Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:45 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 dec, 2022 23:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hele mooie vorderingen bij dit beest van een toestel. 1956; "An arriving TAA pilot, when asked to report sighting and passing a Mangalore-bound Armagnac replied "If it's that block of flats below us, we're passing it now!".
http://www.airwaysmuseum.com/Sud%20Est% ... N%2056.htm

Zo leuk een Franse groepsbouw! Prachtige toestellen komen hier voorbij. Het ontbreekt mij echt aan tijd, anders had ik zeker meegedaan. Met een Bréguet Provence/Sahara (Deux-Ponts) als voorloper van de even lelijke maar epische A380 :lol:

malair schreef:
De Nord-262 in de kleuren van de NLM (ik had echt geen idee dat NLM daar mee gevlogen had). Dus mijn volgende project voor deze groepsbouw is na deze is ook alweer bekend

Feitelijk heeft de NLM er zelf ook nooit mee gevlogen. Cimber Air was de operator en eigenaar van deze Nord 262 (zie logo op de staart) ten behoeve van het Belgische Delta Air Transport. DAT was vanaf eind jaren 60 tot halverwege jaren '80 1/3 eigendom van KLM en onderhield namens KLM de lijn Antwerpen-Amsterdam. Aanvankelijk met DC-3's (waaronder ex KLM machines!) en Convairs. In afwachting van de levering van de FH-227 werden in 1976 en 1977 twee Nord 262 van Cimber Air gehuurd, waarvan er één in Cityhopper beschildering werd gestoken. Het Belgische DAT werd uiteindelijk het huidige Brussels Airlines.

Betrokken toestel, destijds OY-BLV, heeft tot zeer recent nog actief gevlogen en is momenteel opgeslagen als TG-JSG in Guatemala. Zeer interessant toestel omdat het zelfde ontwerpteam op basis van de Aerospatiale/Nord-262 in 1978 verder is gegaan met de ontwikkeling van de Aerospatiale AS35, dat samen met het Italiaanse Aeritalia AIT-230 in 1981 leidde tot de ATR-42!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2022 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
malair schreef:
Maar om je vraag te beantwoorden: twee puntjes zwarte verf op de vleugel of romp zetten en dan als de verf nog nat is de vleugel dry-fitten op de romp (zo goed mogelijk uiteraard) en dan snel weer weghalen. Als de verf droog is weet je precies waar je moet boren :)


Ah, dank! Goeie truc.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 13:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Vintage Jet schreef:
Feitelijk heeft de NLM er zelf ook nooit mee gevlogen. Cimber Air was de operator en eigenaar van deze Nord 262 (zie logo op de staart) ten behoeve van het Belgische Delta Air Transport. DAT was vanaf eind jaren 60 tot halverwege jaren '80 1/3 eigendom van KLM en onderhield namens KLM de lijn Antwerpen-Amsterdam. Aanvankelijk met DC-3's (waaronder ex KLM machines!) en Convairs. In afwachting van de levering van de FH-227 werden in 1976 en 1977 twee Nord 262 van Cimber Air gehuurd, waarvan er één in Cityhopper beschildering werd gestoken. Het Belgische DAT werd uiteindelijk het huidige Brussels Airlines.

Betrokken toestel, destijds OY-BLV, heeft tot zeer recent nog actief gevlogen en is momenteel opgeslagen als TG-JSG in Guatemala. Zeer interessant toestel omdat het zelfde ontwerpteam op basis van de Aerospatiale/Nord-262 in 1978 verder is gegaan met de ontwikkeling van de Aerospatiale AS35, dat samen met het Italiaanse Aeritalia AIT-230 in 1981 leidde tot de ATR-42!
Bedankt VJ! Ik smul altijd van dit soort weetjes. Keep 'em coming bij de Nord-262, maar dat duurt nog wel even ben ik bang, want de SE.2010 schiet niet super hard op :roll:. De enige update op het moment is dat de WBF geschuurd is en ik het hele model in de primer gezet heb.
photo 573416

Her en der nog wat oneffenheden, maar voor de rest ben ik er best content mee. De cockpit en raamdecals heb ik inmiddels ook gemaakt. De volgende stap wordt hem op zijn wielen zetten (dat is gemakkelijk met spuiten) wat nog best een klusje gaat worden alvorens hij in de zwart glanzende primer kan. De juiste metaalkleuren geven krijgen wordt ook nog een hele uitdaging, want er zijn nauwelijks kleurenfoto's van beschikbaar. Gelukkig heb ik inmiddels wel een mooi boek over dit onderwerp (Armagnac le géant oublié door Gruz- Laurent), wat hopelijk wat meer inzicht geeft. Maar ik ga vooral ook eens wat experimenteren met verschillende washes, pigmenten, etc. aangezien het bij dit model toch nauwelijks te vergelijken is met het origineel. TLABR (That looks about right) gaat hier dus mooi op.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16 jan, 2023 13:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik vind het wel een vreselijk gaaf gevaarte, helemaal als je bedenkt dat dit 1:144 is en bijna net zo groot is als mijn Potze.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 jan, 2023 17:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Zeker een gaaf onderwerp!
Ik heb wel eens ergens gelezen (geen idee waar) dat eigenlijk alle verkeersvliegtuigen met R4360 motoren geen commercieel succesverhaal waren...

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25 jan, 2023 18:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
jeroen_R90S schreef:
Ik heb wel eens ergens gelezen (geen idee waar) dat eigenlijk alle verkeersvliegtuigen met R4360 motoren geen commercieel succesverhaal waren...

Hoi Jeroen,

Interessante stelling. Feitelijk klopt het, maar de vraag is waar dat aan lag. De R-4360 blonk uit in technologisch oogpunt en het was het ultieme product in zijn genre. Maar wel een genre dat in zichzelf al verouderd was. Net als de gigantische stoomlocomotieven in de begintijd van dieselaangedreven motoren.

De 'Wasp Major' leverde superieure kracht (3.500 pk en met superchargers zelfs > 4.000 pk), maar bedenk ook een gigantisch verbruik versus de efficiency van de gasturbinemotor die min of meer tegelijkertijd werd ontwikkeld. Daar kon niets tegenop: de gasturbine leverde gemakkelijk meer vermogen, zonder het gewicht of de complexiteit van de radiaalmotoren. Bij toenemende vlieghoogte neemt de efficiëntie ook nog eens toe.
Het was, denk ik, vooral de industrie die opzoek was naar hoe het vliegtuig van de toekomst eruit zou gaan zien. De experimenten in de jaren '50 waren vaak niet succesvol, tot Boeing en Douglas lieten zien hoe de jet-age eruit zou gaan zien.

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 feb, 2023 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Zal eens kijken of ik het terug kan vinden, het vergelijk ging meer over de toestellen die voorzien waren van de R2800 en R3350's zoals de DC-6/7 en (Super) Constellations. Het zat hem met name in het verbruik en het complexe onderhoud, dit niet in relatie stonden met het prestatieverschil.
Opvallend is daarbij ook dat b.v. de C-119C Flying Boxcar R4360s had, maar de latere C-119G versie R3350s. Technisch gezien is zo'n R4360 een fantastisch stuk techniek.
Vind zelf de Republic XF-12 "Rainbow" 1 van de mooiste toestellen met R4360, er is nog een halfzachte poging gedaan hier een passagiersversie van te maken, maar inderdaad, ingehaald door de tijd en straalmotor :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18 feb, 2023 22:41 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Leuke discussie heren!

Vintage Jet schreef:
De experimenten in de jaren '50 waren vaak niet succesvol, tot Boeing en Douglas lieten zien hoe de jet-age eruit zou gaan zien.
...met als gevolg dat alle commerciele airliners er nu hetzelfde uitzien :cry:

jeroen_R90S schreef:
er is nog een halfzachte poging gedaan hier een passagiersversie van te maken, maar inderdaad, ingehaald door de tijd en straalmotor :)
Eeuwig zonde vanuit esthetisch oogpunt gezien dat ze hier nooit mee zijn doorgegaan. Een fantastisch mooi toestel zou dit geweest zijn!

Enfin, de Antonov 140 is af, dus weer wat meer tijd om met dit beest verder te gaan.

Aangezien dit hele toestel van metaal wordt, moet het hele toestel in de zwart glanzende primer. Om het spuiten te vergemakkelijken heb ik het landingsgestel alvast aangebracht. Dit was gedoe dan ik verwacht had. Het toestel staat hoog op zijn wielen, maar niet zo hoog. Ook was de positie van het voorwiel nog correct, zodat ik een nieuw gaatje moest boren op de juiste positie. Uiteindelijk is dit het resultaat.
photo 575910

Ook het voorste gearbaydoor gelijmd en geschuurd. Op sommige foto's staat deze open, maar op de meeste foto's is hij dicht. F-RSIN geeft de mogelijkheid om beide varianten te bouwen en ik heb voor de dichte variant gekozen. Als het lijkt op de foto dat de achterwielen naar elkaar toe staan, dan klopt dat. Dit was in het echt ook zo.
photo 575908

De propellers gaan mee gespoten worden, dus die kunnen ook gemaakt worden. Ook dit was best een gedoe aangezien er geen pinnetjes zitten om de blades vast te maken. Gelukkig lijmt de secondelijm als een malle, dus ging het uiteindelijk toch snel.
photo 575911

photo 575909

Dan in de spuitcabine...
photo 575913

...en in zijn zwarte jasje (op de foto is de verf nog niet droog, vandaar het verschil in glans op sommige stukken)
photo 575912

Zo schiet het al wat meer op. De volgende stap wordt de metaalkleur.

Wordt hopelijk snel vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 feb, 2023 11:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Gaaf! Ben heel benieuwd...
:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 feb, 2023 8:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Wat begint dit een gigant te worden.
Is dit nou officieel een wide body?
Wat ik wel typisch vind lijken bij die airliners van deze tijd zijn die enorm lange, maar smalle motorgondels.
Die geven en heel raar beeld, volgens mij heeft de Vickers Viscount dat ook trouwens.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement