssnelheid kunnen vasthouden, en ook in die omstandigheden moeten de motoren hun werk doen.
Door middel van stelbare onderdelen in de in- en uitlaat is het de ontwerpers gelukt om dit voor elkaar te krijgen. Hoe dit precies in z'n werk gaat ga ik hier niet uitleggen, om de simpele reden dat ik het ook niet weet. In de luchtinlaten zitten een soort grote rechthoekige luiken, en de uitlaten lijken wel op een snaveltje dat open en dicht kan.
photo 570135
photo 570134

Tijdens de ontwikkeling van de Concorde was de belangstelling vanuit de luchtvaartmaatschappijen groot. Behalve de voor de hand liggende orders van British Airways en Air France, hadden bijna twintig andere maatschappijen interesse, zoals Sabena, Iran Air, Qantas, Air India en tot frustratie van Boeing ook een aantal Amerikaanse airlines als PanAm, TWA en Continental.
Een aantal factoren gooiden roet in het eten. Allereerst natuurlijk de verwachte vertragingen bij de ontwikkeling van het toestel, maar ook de oliecrisis van de jaren '70 en het feit dat er wereldwijd werd geklaagd over het niet te negeren kabaal dat een overvliegend supersoon vliegtuig maakt: de sonic boom. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is deze donderslag niet alleen te horen op het moment dat een vliegtuig de geluidssnelheid doorbreekt. Het is een doorlopende schokgolf die overal op de grond te horen is als een toestel boven de geluidssnelheid passeert, ook al heeft het vliegtuig al uren een constante snelheid. Dit had tot gevolg dat de Concorde alleen boven zee met snelheiden boven Mach 1 mocht vliegen.

Uiteindelijk hebben alleen British Airways en Air France toestellen in hun bezit gehad. Singapore Airlines heeft enige tijd één toestel gedeeld met British Airways, waarbij één kant van het vliegtuig de Singapore Airlines-beschildering kreeg. Al na drie vluchten was de regering van Singapore het enorme kabaal dat de Concorde maakte beu, en kwam er een eind aan deze samenwerking.
Het Amerikaanse Braniff heeft twee jaar lang elf vliegtuigen gehuurd: zes van de Britten, vijf van de Fransen. Deze Concordes werden ingezet op vluchten van Dallas naar Parijs of Londen, met een tussenlanding in Washington. Op het binnenlandse deel van deze vluchten mocht de Concorde uiteraard niet harder vliegen dan het geluid, en werden de vliegtuigen bemensd door personeel van Braniff zelf. Op het supersone deel naar Europa namen de crews van British Airways en Air France het weer over.

Al vrij snel na de ingebruikname van de Concorde werd duidelijk dat dit geen geldmachine was. De ticketprijs lag al gauw 30 keer hoger dan die van reguliere vluchten tussen Europa en de VS. Hoewel British Airways er enige tijd in is geslaagd om een bescheiden winst te maken met de Concorde, werd het vliegtuig vooral in de lucht gehouden als paradepaardje.
Na een verschrikkelijk ongeluk in 2000, waarbij een toestel van Air France brandend neerstortte op een hotel in Parijs, en 9/11 in 2001, waren de dagen van de Concorde duidelijk geteld. In 2003 kondigden de Britten en de Fransen tegelijkertijd aan de toestellen later dat jaar met pensioen te sturen. De Concorde was toen zo'n 30 jaar in dienst geweest, wat helemaal geen heel onverdienstelijke tijdsduur is voor een passagiersvliegtuig zonder tussentijdse nieuwe varianten te ontwikkelen.

Ik heb één keer een Concorde zien vliegen, toen ik in 1999 op vakantie was in Engeland. Daar moet bij gezegd worden dat ik op dat moment acht jaar oud was en in Legoland Windsor rondliep, en dus weinig oog had voor het rare lawaaiige toestel dat vrij hoog in de lucht voorbij kwam, maar ik kan het me toch nog goed herinneren.

Le Modèle
Hoe zat het nou met die kit?
Ik weet dat ik met dit project een (ongeschreven?) regel met voeten treed: een model moet van begin tot eind gebouwd worden in een groepsbouw. Momenteel ben ik de laatste hand aan het leggen aan mijn Air France A318 en had eigenlijk nog wel trek in een derde project, en toen ik tussen de verhuisdozen in mijn berging snuffelde kwam ik dit model weer tegen. Ik heb er al jaren niets mee gedaan, en zoek al een hele tijd een mooie gelegenheid om het af te maken.
Nu had ik kunnen doen alsof ik de doos zojuist pas open heb getrokken, maar dat vond ik niet helemaal eerlijk. Nu is de ruwbouw bij civiele vliegtuigen het minste werk, en vaak in een avondje klaar, dus je zou kunnen zeggen dat dit project pas voor 10% op gang was. Hopelijk vinden jullie deze bijdrage dus toch oké!

photo 570071

Gelukkig is deze shelf-queen ook weer niet zo oud dat ik een potje heb gemaakt van het montagewerk. Wel zitten er aan de onderkant een aantal vergeelde lijmvlekken en moeten een aantal verbindingen opnieuw worden gelijmd.


De doos heb ik al een hele tijd niet meer, net zomin als de poster en de verf die erbij zaten, maar dit was de rest van de inhoud. Het decalvel is prachtig en mooi uitgebreid, en geeft decals mee voor maar liefst vier varianten van British Airways.

EDIT: ik weet niet waarom ik het eerder niet zag, maar dat hele gietraam aan de rechterkant hoort bij een eveneens half afgebouwde Boeing 787 Dreamliner en niet bij de Concorde...
photo 570069

Nu is dit natuurlijk een Franse groepsbouw, en hoewel ik de klassieke Britse beschilderingen erg mooi vind, moet dit wel een Air France-toestel worden.
Zoek op Google naar Franse Concordes, en je vindt veel foto's van deze beschildering:
photo 570072

Nu vind ik deze livery vrij saai, en het doet me ook teveel denken aan de foto's van de ramp uit 2000.
Bovenin dit verslag staat een foto van een Concorde in een klassieke uitvoering van Air France, en dat wordt ook mijn keuze voor dit model. De decals moet ik nog bestellen bij F-DCAL.

Grappig genoeg heeft de Concorde nooit commercieel gevlogen in deze uitvoering. Ten tijde van het afleveren van de eerste exemplaren aan Air France was dit het gebruikte kleurenschema, en zijn er vijf toestellen in deze beschildering afgeleverd. Daarmee zijn diverse test- en acceptatievluchten uitgevoerd, maar zodra het tijd was om de eerste passagiers te vervoeren was het nieuwe streepjescode-kleurenschema van de foto hierboven aangebracht.

De Concorde lijkt op foto's een enorm gevaarte, en vergeleken met een F-16 is het dat ook zeker, maar het was een vrij krap verkeersvliegtuig. De romp van de Airbus A320-series is ruim een half keer zo breed. De Concorde is ongeveer twee Airbus A318's lang, vergelijkbaar met een Boeing 767 of Airbus A330-200. Door de smalle romp bleef de capaciteit beperkt tot 100 a 120 passagiers: de A318 die ernaast staat vervoert er als het moet 132!
photo 570070

Eerst maar eens beginnen met een hoop schuur- en herstelwerk, en de motoren en neus van deze kit hebben flink wat werk nodig. Ook moet ik natuurlijk de A318 nog even afmaken en een mooie fotoserie maken voor in het verslag. Ik heb destijds ook een begin gemaakt met het verbeteren van het kleine cockpitraampje, omdat ik het model met neergeklapte neus wilde bouwen en de vorm uit de kit helemaal niet klopt. Inmiddels ben ik van gedachten veranderd, en bouw ik het liever met de neus recht. Dat klopt wel met een op de wielen geparkeerd toestel, aangezien de neus na het taxiën weer werd rechtgezet en pas bij vertrek weer omlaag werd geklapt. Wat vinden jullie?

Wordt vervolgd!

Groetjes Jelle


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op do 15 dec, 2022 22:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2022 20:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Mooie intro van deze luchtvaart icoon Jelle :brouw:

Leuke klassieke versie ook.
Succes met je derde project in deze groepsbouw.

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: za 10 dec, 2022 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Mooi onderwerp dat in deze groepsbouw eigenlijk niet mag ontbreken! Ben ooit in het FAA museum door het toestel gelopen en het is inderdaad maar een kleine romp met weinig ruimte, wel heel luxe lederen fauteuils, maar dat mag ook wel voor de toenmalige ticket prijs.
Op de terugweg van een bezoek aan het RAF museum op Hendon 's avonds tijdens het wachten op Heathrow een Concorde zien starten met full afterburner, "tres imposant", de hele vertrekhal stond te trillen :D .

De airflow door de motor is inderdaad gecompliceerd, ook bij de huidige gasturbines is dit een aandachtspunt. Zoals in alle verbrandingsmotoren is de lucht/brandstof verhouding belangrijk. Het is dus noodzakelijk de airflow en de brandstoftoevoer goed op elkaar af te stemmen. Dit gaat d.m.v. de Variable Bleed Valves die de luchttoevoer naar de compressor inlaat regelen en de Variable Stator Vanes in de compressor (dit zijn de niet roterende bladen waarvan de invalshoek echter wel versteld kunnen worden voor een optimale airflow). In het plaatje dat je laat zien is afbeelding "A" de toestand bij een subsone snelheid. Bij een supersone snelheid gaat de luchtstroom zich heel anders gedragen en wordt er een schokgolf gecreëerd (zie ook sonic boom), deze wil je niet in de compressor hebben!

De schokgolf zichtbaar gemaakt door condenserende waterdamp tijdens transone snelheid.
photo 570146
(Bron: Wikipedia Creative commons, Credits: Realbigtaco)

Ter illustratie, bij een "offset vane operation" waarbij door een storing de compressor vanes niet in de juiste invalshoek zijn gebracht, moeten vaak bij meerdere stages van de compressor de vanes vervangen worden omdat deze boven limiet belast zijn.
Plaatje "B" laat status bij een supersone snelheid zien, de lucht wordt in de inlaat vertraagd tot een subsone snelheid zodat de compressor niet wordt beschadigd, extra bypass lucht zorgt voor extra toevoer naar de naverbrander, die zou anders teveel tegendruk geven voor de "normale" stuwdruk, hiervoor staat de straalpijp ook verder open.
Plaatje "C" is met de thrust reversers geactiveerd, zoals je kan zien de airflow in de subsone configuratie en de straalpijp werkt nu als rem.

Zelf zou ik, ondanks de niet kloppende kit uitvoering, toch kiezen voor de neergeklapte neus. Dit is toch een echt karakteristiek deel van de Concorde.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Laatst bijgewerkt door Shake op zo 11 dec, 2022 17:55 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2022 1:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Schitterende intro, heel aandachtig zitten lezen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2022 12:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Inderdaad een iconisch vliegtuig en een mooie intro.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2022 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ha, mooi Jelle. De Concorde is een waardevolle aanwinst in deze groepsbouw.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2022 17:41 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Deze mag uiteraard niet ontbreken, ik ben benieuwd! :)


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2022 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Yess, wat een gave toevoeging.

Goed dat je de crash aanhaalt, hoe triest ook.

Ik heb ook nog een leuke anekdote: We schrijven 1985. Afrika (met name Ethiopië) gaat gebukt onder een flinke droge periode. De wereld reageert, Bob Geldof organiseert Live Aid. De op dat moment bekendste artiesten treden op in het Wembley stadion te London (Engeland) en het JFK Stadium te Philadelphia (USA). Door het tijdsverschil begint het muziekfestijn in London, flink wat uren later start het pas in Philadelphia. Na het optreden van Phil Collins stapt hij op de Concorde naar Amerika en treed als enige op in zowel London als Philadelphia.

Live Aid 1985
Bron: Photo Dennis/Mirrorpix/Getty Images

Afbeelding

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2022 21:07 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Gezien de animo voor deze Franse groepsbouw is het eigenlijk best wel bijzonder dat nu pas een Concorde op het toneel verschijnt.
Zelf ben ik in de gelukkige omstandigheden geweest om als schooljongen de Concorde te zien landen op Schiphol .12 km fietsen om op een mistige dag even een glimp op te kunnen vangen.
Het lukte zelfs met mijn Instamaticcameratje ook nog om het toestel vast te leggen.
Vele jaren later de Concorde van nabij kunnen aanschouwen in Duxford. Imposant stuk techniek en leuk dat jij 'm hier introduceert, Jelle.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Le Concorde
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2022 14:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Heel leuk project Jelle! Inderdaad vreemd dat de Concorde nog niet eerder aan bod is gekomen. Ik heb er eigenlijk ook geen moment aan gedacht.

TheFlyingDutchman schreef:
'Hé, Jelle, heb je die Concorde nou al gebouwd?', is een vraag die ik al zeker tien jaar af en toe hoor van een van mijn vrienden.
Haha ik heb hem ook nog niet gebouwd, maar die vraag krijg ik nou nooit. Ik krijg wel:

"Waarom bouw je nu niet eens iets anders dan een vliegtuig?"
"Heb je zo onderhand niet genoeg modellen?"
"Deze heb je toch al gebouwd?" (Bij het zien van de 767 naast de A330)
"Heb je ook Boeing?" vervolgens laat ik de 737 en 767 zien: "nee, ik bedoel Boeing". "Dit is Boeing"..."Niet! Ik bedoel dat vliegtuig met die bult bovenop". "Ow, de Boeing 747 bedoel je?", "Ja precies, dat zeg ik. Boeing"
etc. etc. :lol:

Ik ben het verder met Sjaak eens, ik zou hem met kromme neus maken als je hem op zijn wielen wilt zetten. Kan ik je nog overhalen om hem (bij hoge uitzondering) in vliegstand te maken? Ik vind hem zoveel mooier met de rechte neus...

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement