Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:18 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 12 okt, 2022 22:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Als een van de weinige vertegenwoordigers van de burgerluchtvaart in deze groepsbouw kon ik het eigenlijk niet laten gebeuren... geen enkel toestel van Air France?

De Air Littoral ATR-42 is zowaar bijna af, en dat heb ik voor mijn doen heel snel gedaan. En ik moet zeggen: dat komt grotendeels door de leuke sfeer in deze groepsbouw!
Daarom laat ik er geen gras over groeien, en begin ik gelijk met de volgende...:

Airbus A318 'Air France' 1:144 Revell (plus een hoop chirurgie)

photo 566274

In de openingspost van de ATR-42 had ik het type al genoemd, even een klein stukje zelfplagiaat:
Citaat:
Het zou mij niets verbazen als ATR in de toekomst toch nog volledig onder Airbus zal komen te vallen, zoals ook met Eurocopter en de Bombardier C-series (Airbus A220) is gebeurd. Het zou een logische aanvulling zijn op de huidige Airbus-catalogus, waarvan momenteel de Airbus A318 (107 tot 132 passagiers) de kleinste optie is.


L'Avion
In 1972 kwam nieuwkomer Airbus de luchtvaartmarkt op om even flink de boel op stelten te zetten: hun Airbus A300 was werkelijk revolutionair en bezorgde de concurrerende vliegtuigbouwers zoals Boeing nogal wat slapeloze nachten. In 1987 flikten ze het nogmaals, maar dit keer met een kleiner type: de Airbus A320 maakte haar eerste vlucht. Waar de A300 met name de concurrentie aan ging met grote toestellen als de Boeing 767 en McDonnell Douglas DC-10 en MD-11, moest de A320 nog steviger in haar schoenen staan met de legendarische Boeing 737 als de directe concurrent.
Airbus volgde een voor die tijd nogal onconventionele filosofie genaamd fly-by-wire. Niet de piloten, maar de computers hadden het laatste woord in de besturing. De alomvertrouwde grote stuurkolommen werden ingewisseld door kleine side-sticks (een soort joysticks) aan de zijkanten van de cockpit.

In 1993 vond de testvlucht van de Airbus A321 plaats: een verlengde versie van de A320. In 1995 volgde de A319, welke juist een kortere variant was.
De A319, A320 en A321 verschillen, op de romplengtes na, maar weinig van elkaar. De A321 heeft dubbele flaps (double slotted) waar de overige modellen single slotted zijn, maar daar houdt het wel mee op. Piloten kunnen zonder extra certificering worden uitgewisseld tussen deze types.

Maar... dat kon nog korter! Tenminste, vonden ze bij Airbus.
photo 566273

De ontwikkeling van de A318 had iets meer voeten in de aarde dan de voorgaande modellen. Doordat de romp wel érg kort werd, bleek het nodig om het verticale staartvlak op te hogen (iets met hefboomeffect). Er zit bijna een extra meter bovenop, en dat is op foto's redelijk opvallend. Ook verkocht deze variant lang niet zo goed als alle andere modellen uit de A320-familie. Het toestel vervoerde simpelweg minder passagiers dan zijn broertjes, tegen vrijwel dezelfde kosten. Er zijn er uiteindelijk 81 van verkocht, en ter vergelijking: het totale aantal verkochte toestellen uit de Airbus A320-reeks loopt tegen de 10.000!
Toch heeft de A318 een speciaal foefje in zijn mars, dat zijn broertjes niet hebben... de steep-approach-button.
Middenin het zakencentrum van Londen ligt de luchthaven London City. Om hier te mogen landen tussen de wolkenkrabbers in, moeten vliegtuigen een behoorlijk steile nadering kunnen maken, waar zelfs een speciale certificering voor nodig is. De Airbus A318 is het grootste vliegtuig dat deze certificering op zak heeft, en daarmee dus ook de enige Airbus. Ook Embraer E-jets, waarmee KLM Cityhopper vliegt, mogen London City aandoen.
De speciale knop zorgt ervoor dat de spoilers op de vleugels enigszins open gaan staan bij de nadering zodat het vliegtuig sneller hoogte verliest, op zo'n manier dat de piloten er verder geen omkijken naar hebben. Lang leve computers! Door deze troef heeft Airbus nog een aantal A318's kunnen verkopen aan British Airways, die ze enige tijd heeft gebruikt in een volledige business class-indeling.
photo 566275

Hoewel het grootste deel van de Airbussen wordt samengebouwd in de eindassemblagehal in Toulouse, gebeurde dat met de A318 in Hamburg
Vandaag de dag is zeker de helft van alle 81 gebouwde A318's gedemonteerd omdat de losse onderdelen meer waard waren dan het toestel. Het mag een flop worden genoemd, maar aangezien het een Franse groepsbouw is noem ik het een floup. Air France vliegt er nog altijd mee, en er zijn er nog een aantal in gebruik als zakenvliegtuig.

La Compagnie
Ik zou een heel lang verhaal kunnen gaan typen over Air France, maar waar begin je dan? Deze Franse vlaggendrager heeft haar oorsprong in 1933, heeft vele namen gekend en een hoop andere Franse maatschappijen opgeslokt. Zelfs KLM ontsnapte hier niet aan: in 2003 fuseerden Air France en KLM tot... Air France-KLM! Beide maatschappijen behielden gelukkig hun eigen identiteit, maar over of het een goede zet was ga ik hier niet beginnen. Ik heb meer verstand van lijm en verf.

Air France heeft 12 A318's aangeschaft, en daarvan zijn er vandaag de dag nog 9 in dienst. Ook op Schiphol zijn ze af en toe te zien. Op de foto bovenaan dit verslag is één van de drie kleurenschema's te zien die deze toestellen hebben gedragen. Om de verschillen tussen deze drie keuzes inzichtelijk te maken heb ik drie tekeningen gemaakt:
photo 566278
photo 566279
photo 566266


De modernste uitdossing is eigenlijk een herziening van die uit 2009, maar wat mij betreft wel de mooiste. Online is er echter nogal wat kritiek: de grote AIRFRANCE-titels zouden er op de A318 nogal ridicuul uitzien. Ik vind het wel wat hebben, en de subtiele andere details vind ik ook leuk: donkerblauwe winglets, en een extra plaatsje voor het klassieke logo met de pegasus.

Le Modèle

photo 566270

Revell heeft de A319, A320 en A321 in kitvorm uitgebracht en net als in het echt zijn de kits vrijwel identiek op de romplengte na. De meer recente Zvezda-uitvoeringen van de A320 en A321 zijn vele malen mooier, maar dat maakt de Revell wat mij betreft geen slechte kit. Om er een A318 van te maken zal de romp moeten worden ingekort en de staart opgehoogd. Er zijn nog enkele andere subtiele details waar ik jullie tijdens de bouw nog uitgebreid mee ga vervelen.
photo 566269

Hoewel er een heel uitgebreid decalvel bij zit, ga ik er ook een aantal gebruiken van deze Skyline (DACO) sheet. Vooral de PE winglets (zie linksboven op het oranje instructievel) komen van pas, aangezien de plastic winglets van Revell te klein zijn.
photo 566271

Hoewel de A319 (de kit) en A318 (wat ik ervan ga maken) de kleinste Airbussen zijn, zijn ze een flinke slag groter dan de ATR-42 zoals hier goed is te zien:
photo 566272

Ook ga ik nog moeten bedenken welke decals ik wil gebruiken. Voor dit modernste schema uit 2021 heb ik ze nog niet gevonden, dus waarschijnlijk ga ik ze zelf maken.

Eerst nog even de laatste hand leggen aan de ATR, en dan kan ik meteen door!

Groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2022 7:49 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik heb in de basis helemaal niets met Airbus, ondanks dat ze best wat bijzondere toestellen hebben gebouwd in de loop der jaren. Maar jou verhaal over deze liners is dan wel weer reuze interessant.

Ik vind persoonlijk trouwens de tweede livery het mooist. Met die kleinere letters op de romp.

Lelijk vliegtuigje trouwens met die enorme staart. Compleet uit verhouding. Ga je die zelf opbouwen of wordt het een stukje resin? Maar wat een groot toestel in verhouding tot je atr. Alleen al de romp diameter is compleet anders.

Ook leuk dat je nog een toestel oppakt in de groepsbouw.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2022 12:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze grote mini...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2022 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Ontzettend leuk intro en een hele uitdaging om deze 319 om te knutselen naar een 318. Bizar eigenlijk dat je een toestel ontwerpt, in productie neemt en er uiteindelijk maar 81 verkoopt. Dat bleken er uiteindelijk wél genoeg voor jou om er eentje na te kunnen bouwen :brouw:

Veel succes !

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2022 19:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Goed, even kijken:

Normale kits --> Genoeg
Associaal groot --> Check (Jan)
Model te kort, dus stuk erbij --> Check (mrvdh)
Model te lang, dus stuk eraf --> Ja hoor, groepsbouw compleet lijkt mij

Mis ik nog wat? Afgezien het uit een massief stuk plastic beeldhouwen van iets.....

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2022 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Peter schreef:
Bizar eigenlijk dat je een toestel ontwerpt, in productie neemt en er uiteindelijk maar 81 verkoopt.

Ik vind dat eerlijk gezegd nogal meevallen: 81. Er zijn heel wat vliegtuigen waar er minder van gebouwd zijn.

tsjopper bob schreef:
Goed, even kijken:
Normale kits --> Genoeg
Associaal groot --> Check (Jan)
Model te kort, dus stuk erbij --> Check (mrvdh)
Model te lang, dus stuk eraf --> Ja hoor, groepsbouw compleet lijkt mij
Mis ik nog wat? Afgezien het uit een massief stuk plastic beeldhouwen van iets.....


Haha, ja precies! Ik verheug me nu al op het zaagwerk. Een flinke verbouwing heeft toch altijd meerwaarde bij het volgen van een bouwdraadje. Veel succes en plezier! En top dat je nog een civiele kist aan deze groepsbouw toevoegt.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2022 22:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Leuk, ik ben benieuwd naar de verbouwing!
tsjopper bob schreef:
Normale kits --> Genoeg
Associaal groot --> Check (Jan)
Model te kort, dus stuk erbij --> Check (mrvdh)
Model te lang, dus stuk eraf --> Ja hoor, groepsbouw compleet lijkt mij

Haha ja, nu zet je mijn brein aan het denken over of ik niet nog iets kan vinden om gekke dingen mee te doen. :lol:

Succes!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 14 okt, 2022 7:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuke intro weer zeg, je weet me echt te enthousiasmeren voor de burgerluchtvaart!
Succes met deze bouw!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2022 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Oei, wat een lelijkerd! Vind zelf de 737/700 er al zo gedrongen uitzien, maar dit is wel de overtreffende trap.
Ben benieuwd naar het zaagwerk.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2022 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Leuk om te zien dat jullie ook benieuwd zijn naar dit toestel! Ik was in de openingspost helemaal vergeten te vertellen dat ik al eens eerder een A318 heb gebouwd. Ik was toen 16 en het was m'n eerste verbouwingsklus van een airliner. Ik heb destijds de verkeerde rompsegmenten weggehaald waardoor de vleugels te ver naar voren zitten. De decals heb ik zelf geprint, het hele model is met de kwast gedaan en de striping op de staart afgeplakt en geschilderd. Het is eigenlijk jammer dat ik het model niet meer heb... maar gelukkig hebben we nog een foto:
Afbeelding

Dan terug naar 2022! Gelukkig heb ik dit keer beter voor ogen wat er moet gebeuren. Voor het verzagen van de romp heb ik een heel fijn zaagje van CMK gebruikt. Dit werkte heel fijn, omdat je maar heel weinig zaagverlies hebt. Misschien tweetiende van een millimeter? Weinig, in elk geval. Wel moet je goed opletten dat je een rechte zaagsnede maakt, als je zonder verstekbak werkt. Ik ben niet heel nauwkeurig geweest, moet ik zeggen.
Er moet vóór de vleugels 1,5 frame worden weggehaald, en achter de vleugels 3 frames.
Frames betekenen in de airliner-wereld rompsegmenten van één cabineraampje.
photo 566653
photo 566652

Met wat interne versteviging van stukken sprue heb ik de delen weer tegen elkaar gelijmd. Ook heb ik de cabineraampjes alvast geblindeerd met een reepje plastic, zodat ik straks niet tientallen bodemloze putjes hoef te vullen met plamuur.
photo 566654

Nadat de neuswielbak en het neusgewicht waren aangebracht, heb ik meteen de delen van de andere zijde aangebracht. Ik heb daar expres niet mee gewacht tot de lijm van de linkerzijde helemaal droog was, zodat er nog wat bewegingsruimte was. Gelukkig maar, want toen alles tegen elkaar zat geplakt zag ik pas dat ik een banaan aan het bouwen was :shock: Was de lijm al uitgehard, dan had ik er wederom de zaag in moeten zetten. Nu kwam ik er vanaf met wat ouderwets buig- en zetwerk.
photo 566655

Een van de grootste nachtmerries van airlinerbouwers, en vooral degenen die de kits ontwerpen, is de wing-body-fairing (WBF). Dit is de gestroomlijnde overgang tussen de vleugels en de romp. Kitfabrikanten gaan hier vaak mee de mist in als ze airliners uitbrengen. Die van deze Revell-kit is overigens prima, maar aangezien ik er een A318 van maak sta ik alsnog voor een uitdaging.
Omdat de romp zo kort is, moest Airbus ruimte maken voor de voorste vrachtdeur. Kennelijk was het technisch niet mogelijk om de vrachtdeur deels mee te vormen met de WBF, zoals vaak gebeurt, maar is ervoor gekozen om de WBF aan de rechterzijde een stukje in te korten. De A318 is hierin dus asymmetrisch! Als je het verticale paneellijntje als uitgangspunt neemt, is te zien wat ik bedoel. Het verschil is ongeveer één frame.
photo 566667

Met zwart heb ik het deel van de WBF omlijnd waar ik aan moet gaan knutselen.
photo 566658

Hiervoor kwam het CMK-zaagje weer van pas!
photo 566659

Het terugzetten van het uitgesneden stukje ging vrij makkelijk, en om het gat te vullen heb ik een stukje van de eerder uitgezaagde frames gebruikt.
photo 566660
photo 566661

Ik ben niet zuinig geweest met de lijm en heb kiertjes meteen volgestopt met stukjes witte styreen van Evergreen. Ik vul liever geen gaten op met plamuur, om dezelfde reden heb ik de cabineraampjes alvast zo goed mogelijk gevuld met stukjes rondstaf. Plamuur vind ik vooral fijn om de laatste oneffenheden te egaliseren.
Na een rondje schuren (zonder plamuur, dus!) lijkt het al heel wat.
photo 566664

De staart moet met ca. 5,5 mm worden verhoogd. Het topje van de staart heb ik afgezaagd en met stukjes styreen heb ik een begin van een ophoging gemaakt.
photo 566663

Na wat bijknipwerk kon het topje er weer bovenop en rest alleen nog het in vorm schuren met de rest van de staart, eventueel met behulp van wat plamuur.
photo 566666

Bij de aansluiting van de achterste rompdelen ontstaat een flinke vertrapping. Dat is moeilijk te voorkomen, en gelukkig ook niet moeilijk op te lossen. Ik had hier al op geanticipeerd door van binnenuit wat laagjes plastic vast te lijmen zodat ik er straks geen gat in schuur.
photo 566662

Bij Modelbouw Krikke in Groningen-Stad heb ik een paar soorten plamuur gekocht. Milliput heb ik vaker gebruikt, en is eigenlijk niet echt plamuur maar meer een soort twee-componenten boetseerklei. Het werkt erg fijn af en is stevig, maar hecht niet heel goed aan plastic. De Gunze dissolved putty werd me aangeraden door Peter in mijn bouwverslag van de Air Littoral ATR-42. De Mr.White heb ik gekocht omdat ik net voor de tweede keer Breaking Bad heb afgekeken en ik de naam grappig vond.
photo 566665


Dan was er ook nog iets met de vleugels. Iedereen die weleens in een passagiersvliegtuig gevlogen heeft weet dat er aan de achterzijde van de vleugels uitschuifbare delen zitten, die bij start en landing worden gebruikt. Deze zogenaamde flaps zorgen ervoor dat de welving en de invalshoek van de vleugel worden vergroot, waardoor het vliegtuig met lagere snelheid in de lucht kan blijven.
Vaak bestaan deze flaps uit meerdere 'trappen', en bevatten de grote flaps op hun beurt weer een rij kleinere flaps. Sommige toestellen, zoals de Boeing 747, maken het helemaal bont en hebben drietrapsflaps. Of, zoals een docent op de HvA het ooit noemde: luxaflex.

De Airbus A318, A319 en A320 hebben 'single slotted flaps', dat wil zeggen: er is maar één trap aan flaps. Lekker eenvoudig, dus. De A321 daarentegen heeft ze 'double slotted' uitgevoerd. Door de lange romplengte kan de A321 niet zo steil aanvliegen als zijn kleinere broertjes, om het risico op een 'tail strike' (de staart die tegen het asfalt knalt) te verkleinen.
Zie hier het verschil tussen de 'single slotted' en 'double slotted' flaps:
photo 566668

De Revell-kit heeft de double-slotted flaps van de A321. Dat is minder erg dan het klinkt, want met ingevouwen flaps (clean configuration) is het verschil minimaal. De zwart gemarkeerde paneellijntjes moeten worden opgevuld.
photo 566656

Aan de onderzijde van de romp zitten een paar kleine steuntjes die de double slotted flaps ondersteunen. De grote 'kano's' oftewel flap track fairings mogen blijven. De kleintjes moeten even worden weggehaald.
Revell vermeldt dit overigens ook keurig in de handleiding, maar het paneellijntje zijn ze vergeten te vermelden.
photo 566692
photo 566657

Komende dagen ga ik verder met het egaliseren van alle plastische chirurgie op romp en vleugels. Ook ga ik een begin maken aan de motoren.

Dan tot slot nog een gewetensvraagje. Bij het schuren van plastic doe ik dit altijd onder de kraan, omdat ik niet geloof dat het stof erg gezond voor je kan zijn. Van resin is dit allang bekend, maar over schuurstof van polystyreen hoor je nooit iemand. Daarbij werkt nat schuren ook nog eens veel gladder af. Echter... om dezelfde reden dat douchegels met plastic scrubmiddelen verboden zijn en je fleece kleding eigenlijk in een speciaal zakje moet wassen, is het eigenlijk niet oké om dat plastic schuurstof altijd maar door de gootsteen te spoelen. Een bakje water gebruiken i.p.v. de stromende kraan is natuurlijk een goed begin, maar het water moet vervolgens toch ergens heen. Zijn hier mensen die hier al eens over hebben nagedacht en een goede oplossing hebben? Het plastic soepje door een koffiefilter gieten zou kunnen werken, maar... nouja. Jullie zijn vast creatiever!

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement