Leuke discussie heren!
Vintage Jet schreef:
De experimenten in de jaren '50 waren vaak niet succesvol, tot Boeing en Douglas lieten zien hoe de jet-age eruit zou gaan zien.
...met als gevolg dat alle commerciele airliners er nu hetzelfde uitzien
jeroen_R90S schreef:
er is nog een halfzachte poging gedaan hier een passagiersversie van te maken, maar inderdaad, ingehaald door de tijd en straalmotor
Eeuwig zonde vanuit esthetisch oogpunt gezien dat ze hier nooit mee zijn doorgegaan. Een fantastisch mooi toestel zou dit geweest zijn!
Enfin, de Antonov 140 is af, dus weer wat meer tijd om met dit beest verder te gaan.
Aangezien dit hele toestel van metaal wordt, moet het hele toestel in de zwart glanzende primer. Om het spuiten te vergemakkelijken heb ik het landingsgestel alvast aangebracht. Dit was gedoe dan ik verwacht had. Het toestel staat hoog op zijn wielen, maar niet zo hoog. Ook was de positie van het voorwiel nog correct, zodat ik een nieuw gaatje moest boren op de juiste positie. Uiteindelijk is dit het resultaat.

Ook het voorste gearbaydoor gelijmd en geschuurd. Op sommige foto's staat deze open, maar op de meeste foto's is hij dicht. F-RSIN geeft de mogelijkheid om beide varianten te bouwen en ik heb voor de dichte variant gekozen. Als het lijkt op de foto dat de achterwielen naar elkaar toe staan, dan klopt dat. Dit was in het echt ook zo.

De propellers gaan mee gespoten worden, dus die kunnen ook gemaakt worden. Ook dit was best een gedoe aangezien er geen pinnetjes zitten om de blades vast te maken. Gelukkig lijmt de secondelijm als een malle, dus ging het uiteindelijk toch snel.

Dan in de spuitcabine...

...en in zijn zwarte jasje (op de foto is de verf nog niet droog, vandaar het verschil in glans op sommige stukken)

Zo schiet het al wat meer op. De volgende stap wordt de metaalkleur.
Wordt hopelijk snel vervolgd!