Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 12:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2022 20:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Ik heb vaak een bakje water naast me staan om mijn schuurpapier nat te maken. En spuug wil ook nog wel eens werken als ik niets in de buurt heb. En dan valt het stof gewoon op de grond als ik het met een papiertje heb afgenomen.
Mooi werk op de verbouwerij trouwens. Ik was eerst bang dat het verkeerd zou gaan doordat de raampjes niet helemaal lekker meer liepen. Maar je past natuurlijk weer die mooie decals toe.
Dit is al een ouder kitje volgens mij als ik de revell handleiding zo zie. Begin jaren negentig volgens mij.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2022 22:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Jaaaahhh, hier gaat mijn civiele hartje wederom harder van kloppen. Leuk onderwerp! Eastern Express er een (naar het schijnt afschuwelijke) kit van. Maar die hebben gewoon de A319 fuselage gepakt en kleiner gemaakt. Zo te lezen in je verslag moet je de WBF alsnog zagen, dus dan kan je inderdaad net zo goed de revell kit pakken en met iets meer werk iets heel moois neerzetten. Er zitten trouwens nog best wel wat verschillen tussen de A318 en A319 als ik het zo lees. Nooit geweten eigenlijk. Je gaat de Authentic Airliner decals pakken neem ik aan?

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2022 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
@Mark: je zit er een decennium naast :wink: De A319 werd voor het eerst uitgegeven in 2004, om precies te zijn was dat deze uitvoering die ik als basis gebruik met de British Airways- en Germanwings decals erbij. In 2007 werd de A319 opnieuw uitgebracht met BMI British Midland en Austrian Airlines decals. Dit was gek genoeg ook meteen de laatste keer dat de A319 is uitgebracht, deze kit is daarom relatief zeldzaam. Ik heb daarom overwogen om toch een A320 te pakken om te verzagen, omdat dat voor mij toch niet uitmaakt, maar toen kwam ik tot de ontdekking dat ik op mijn stapel maar liefst vier A319's had liggen en maar één A320. Die A320 kwam een jaar eerder in 2003 uit maar is inmiddels al zo'n zes keer re-boxed. De A321 kent bij Revell vier verschillende uitvoeringen.
Overigens kwam er eind jaren '90 al een A320 van Revell uit, maar dat was een vrij matige kit met opliggende paneellijnen. Hij leek qua opzet erg op de Revell A310 die sommigen misschien zullen kennen.

@Martijn: jazeker, ik ga voor de AA decals! Ik heb even getwijfeld over het cockpitraam, maar ik ga die bij dit model ook eens als decal doen ook al biedt de kit de mogelijkheid tot transparante cockpitramen. Even kijken of het me ook op de relatief brede Airbusjes bevalt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 22 okt, 2022 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ha ja, dat is altijd een goed begin: meteen de zaag erin! Daar kan ik echt van genieten. Lekker bezig Jelle.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2022 20:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hoewel ik hier al een paar weken geen update heb geplaatst, ben ik wel de hele tijd druk bezig geweest met de Baby Bus!

Steeds meer luchtvaartmaatschappijen bieden hun passagiers (tegen betaling) WiFi aan. Hiervoor wordt een satellietontvanger aangebracht in een nogal opvallende 'bobbel' op de rug van het vliegtuig. Op grote toestellen als de 787 Dreamliner valt zo'n bobbel niet erg op, maar op de kleinere narrow-bodies is het vaak een nogal vreemd gezicht. Helaas kan ik zo even geen rechtenvrije foto vinden van een A318 met WiFi-bobbel, dus pak ik maar weer even m'n eigen tekening erbij:
photo 566266

Het bijzondere is dat deze koepels niet door Airbus zelf worden gemaakt, maar door externe partijen. Er zit geen standaard in de vorm van deze koepels, dus per maatschappij kan de vorm verschillen. Erg onhandig!

Maar... hulp kwam uit onverwachte hoek! In een speelgoedwinkeltje in Delft vond ik de nieuwe Revell A321neo (de modernste versie van de Airbus A321) voor een mooi prijsje. En wat zat er bij deze kit?
photo 567900

Drie WiFi-antennekoepeltjes in verschillende formaten! De kleinste koepel, rechts op de sprue, paste qua lengte precies bij wat ik nodig had.
photo 567904

Na een eerste ronde primeren bleek dat er nogal wat werk zat aan...

De staart:
photo 567903
Kleine krasjes en oneffenheden, al vind ik de verhoging verder best mooi gelukt evenals de opnieuw getrokken paneellijnen.

De naden op de romp, en verdwenen paneellijnen:
photo 567898

En mijn motoriek:
photo 567901

Na nog een aantal avondjes plamuren en schuren ging het toestel opnieuw in de primer. Hiervoor heb ik Mr. Hobby primer & microfiller 1000 gebruikt.
Nu denk ik dat ik iets verkeerd doe, want het spul is naar mijn idee echt te dik om te spuiten. Ik moest de compressor richting de 3,5 bar draaien om er verf uit te krijgen, en dan nog klonk mijn spuitpistool als een verkouden kleuter op een windstille dag in Mumbai. Wonderbaarlijk genoeg kwam de verf alsnog behoorlijk strak op het model aan... maar wat er in de tussentijd voor buitenaardse substantie uit mijn luchtkap aan het ontstaan was baarde me toch wel wat zorgen..:
photo 567906

Graag hoor ik van jullie wat ik allemaal verkeerd gedaan zou kunnen hebben, en wat voor primers jullie aanraden!

Los van deze spuittechnische uitdaging, werd ik hier wel blij van... de A318 stond, na een toch wel ingrijpende serie aanpassingen, behoorlijk strak in de verf:
photo 567905
photo 567907
photo 567908

De motoren hebben elk twee kleine vinnetjes om de luchtstroom rondom de motorgondels te bevorderen. Hoewel deze vinnetjes ook op het PE-fretje zitten, heb ik gewoon die van plastic gebruikt. Ik vond deze dun genoeg, maar vooral omdat ik ze veel beter vast kan zetten. Mijn ervaring met dit soort PE-onderdeeltjes is dat het er vroeg of laat toch een keertje weer vanaf valt. Deze vinnetjes zijn zo stevig dat ze zelfs geen krimp gaven toen ik in een vlaag van verstandsverbijstering een lijmklemmetje pal op de twee vinnetjes van een van de motoren vastzette.
photo 567910

Nu ben ik vergeten om foto's te maken van het meest opvallende deel van de turbofan-motoren: de schoepenraden (fanblades). De enige foto die ik heb is deze:
photo 567899

Op de kleine kegeltjes in het midden kwam later nog een tweede kleurtje, en een piepkleine decal van het witte spiraaltje dat voor grondpersoneel zichtbaar maakt of de motor in bedrijf is.

Aan de vleugeltips kwamen de typische dubbele Airbus-wingletjes van PE. Ik wilde een hele verhelderende foto maken waarop te zien is dat die van plastic uit de kit te klein zijn, maar het verschil komt op de foto niet echt over. Geloof me maar gewoon.
photo 567902


De vleugels heb ik gespoten met de onvolprezen enamel 'Daco airliner wing grey'. Een oplettende en ervaren airliner-bouwer zou nu kunnen gaan roepen dat ik de staartvleugels vergeten ben, maar deze zijn bij de Air France Airbusjes wit, net als de romp.
photo 567909

De volgende stap is het afplakken en spuiten van de iets donkerder getinte vlakken bovenop de vleugels, de zogenoemde 'coroguard', en als dat droog is het wit op de romp. Het gaat lekker zo!

groetjes Jelle


Laatst bijgewerkt door TheFlyingDutchman op ma 02 jan, 2023 11:34 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 07 nov, 2022 22:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Het ziet er inderdaad strak en netjes uit, Jelle. Mooi werk zo.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov, 2022 20:44 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Moet je mrsurfacer niet verdunnen met de verdunner van Mr Hobby zelf? Nu heb ik het og niet geprobeerd, maar ik heb hier van Peter de volgende tip voor gekregen, gebruik de juiste verdunner.
Mr. Color Thinner 110 heb ik er in ieder geval bij. Ik zal het met mijn grote oude revell airbrush spuiten trouwens, die heeft een veel grotere nozzle dan mijn H&S.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 09 nov, 2022 12:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Mooie vorderingen Jelle! Ik ga je deze keer niet meer inhalen vrees ik :lol:

Het grijs op de vleugels oogt wel wat licht, of is dat maar optisch door de lichtinval? Ikzelf gebruik overigens voor de vleugels (en vaak ook de romp) Canadian Voodoo grey, Mr. Hobby 338 of MRP Boeing Grey (die laatste glanst daarentegen niet).

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 nov, 2022 8:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
markie schreef:
Moet je mrsurfacer niet verdunnen met de verdunner van Mr Hobby zelf? Nu heb ik het og niet geprobeerd, maar ik heb hier van Peter de volgende tip voor gekregen, gebruik de juiste verdunner.


Hoewel ik de enamels die ik gebruik altijd flink verdun, ben ik ook een beetje verwend geraakt door verf die zogenaamd spuitklaar in het potje zou moeten zitten. Ik denk dat je wel gelijk hebt hoor, want de mate waarin deze primer mijn airbrush dichtmetselt is denk ik niet op te lossen met een grotere nozzle. Ik ga op de ESM maar eens op zoek naar de juiste oplossapjes. Het blijft vreemd dat de primerlaag toch behoorlijk strak op mijn Airbus is geland en het zit er behoorlijk stevig op. Ik zou ook nog steeds heel blij worden van suggesties voor andere goede primers! (makkelijk te spuiten, goede dekking en goede hechting).

malair schreef:
Het grijs op de vleugels oogt wel wat licht, of is dat maar optisch door de lichtinval?


Ik snap wat je bedoelt! Het lijkt op de foto bijna wit. Ik heb in de hele woonkamer van die fancy sfeerlampen hangen die behoorlijk geel licht geven, waardoor ik op foto's die ik maak altijd een correctie moet doen in de witbalans. De lamp in mijn hobbykamertje is overigens gewoon sfeerloos nieuwbouw-kinderdagverblijf-in-een-vinexwijk-kleurloos, zoals het hoort :mrgreen:
De kleur is wel gewoon hetzelfde als de lichtgrijze delen op deze A320:
photo 192527

Je gaat na de coroguard waarschijnlijk ook weer hetzelfde zeggen, maar ik kan je alvast verklappen dat dat bewust gaat zijn. Ergens in de afgelopen paar jaar wordt hiervoor een nieuwe, veel lichtere verf gebruikt dan het donkergrijs dat voorheen altijd te zien was op A320-familie-vleugels zoals op mijn A320 hierboven. Nieuwe toestellen, maar ook herspoten oudere vliegtuigen hebben daardoor een vleugel die in z'n geheel lichter lijkt. Volgende update doe ik er wat verduidelijkende foto's bij. Ik hoop dit weekend het coroguard te kunnen gaan spuiten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 11 nov, 2022 8:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3756
Woonplaats: nieuw vennep
Top dat de primer toch strak op je model is gekomen. Zo te zien heeft het ook geen effect gehad op de rest van je spuitwerk. In de toekomst moet je de MrSurfacer verdunnen met de MrHobby leveling thinner. Dan zul je deze problemen niet meer hebben.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement