Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:58 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 21 feb, 2023 8:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dat zwart ligt er mooi op, welke verf gebruik je daarvoor? Slim om het landingsgestel alvast vast te zetten, zo doe ik het ook vaak. Ik laat de wielen dan wel meestal los om het mezelf niet te moeilijk te maken met de rest van het schilder/spuitwerk.

markie schreef:
Wat ik wel typisch vind lijken bij die airliners van deze tijd zijn die enorm lange, maar smalle motorgondels.
Die geven en heel raar beeld, volgens mij heeft de Vickers Viscount dat ook trouwens.


De gelijkenis met de Viscount zie ik inderdaad ook wel, maar er zit wel een groot verschil in. De Viscount is uitgerust met turboprop-motoren (de eerste, zelfs!) dus de lange smalle motorgondels zijn ook daadwerkelijk gevuld met langwerpige straalmotoren. Op deze Armagnac zijn het ouderwetse zuiger-stermotoren die om een of andere reden ver van de vleugelvoorrand vandaan zijn geplaatst.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 feb, 2023 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ja, het is wel bijzonder hoever die motoren van de vleugelrand naar voren steken. Uiteindelijk heeft het ook met de balans van het toestel te maken.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 maart, 2023 14:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Huib2 schreef:
Ja, het is wel bijzonder hoever die motoren van de vleugelrand naar voren steken. Uiteindelijk heeft het ook met de balans van het toestel te maken.
Ik heb er het één en ander over nagelezen in het boek van Laurent Gruz, maar ik kon er niet specifiek iets over vinden. Waarschijnlijk heeft het te maken met de grootte van de motoren (deze waren behoorlijk aan de maat) en de samenhangende aerodynamiek.

Ik ben even uit de lucht geweest, maar dit project heeft niet stil gezeten.
Om een subtiel kleurverschil te krijgen heb ik diverse zwarte delen afgeplakt. Na het spuiten van de metaalkleur haal ik deze eraf en spuit dan nog een keer metaal. Op die manier krijg je een licht kleurverschil.
photo 578212

Op deze foto zie je wat ik bedoel. Echter....
photo 578214

...dit is natuurlijk veel te dof :cry:. Zo lijkt het net de bovenkant van een Aeroflot toestel. Ik had semi-mat Aluminium van Alclad gebruikt, maar die is veel te dof (of misschien heb ik niet helemaal goed gespoten met mijn nieuwe airbrush?). Alclad gloss mocht niet baten.
photo 578210

photo 578211

Dan zit er nog maar één ding op. Opnieuw beginnen.
photo 578209

Deze keer pak ik het oude vertrouwde Inspire Chrome. Dit geeft een wel héél glanzende kleur, maar met Aqua Gloss kan je dit wat temperen.
photo 578206

Dit ziet er in mijn optiek al heel wat beter uit. Alleen vind ik de donkere vlakken nog iets te opvallend.
photo 578207

photo 578206

Daarom heb ik deze nog een keertje overgespoten met als final touch nog een laagje aqua gloss, met dit als resultaat.
photo 578205

Hier kan ik mee leven. De volgende stap wordt het aanbrengen van de nodige verwering, details, decals en als laatste de antennes en draadantennes.

Wordt vervolgd!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27 maart, 2023 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Mooie metalen papegaai! Metaalverf heeft soms gewoon een eigen willetje, lijkt het. Met een afstelling die de vorige keer perfect werkte kan het de keer erna ineens helemaal niet naar wens gaan. Gelukkig was het nu goed op te lossen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 10:59 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Mooi effect met die afgeplakte delen. Dat is een slimme manier om verschillende zilverkleuren te krijgen!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 28 maart, 2023 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Wow, wat een mooi metalen jasje! Knap spuitwerk, hoor!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30 maart, 2023 8:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Die semi matt heb ik ook slechte ervaringen mee, dat kon ook wel qua kleur gewoon in een Humbrol potje zitten.
Tweede ronde is een stuk mooier geworden, maar het lijkt wel alsof er nog wat stofjes in de verf zitten?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2023 9:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Goed dat je het steeds opnieuw hebt gespoten, resultaat van de looks is nu mooi hoor!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 31 maart, 2023 14:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bedankt iedereen!

markie schreef:
Tweede ronde is een stuk mooier geworden, maar het lijkt wel alsof er nog wat stofjes in de verf zitten?
Goed opgemerkt. De ruimte waarin ik werk is helaas vrij stoffig. Gelukkig liggen de stofjes op het model en niet in de verf. Voordat ik ga beginnen met decallen poets ik hem eerst met een stofdoek nog even af. De paar stofjes die wel in de verf zitten (en met chroom kleur zie je echt alle oneffenheden) werk ik met een grit 8000 weg. Daarna zie je er niets meer van.

Ook nog een update te melden.

De lijnen op de vleugels waren te ondiep om met een wash te werken, dus deze heb ik eerst opnieuw gescribed. Omdat de ondergrond zwart is geeft dit sowieso al een leuk effect. Daarna met een wash van zwarte waterverf eroverheen (althans bij de flaps). Op de foto zie je hopelijk het verschil tussen de bakboord en stuurboord foto.
photo 578433

Daarna wat meer verwering, met name bij de flaps en de motoren. Bij de roetsporen van de motoren heb ik een combinatie gebruikt van AK Engine Exhaust bruin pigment en de Tamiya Weathering zwart.
photo 578432

Dan kan het decallen beginnen! De cockpitramen (en trouwens ook de cabineramen) heb ik op wit decal papier geprint, dus deze moeten één voor één uitgeknipt worden. Dit was nogal een werk :lol:
photo 578430

De decals van F-RSIN zijn vaak heel erg dun, maar deze keer is er eigenlijk niets op aan te merken.
photo 578431

En dit is de status op het moment. Nu eerst de rest van de decals aanbrengen en daarna de antennes en propellers. Vooral de antennes zullen nog wel even wat werk worden. Er zijn namelijk een aantal variaties (met name bij de draadantennes) en er zijn niet veel duidelijke foto's van.

Maar het einde komt wel in zicht!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 apr, 2023 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Citaat:
De cockpitramen (en trouwens ook de cabineramen) heb ik op wit decal papier geprint, dus deze moeten één voor één uitgeknipt worden. Dit was nogal een werk :lol:

Maar het resultaat is er naar. :brouw:
Het viel mij al op voordat ik je uitleg had doorgelezen.
Super strak die raampartij, en een mooi contrast met het glimmend metalen uiterlijk.
Wat ik trouwens ook geslaagd vindt.
Een net geheel. suc6 met de eindfase.

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement