Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:59 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2022 12:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Na lang wikken en wegen toch besloten mee te doen met deze groepsbouw met een fascinerend onderwerp. Aangezien ik al heel lang geinteresseerd ben in de Eerste Wereldoorlog en nog een kit had liggen waar ik al lang aan wilde werken toch de keuze gemaakt dit onderwerp te openen.

Het Toestel
De Nieuport XVI of ookwel 16 (daarover zijn de meningen verdeeld: ik vind XVI irritant schrijven dus gebruik Arabisch schrift :P ) was een doorontwikkeling van de lijn "anderhalfdekkers" de begon met de Nieuport 10. Dat was in eerste instantie een goed presterende tweezitter, waarvan ook ombouwen tot 1-zitter gedaan werden om hem als jager in te kunnen zetten.
Uit dat concept werd de Nieuport 11 ontwikkeld: voorzien van een 80pk LeRhone 9C rotatiemotor en een Lewis machinegeweer bovenop de vleugel, was dit een goed presterend toestelletje. Door het kleine formaat werd het "Bebe" genoemd (excusez le spelling). Dit toestel speelde een grote rol in het terugwinnen van het luchtoverwicht op de Duitse Fokker en Pfalz Eindeckers.
Echter, ook de Duitsers zaten niet stil en kwamen met betere toestellen zoals de Halberstadt D-series.
Dat maakte het noodzakelijk om ook de Nieuports te blijven ontwikkelen -als tijdelijke maatregel werd gekozen voor "meer is beter" en de Nieuport 11 werd voorzien van de 110pk LeRhone 9J rotatiemotor. De Nieuport 16 was geboren. Echter, zoals de Duitsers al met de Fokker E.IV ontdekt hadden, is er een relatie tussen toestel en motorvermogen en de Nieuport 16 presteerde slechts marginaal beter als de 11.
Pas met de doorontwikkelde Nieuport 17 werd de 110pk 9J optimaal benut (onder andere door het grotere vleugeloppervlak) en de 16 verdween al snel naar de achterhoede. Nieuport 16s zijn naast door Frankrijk ook door Belgie en Groot-Brittanie gebruikt.
Door het extra vermogen werd de 16 relatief vaak van de Le Prieur "raketten" (nou ja, meer een soort grote vuurpijlen) tegen ballonnen voorzien. Die waren overigens geen succes omdat ze hopeloos onnauwkeurig waren.

De Kit
Deze kit heeft een geschiedenis, ik heb deze namelijk iemand gekregen die vnml. Wingnut Wings bouwde en weinig plezier bleefde aan dit model door de soms uitdagende pasvorm, matige detaillering, en "daar ongeveer" instructies.
Hetgeen er aan gedaan was (paar dingen in de cockpit en wat basis verfwerk aldaar) was niet veel en heb ik als basis gebruikt om verder te gaan.
Verder is het een typische vroegere Special Hobby kit, zonder locatiepinnen, zacht plastic, veel gietranden en wat lompe onderdelen. Daarnaast relatief veel PE en resin voor de details.
Afbeelding

de eerste stappen...
De kit voorziet in 4 versies die eigenlijk 2 toestellen zijn op verschillende tijdstippen met andere markeringen. 1 toestel, dus 2 versies, waarvan die op de boxart, hebben een extra magazijnhouder van PE aan de zijkant. Dat was mijn criterium: als dat lukte werd het 1 van die 2, anders de andere :)
Oordeel zelf, zijkanten moeten nog wel gelijmd worden overigens:
Afbeelding

Zoals gezegd was er al wat in de basiskleuren gezet en heb ik die lichte hout- en linnenkleuren gebruikt om houtmotieven met olieverf te maken. Dat voorste stuk was ook hout, maar niet aangegeven in de instructies.
De frames staan nog in de basis-houtkleuren, detailwerk moet nog. De rigging is denk ik iets van EZ-line (elastisch) en zat goed vast, het heeft alles overleefd! Dank u vorige eigenaar :)
Die strip met handles etc moet nog opnieuw in de kleuren gezet worden. Ook de spijl met het ronde gaatje onderaan was van metaal en moet nog blauw.
Afbeelding

Ook hier weer houtmotiefjes gedaan. De blauwe delen waren donkergrijs, die heb ik overgespoten in een mengsel van Revell Aqua 56 blauw en 05 mat wit. Dat is blijkbaar de kleur van de metaaldelen. De verfinstructies zijn overigens waardeloos, dus ik heb die van CSM gebruikt uit mijn Nieuport XVII (17). Die schijnen ook van toepassing te zijn op de latere gecamoufleerde Nieuport 16s. Ik vind het wel bijzonder, maar ook wel mooi eigenlijk i.c.m. het metaal en hout, zeker straks na washes en verwering.
Afbeelding

Het originele stoeltje was wel helemaal verkreukeld op 1 of andere manier. Het restant heb ik ingepakt met Tamiya tape en overgetrokken, en dat als patroon gebruikt om zelf wat nieuws te maken uit Evergreen plaat 0,25mm. Dat gaf ook gelijk de kans de gaten erin te maken voor ik hem in elkaar gezet heb. Het kussen is wel uit de kit. De ene zijkant is nog wat overmaats, die wordt nog aangepast, maar ik was er wel blij mee dus bij deze een gratis preview.
Afbeelding

Degenen die in Hurdegaryp waren zullen misschien gezien hebben dat ik bijna de hele dag met puzzelen, gaatjes boren, en opschonen van onderdelen bezig ben geweest. :) Dat is niet zo foto-geniek maar wel veel werk waarvan ik hoop dat het zich straks weer terug betaald. (fingers crossed)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2022 1:54 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk kitje, ondanks 1:32 denk ik nog niet eens zo hele groot.

jeroen_R90S schreef:
Degenen die in Hurdegaryp waren zullen misschien gezien hebben dat ik bijna de hele dag met puzzelen, gaatjes boren, en opschonen van onderdelen bezig ben geweest. :) Dat is niet zo foto-geniek maar wel veel werk waarvan ik hoop dat het zich straks weer terug betaald. (fingers crossed)


Dat zijn we gewend van jou. Eerst was het schuren en scriben, nu puzzelen en gaatjes boren.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2022 9:04 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik was je verhaal aan het lezen Jeroen, en ik denk, dit ding ken ik.
Zoals toen al besproken is het een mooie kit. Het is geen wingnutwings, maar daar was de prijs ook naar.
En van de andere kant, Specialhobby is er nog en die andere fabrikant is opgedoekt ;)

Mooi om je aan het werk te zien en jammer dat ik je op de ESM gemist heb.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2022 9:23 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Interieur zie er al mooi uit zo!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2022 12:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Interessant kitje. Succes met de bouw!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 09 dec, 2022 9:14 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jul, 2021 11:06 am
Berichten: 130
Mooi ondwerwerp enne wordt een beauty met jouw skills.
Groet,
Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2022 12:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Leuke kit. Special hobby vind ik niet heel slecht hoor. Het viel mij alleszins mee en dat er geen paspennen zijn vind ik persoonlijk ook niet echt een gemis.

Veel plezier met de bouw.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2022 12:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Mooi toestel en interessante kit! Heb je een plaatje en-profile met de kleuren die je erop gaat zetten? Ik kan het op de boxart niet heel duidelijk zien.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2022 14:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ah, leuk dat je van start bent met deze mooie kit, Jeroen. Het begin ziet er al goed uit. Mooi ,met die spandraden en houtnerf in het interieur.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2022 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Dank heren!
Het werk bestaat voornamelijk nu uit opschonen en nog meer gaatjes boren voor rigging etc.
Daarnaast aan het experimennteren geweest met blauwe kleuren voor de metaaldelen straks.
Voor nu iig de bijgesloten kleurenschema's:
Afbeelding
Afbeelding
(geen idee waarom de ene groter is maar het zal wel... :P)
Die vuurpijlen zien er niet erg bruikbaar uit de stellage waar ze op en in zitten zit ook niet in de kit, dus die wordt het iig niet. Ik ga, omdat het vouwen van het bakje goed gelukt was, voor optie B, die mooie Franse (en/of Amerikaanse, net hoe het bekijkt...) wielen vind ik wel een kleurrijke toevoeging.

En sja, het blijft Special Hobby, dit zijn de wielpoten:
Afbeelding

Inmiddels zo goed als klaar met boren en schrapen, ook al wat spuitwerk aan losse onderdelen gedaan, dus hopelijk binnenkort weer een nette update!

Goed 2023 allemaal!

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement