Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:51 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 05 dec, 2022 13:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Hij is mooi opgeknapt nu die raamstijlen geschilderd zijn, Martin. Het wordt een hartstikke leuk model zo.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 dec, 2022 22:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
tsjopper bob schreef:
Woodland.86 schreef:
Voor de lijmnaden heb ik gekeken naar Putty of vulmiddel, omdat ik graag met producten werk dat op waterbasis is, kwam ik uit bij vallejo acrylic putty, alleen heb ik daar geen ervaring mee. als een kier echt te aanwezig is, wil ik wel eens met verdikte verf aan de gang om de kier wat te proberen op te vullen.

Mag ik vragen of jij, of iemand ervaring met Putty van Vallejo hebt, of durft iemand mij te vertellen welke putty voor naatjes en lijmnaden gebruikt kan worden?


Grote naden zijn lastig weg te werken met verf of putty. Het vulmiddel droogt in en je blijft de naad zien. Met putty kun je uiteraard meerdere sessies doen. Na aanbrengen putty, glad maken (schuren) en nog eens, en nog eens etc.

Ik gebruik Vallejo putty en Allebastine autoplamuur. Met acetonvrije nagellakremover en wattenstaafjes kun je in een vroeg stadium putty wegvegen zodat je minder hoeft te schuren. Om te voorkomen dat je teveel putty op je model smeert, kun je aan weerszijden van de naad tape plakken, plamuur smeren en tape weghalen. Dan hou je een klein naadje plamuur over om bij te werken.

Hele grote naden kun je beter eerst met plastic opvullen, maar dan moet je je ook afvragen waar dat door kan komen. Vaak komt het door onregelmatigheden die niet juist zijn weggehaald waardoor kieren ontstaan (aanhechtingsstukje van de sprue).

Goed dat je de frames nog hebt bijgewerkt, smoelt net even beter.


Goeie avond Tsjopper Bob

Dank jij wel voor jou reactie met informatie en tips over plamuur. deze is meer dan wel kom.
Deze maand heb ik van Airfix de Gloster Meteor 1/48 gekocht, in de bouw-verslagen dat ik over deze kit heb gelezen werd
mij, duidelijk dat deze niet de gemakkelijkste is en er tussen de aansluiting van de romp en vleugels een kier komt te zitten.
Daarom ben ik mij zelf aan het verdiepen in plamuur

Citaat; Hele grote naden kun je beter eerst met plastic opvullen, maar dan moet je je ook afvragen waar dat door kan komen. Vaak komt het door onregelmatigheden die niet juist zijn weggehaald waardoor kieren ontstaan (aanhechtingsstukje van de sprue)

Echt grote kieren, heb ik gelukkig nooit gehad, wel heb ik met Revell de ervaring gehad dat kit dat ik aan het bouwen was,
krom leek. ik laat even in het midden of het met mijn gebrek aan ervaring lag, of dat de onderdelen echt krom waren.

Gr. Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 dec, 2022 22:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
markie schreef:
Dag Martin, ik gebruik die Vallejo plamuur alleen voor hele kleine naadjes.
Het spul blijft namelijk wat flexibel en is eigenlijk niet schuurbaar. Dus meestal belandt het tussen de cockpitraampjes of de vleugels en dan met een natte vinger er een paar keer langs en het is afgewerkt.
Eigenlijk moet je het een beetje behandelen als kit denk ik, alleen dan in een kleine tube.

Voor wat betreft andere plamuur, dan ga je toch snel belanden bij de plamuur met oplosmiddelen. Deze wordt namelijk een stuk steviger en is inderdaad schuurbaar.


Goeie avond Markie

Dank jij wel voor jou reactie en informatie over Vallejo plamuur.
In mijn antwoord op het bericht van Tsjopper Bob, gaf ik aan dat ik een Gloster Meteor van Airfix heb gekocht, ik ben bang dat er
tussen de aansluiting van de vleugels en romp een kier of kiertje komt te zitten. in de bouwverlagen dat ik heb gelezen kwam dit,
probleem vaak voor. dus daar ga ik goed opletten. en hoop ik dat deze niet te breed is, zo dat ik hem gemakkelijk kan bijwerken,
met niet al te veel plamuur.

Goed om te weten dat de plamuur van Vallejo, min of meer moet behandelen als kit, op Youtube staat een informatie video, waar
in de plamuur makkelijk leek te kunnen worden uit gesmeerd met een klein plamuurmesje. zo een als kunstschilders gebruiken.
maar volgens mij net een slagje kleiner

Gr. Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 dec, 2022 23:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
Goeie avond

Afgelopen dagen ben ik de Bloch eerst van een dun laagje glas, toen deze uitgehard was, heb ik een dun laagje mat erover
heen geverfd. na dat deze uitgehard was heb ik nog enkele puntjes bijgewerkt.

Zelf durf ik weinig meer aan de Bloch te doen en vind ik hem klaar. er zijn nog enkele verbeter puntjes te vinden, waar ik pas
vandaag achter ben gekomen toen ik buiten foto's aan het nemen was.
Het model is een plezier geweest om te bouwen en ongeacht de kleine fouten dat ik heb begaan, heb ik toch een model weten
neer te zetten waar ik zeer tevreden over ben.

Hierbij de eind foto's

photo 569921

photo 569922

photo 569930

photo 569923

photo 569929

Gr Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 dec, 2022 23:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 jan, 2021 23:36 pm
Berichten: 75
toch, nog een vraag. Ik vond per toeval deze kit Azur FrRom Breguet 1050 Alizé 1G.

Het Merk Azur FrRom, zegt mij vrij weinig, in een review dat ik op de website, van kitreviewsonline, heb gelezen.
is de oplagen van deze kit beperkt. net als Special Hobby's van dit merkt weet ik dat jij altijd de onderdelen goed
droog moet passen om te kijken of alles netjes in elkaar past. kits die uit eindelijk prachtig worden maar waarvoor
extra werk voor nodig is.

https://www.kitreviewsonline.de/breguet ... frrom-172/

Mijn tweede vraag is, ik zou graag nog een vliegtuig toe willen bouwen voor de bouwgroep. heeft iemand een idee,
voor een kit

Gr. Martin


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 07 dec, 2022 1:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Woodland.86 schreef:
Goed om te weten dat de plamuur van Vallejo, min of meer moet behandelen als kit, op Youtube staat een informatie video, waar in de plamuur makkelijk leek te kunnen worden uit gesmeerd met een klein plamuurmesje. zo een als kunstschilders gebruiken.


Je kunt de plamuur met alles uitsmeren. Ik gebruik er een klein mesje voor. Door aan weerszijden van de naad eerst tape te plakken, kun je de plamuur wat eenvoudiger aanbrengen. Laat de plamuur iets drogen en haal dan de tape weg, zo voorkom je dat detail (opliggend of inliggend) verdwijnt onder de plamuur. Overtollig plamuur is te verwijderen met acetonvrije-nagellakremover (drogist of Kruidvat oid). Met een wattenstaafje kun je dan heel veel plamuur weghalen.

Woodland.86 schreef:
toch, nog een vraag. Ik vond per toeval deze kit Azur FrRom Breguet 1050 Alizé 1G.

Azur is een short-run kit. Vrijwel elke short-run kit behoeft aandacht. Eigenlijk behoeft elke kit aandacht, maar de wat duurdere hebben vaak niet zoveel plamuur nodig. Het is maar net wat je prettig vind bouwen. Mijn advies aan jou, ga lekker goedkope kitjes kopen en ga daar je bouwskills mee oefenen. Als je denkt dat je alle skills perfect kunt toepassen, ga je vanzelf je wagen aan de wat duurdere kits.

Je kunt marktplaats ook even in de gaten houden, daar worden regelmatig voor €5 of €10 kits aangeboden van Franse kisten.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2022 9:21 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Helemaal geen verkeerd resultaat, kan je best trots op zijn!
Op naar de volgende, en genieten van je progressie!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2022 17:14 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Deze is mooi geworden...

Naar welk soort vliegtuigen gaat je interesse uit? Propellor? Jet? of maakt dat je niet uit?

Azur etc zijn niet de eenvoudigste kits, maar als je de kit opzoekt via scalemates (www.scalemates.com) kan je daar meestal reviews vinden, of eens op zoek gaan naar reviews op internet. Dan krijg je een beetje een idee waar je aan begint.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2022 14:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Hij is mooi geworden! Je mag er zeker blij mee zijn.

p.s. zet je ook nog drie foto's in de galerij? :wink: Hoeft niet, mag wel. Ik vind de galerij altijd erg leuk om eens snel terug te kijken naar alle mooie afgemaakte modellen.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 dec, 2022 17:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ik zie je onderwerp nu pas :oops:, maar ik sluit me aan bij bovenstaande postings.
Ga lekker door, neem de gegeven tips mee in je volgend project en behoud je plezier in het bouwen.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 54 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement