In de update over de verbouwingen aan de romp van de A318 had ik het over een van de hoofdbrekens van airliner-modelbouwers: de wing-body-fairing. In deze update neem ik jullie verder mee in onze struggles, want we gaan het nu hebben over het gevreesde...
CORROGUARD...of coroguard? corrogard? corogard? Alleen over de naam al worden we het in airliner-modelbouw-land niet eens. Naar mijn mening hoeft het niet zo ingewikkeld te zijn. Corroguard is een samentrekking van de woorden 'corrosion' en 'guard' en daarmee is het doel meteen duidelijk: het beschermen van het vliegtuig tegen corrosie.
Op de vleugels van veel verkeersvliegtuigen zijn twee kleuren grijs te zien. Het middelste deel van de vleugel is vaak voorzien van een wat donkerder kleur, soms met metalige glans. De vleugel is hier voorzien van een blanke corrosiewerende lak, met daarin aluminiumpoeder gemengd. Waarom niet de hele vleugel van deze lak is voorzien? Om de simpele reden dat niet alles van aluminium is gebouwd. De bewegende delen, zoals spoilers, flaps en slats, zijn over het algemeen gemaakt van composietmaterialen en die roesten niet. Om diezelfde reden zijn de vleugels van de Boeing 787 volledig wit: de hele vleugel is gemaakt van koolstofvezel.
Corroguard is op de meeste toestellen van Boeing en Airbus zichtbaar. Er zijn maatschappijen die ervoor kiezen om de hele vleugel vervolgens over te spuiten in bijvoorbeeld wit, zoals Lufthansa, zodat de corroguard niet meer zichtbaar is en de vleugel er netter uitziet.
Door de samenstelling van de corroguard is het niet erg kleurvast. De tint hangt erg af van de lichtinval, en het verkleurt vrij snel onder invloed van de zon en weersomstandigheden. Ik doe daarom meestal niet erg moeilijk over de juiste kleur. Op de A320-series pakte ik meestal een redelijk donkere kleur grijs, afgaand op foto's als deze.
Zoals hier op mijn Air New Zealand-toestel:
Op nieuwere A320-series, zoals de Neo-varianten, lijkt de corroguard echter een stuk lichter te zijn. Ook oudere toestellen die een nieuwe spuitbeurt hebben gehad zijn voorzien van deze ogenschijnlijk nieuwe variant.
Op foto's die ik heb gevonden van de nog vliegende Air France A318's heeft de corroguard deze lichte kleur.
Op het DACO-decalvel dat ik heb zitten mooie decals voor de corroguard, maar wel in de oudere kleur.
Er zijn veel alternatieve aanbieders voor deze decals, ook in lichtere kleuren, maar ik vind het zelf mooier om zulke grote oppervlakken te spuiten. Ik heb een hekel aan afplakken, maar het afplakken van de corroguard was echt vrij snel gedaan omdat het grotendeels de paneellijnen op de vleugels volgt. Het scheelt ook dat de onderkant niet hoeft.
Op bovenstaande foto zit er één laag witte lak op de romp, maar ik was hier en daar nog niet tevreden over de dekking. Ik heb de eerste laklaag voorzichtig opgeschuurd met korrel 2000 (nat) en een tweede laag gespoten.
Om het toestel alvast een smoeltje te geven, heb ik de mooie fotorealistische decal van Authentic Airliners alvast aangebracht op de cockpit.
De voorranden van de vleugels en motoren wilde ik op dit model wat extra diepte meegeven, dus ik heb daar Inspire Chrome voor gebruikt. Deze verf is het mooist op een zwarte onderlaag.
Ondanks wat de naam doet vermoeden, is Inspire Chrome niet per se spiegelend chroom. Het hangt er maar net vanaf hoe dik je het spuit (hoe dunner, hoe mooier het glanst) en hoe strak de zwarte onderlaag is. Omdat dit geen privéjet is, heb ik het er niet al te dun opgezet. Ook zal er nog vrij veel glans afgaan als er blanke lak over het model gaat.
Op de ingeschoven flaps is vaak een dun randje metaalkleur te zien. Deze beschermen de flaps tegen slijtage door de erbovenop rustende spoiler-panelen, aangezien dit allemaal bewegende delen zijn. Dit randje heb ik op de buitenste flaps ook gezet.
Toen alles goed droog was heb ik nog meer decals aangebracht: cabineramen, deuren en evacuatie-looplijnen. De komende tijd ga ik verder met deze decals, en zet ik het landingsgestel eronder. Voor de Air France-livery ben ik nog op zoek naar goede decals. Er is iets naar me onderweg, waarvan ik denk dat ik er niet tevreden mee ga zijn, dus ben ik ook wat alternatieven aan het voorbereiden... Ook gaat er nog wel wat werk zitten in een strakke aansluiting van de motoren op de vleugels. Spannend, he? Tot de volgende update!