Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 21 nov, 2022 22:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
Hoi Jelle,
Sorry dat ik zo laat aanhaak. Geen desinteresse, maar te druk om veel met de hobby bezig te zijn... Ik heb me net even helemaal ingelezen en wat een prachtige vorderingen maak je! Ik hou wel van een verbouwinkje en dit is een bijzonder geslaagde aan het worden. Mooi ook hoe je de WBF zo strak hebt weten te krijgen. En ach, dat ene lijntje in het verlengde kielvlak komt ook goed ;-)

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 dec, 2022 15:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
FokkerFan schreef:
Welke kleuren heb je gebruikt? Alleen bij de motoren loopt het normaliter nog wat verder naar de voorkant van de vleugel. Gemakzucht of niet gezien? Het afplakken op de A320 series vleugels is erg makkelijk inderdaad. Je kan gewoon het tape erop plakken en met een scherp mes de contouren/paneellijnen volgen.


Hoi Ingmar, voor de corroguard heb ik ook Daco Airliner Wing Grey gebruikt, maar dan donkerder gemaakt met een beetje zwart. Ik wilde het kleurverschil niet te groot maken.
Het klopt wat je zegt over dat stukje boven de motoren, de corroguard loopt daar ook een klein stukje door maar je ziet het niet goed op de foto. Het had in het echt ook nog iets verder uit moeten steken, dat wel.
Overigens probeer ik zo min mogelijk in de tape te snijden als het al op het model zit, om de onderliggende verf/plastic niet in te krassen. Ook niet als de snijlijn in paneellijnen zit. Het corroguard kon ik prima afplakken door van tevoren hier en daar een hoekje uit de tape te knippen en daarna op de juiste plek op de vleugel te plakken.

Zoals een aantal mensen afgelopen zaterdag op de ESM heeft kunnen zien is de A318 al grotendeels afgewerkt, op de Air France-livery na. Ook het landingsgestel zit eronder. En daarover gesproken...

De wielen van het hoofdlandingsgestel van de A320-series werden in eerste instantie voorzien van traditionele metalen schijfremmen zoals op de meeste andere verkeersvliegtuigen. Deze remmen zien er wel een tikkeltje anders uit dan die op een auto, het lijkt eerder een soort taart van gestapelde schijven met meerdere sets remblokken. De energie die deze remmen moeten opvangen is enorm.
Tegenwoordig zijn remmen van koolstofvezel de standaard, en worden ook oudere toestellen hiervan voorzien. Dit soort remmen slijten minder snel, zijn lichter van gewicht en kunnen meer hitte vasthouden. Wel laten ze die hitte ook een stukje minder snel weer los, en daarom heeft Airbus de optie om de wielen te voorzien van ventilatoren om de remmen te koelen als het vliegtuig aan de grond staat.
Merkwaardig genoeg vind je dit soort brake fans alleen op Airbussen, en dan ook lang niet op ieder toestel. In principe zou het uurtje omdraaitijd dat standaard nodig is om het vliegtuig uit- en in te laden en bij te tanken ruim voldoende moeten zijn om de remmen af te laten koelen, maar toch kiezen veel maatschappijen voor de optionele remkoeling.
photo 569586

Op de wielen van de kit heb ik de remkoeling simpelweg nagebootst door het hart van de naaf aan te stippen in een donkere metaalkleur. Om de ventilatieroosters echt goed na te bootsen zou je eigenlijk kleine decals nodig hebben, en die heb ik niet liggen. Ik vind dit wel best zo.
photo 569370

Van de kleine ventilatortjes op de wielen gaan we naar de grote ventilatoren onder de vleugels... de motoren! Ik heb jullie nog vrijwel niets laten zien van hoe de voorkant van de motor eruit ziet met het grote schoepenrad en de inlaat. Het is lastig te fotograferen, maar dit plaatje laat wel e.e.a. zien. Voor het mooie moet er nog een horizontaal lichtgrijs lijntje tegen de zijkanten van de inlaattunnel, die gaat er ook nog wel komen. De bekleding van de tunnel ziet er wat streperig uit; dit was in eerste instantie niet bewust, maar geeft eigenlijk wel een redelijk natuurgetrouw effect. Op het model zijn het overigens donkere putten met de doorsnede van je duim, dus je ziet er pas wat van als je er vlak voor gaat hangen.
photo 569371

En dan weer terug naar het landingsgestel! Jaja, wat een afwisseling, he?
Het neuslandingsgestel van de Revell A320-kits is op een nogal onhandige manier ontworpen. Revell wil dat je het wielpootje al in het allereerste begin van de bouw in de wielbak lijmt en vervolgens insluit in de romp.
photo 569367

Dit is natuurlijk erg onhandig, de kans dat het afbreekt tijdens de verdere bouw is erg groot. Gelukkig is het ook helemaal niet nodig om het zo te doen. Het pootje is er vrij makkelijk achteraf in te doen door middel van een kwartslag draai.
photo 569365

Omdat ik het pootje heb vastgezet met zwarte secondelijm heb ik wel even wat tape rondom de opening geplakt, zodat er geen lijm op de witte lak kwam.
photo 569368

Nu het wielpootje op z'n plek zit, kunnen we verder met nog een typisch A318 detail. Maar vind maar eens een duidelijke rechtenvrije foto... dit is het beste dat ik voor jullie heb:
photo 569587

Langs de zijkanten van de romp van verkeersvliegtuigen zitten meerdere sensoren. De openingen voor het opnemen van de statische luchtdruk, de static ports, zijn op de A320-series te herkennen aan de vierkante rode omlijningen. De kleinere ronde rode omlijningen geven de plek van sensoren voor de invalshoek aan, de zogenaamde angle-of-attack-indicators. Die laatsten zijn een soort windvaantjes, verbonden aan draaisensoren, die in de richting van de luchtstroom gaan staan en zo cruciale informatie leveren aan de vliegcomputers en de piloten.
Doordat de A318 zo'n korte romp heeft, wordt de luchtstroom rondom de invalshoeksensoren snel verstoord door het neuslandingsgestel. De A318 heeft daarom aan weerskanten van de neuswielpoot een kleine luchtgeleider zitten, de zogenaamde strakes. Deze lijken heel erg op de strakes die bij een hele hoop verkeersvliegtuigen op de motorgondels zitten.

Nu vertelde ik eerder al dat ik voor de vaantjes op de motoren gewoon de plastic onderdeeltjes uit de kit heb gebruikt, en niet de PE van Daco. Voor de strakes onderop de neus durfde ik het wel aan, en door een gaatje te boren en het aanhechtingspuntje van het metalen onderdeeltje te gebruiken als bevestiging zijn ze er best stevig op gegaan.
photo 569369

Omdat de A318 als enige uit de A320-familie deze strakes heeft zitten op deze plek, zijn ze gemarkeerd met rood-witte strepen zodat onvoorzichtig grondpersoneel ze er niet af stoot met platformmaterieel.
Deze streepjes heb ik eerst geprobeerd te schilderen, maar dat werd geen succes. In mijn grote stapel reservedecals vond ik het volgende...
photo 569366

Sorry, Amerika!
photo 569364

Dan over naar de decals. Tijdens de bouw heb ik twee aanbieders gevonden met decals voor Air France A318's, te weten:

V1 Decals. Helaas niet in de allernieuwste versie die ik graag wilde bouwen, en op mijn e-mail met de vraag of deze variant in de planning stond heb ik nog geen reactie gehad.

en Nazca Decals. Inclusief de nieuwste variant, maar... Op het plaatje op de site dacht ik al te zien dat het gebruikte blauw echt te licht is. Op foto's van echte A318's is het blauw van Air France erg donker, soms zelfs bijna zwart. Nu luisteren de perfecte kleuren voor mij echt niet zo heel nauw, maar het model moet in een eerste aanblik wel het juiste gevoel opwekken, ofzo. Ik vond dat ik het setje toch maar moest laten overkomen om het zeker te weten, en een ruime week later lagen ze netjes in mijn brievenbus!
photo 569372
photo 569373

Mijn voorgevoel werd wel direct bevestigd. Deze decals wil ik niet gaan gebruiken. Los van de naar mijn idee verkeerde kleur blauw, zitten er veel foutjes in deze decals. Dit is helaas al lange tijd mijn ervaring met Nazca. De ontwerper gaat wel erg gehaast te werk en ziet kleine details over het hoofd. De rode ruit naast de AIRFRANCE banners hoort in de nieuwste uitvoering gewoon vlak rood te zijn, zonder donkere gradiënt. Ook ontbreken de vernieuwde kleinere opschriften op het vel, zoals de Airbus A318-titel in een nieuw lettertype, en twee extra Hippocampe-logo's (hierover zometeen meer!).
Jammer maar helaas! De rest van de sheet ziet er overigens prima uit, en ook Nazca's versie van de fotorealistische cockpitramen vind ik er leuk uitzien en komen vast nog weleens van pas.

In CorelDRAW heb ik een eigen sheet getekend, wat snel gedaan was aangezien ik al de profieltekeningen had gemaakt die ik in de openingspost van dit bouwverslag heb gezet. Een proefprintje op gewoon papier werd gebruikt om de maten te checken. Zie ook hier wat er gebeurt als ik 's avonds in mijn woonkamer een foto maak zonder de witbalans handmatig aan te passen... Jullie zouden haast gaan denken dat ik in een Zwitserse berghut met olielampen leef.
photo 569375

De staartdecal en de twee grootste ronde Hippocampes voor bij de voordeuren bleken nog iets te groot, dus die heb ik aangepast. Vervolgens heb ik de sheet in drie verschillende kleuren donkerblauw naar Arctic Decals gemaild. Hij heeft een goede laserprinter staan en ik verwacht de decals in 2022 nog wel in huis te hebben.
photo 569374


Dan nog even over het klassieke Air France-logo, dat ik eerder in dit verslag foutief een Pegasus noemde. Mag ik jullie voorstellen aan La Hippocampe?

photo 569592

De hippocampe, oftewel het zeepaard, is een reliek die voortkomt uit de lange geschiedenis van Air France. In interne kringen wordt het embleem ook wel aangeduid als la crevette (de garnaal). Even een stukje geschiedenis, ondersteund met foto's uit dit mooie boek dat ik laatst tegenkwam in een winkel voor tweedehands boeken:
photo 569590


In 1929 ontstond het Franse Air Orient, en ook al hebben we het over een hele vroege luchtvaartgeschiedenis, dit bedrijf was ook toen al het gevolg van een fusie van twee kleine Franse luchtvaartmaatschappijen. Om de verre (restanten van de) Franse Koloniën te bereiken, waren watervliegtuigen zoals de CAMS 53 destijds de meest veilige en praktische optie.
Het logo van Air Orient moest snelheid en kracht uitstralen, maar ook een brug slaan naar het gebruik van watervliegtuigen. Het gevleugelde zeepaard was geboren, en daarmee was mijn Pegasus-aanduiding ook weer niet helemaal verkeerd.
photo 569593
photo 569589
photo 569588

In de eerste versies werd de Hippocampe vergezeld door de A en O van Air Orient. In 1933 werden de kleine Franse luchtvaartmaatschappijen* bij elkaar geveegd om een nieuwe sterke maatschappij te beginnen: Air France was geboren. De Hippocampe van Air Orient werd overgenomen als het logo van het net geboren Air France, al vormden watervliegtuigen geen belangrijk deel meer van de vloot.

Voor de liefhebbers:
Air Orient;
Air Union;
Compagnie Générale Aéropostale;
Compagnie Internationale de Navigation Aérienne (CIDNA);
Société Générale des Transports Aériens (SGTA).

Een aantal van deze maatschappijen waren, zoals gezegd, ook op hun beurt weer het gevolg van fusies en ook na 1933 zijn in de Franse luchtvaartgeschiedenis vele namen ontstaan en weer verdwenen. Air France bestaat nog steeds, en de Hippocampe heeft nog altijd een prominente plek.

Bij de volgende update zullen hopelijk de zelf getekende Air France decals zijn aangebracht en plaats ik meteen de eindfoto's!

Groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 dec, 2022 0:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk stukje geschiedenis erbij.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 dec, 2022 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Leuke update Jelle. Zo leren we nog eens wat. Mooie oplossing met de decal voor de strakes. Die had eigenlijk gewoon op de decalsheet moeten zitten als je het mij vraagt.

En goed om te zien dat je geen genoegen neemt met de fouten in de decals van Nazca. Je eigen ontwerp ziet er ook strak uit.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 02 dec, 2022 17:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Haha, het geinige is dat die decals dus wel op de Nazca-sheet zitten, maar omdat ik de sheet toen nog niet binnen had wist ik dat nog niet toen ik het Amerikaanse vlaggetje verknipte. :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2022 21:13 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Bij de ESM heb ik hem al mogen aanschouwen en toen vond ik hem ook al erg mooi. Leuke update ook weer, ik lees met genoegen deze geschiedenisles.

Ben het overigens eens met je voor wat betreft Nazca. Er zitten nogal eens wat foutjes in. Ik gebruik dan ook vaak niet heel de decal of detail sheet. Met een beetje mix and matchen kom je vaak een heel eind.

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 dec, 2022 13:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi werk, Jelle! En leuk je te spreken op de ESM.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 06 dec, 2022 3:01 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Keurig toestel word ie zo, knap hoor met de hoeveelheid ombouw werk :brouw:
Ik moet wel bekennen bij die laatste foto van je model dat ik wel een paar keer moest kijken voordat ik door had dat er gewoon voor de vorm papiertjes op zaten in plaats van super dikke decals :lol:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 08 dec, 2022 9:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Leuk stukje geschiedenis! En slim gedaan de decals van de Amerikaanse vlag te gebruiken.

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 dec, 2022 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Na twee maanden is de Baby Bus klaar! Ik heb in geen jaren meer een model zo snel gebouwd, en zeker geen verbouwproject als deze.

Sinds de laatste update is het volgende nog gebeurd:

- De zelfontworpen en door Arctic Decals geprinte decals aangebracht. Ze lieten zich heel mooi en makkelijk aanbrengen en beschadigden niet zo snel als veel andere laser-printed decals.

- Veel detail-decals van de Revell-sheet en de Daco-aanvulsheet aangebracht. Daco heeft overigens ook de kitdecals ontworpen.

- Antennes van PE aangebracht: mooi dun en vooral erg stevig!

- Verwering met het setje pigmentpoeders van Revell. Vast niet het beste dat er op de markt is, maar veel goedkoper dan setjes van bijvoorbeeld Tamiya waarbij je voor een hoger bedrag maar drie kleurtjes krijgt, tegenover zes bij Revell. Het geeft niet helemaal hetzelfde effect als de olieverf die ik vaak gebruik, het resultaat is iets 'stoffiger'. Als je de pigment nat maakt kun je het wat meer smeren, maar ik vond dat vrij lastig te doseren. Nog even mee oefenen dus.
Air France heeft overigens de reputatie vaak met erg smerige vliegtuigen rond te vliegen, al lijken ze er sinds de nieuwe livery wat beter op te letten.

- Het model afgelakt met Alclad Aqua Gloss, aangebracht met mijn nieuwe speeltje dat ik op de ESM heb gekocht. Boven mijn nieuwe H&S Evolution, onder mijn oude trouwe H&S Ultra van inmiddels 14 jaar oud die ik ook zéker niet weg ga doen. De meeste onderdelen zijn onderling uitwisselbaar. De Evolution heeft een aantal functies die ik miste, zoals een naaldstandbegrenzer (voor een gelijkmatigere laagdikte), een grotere en vastgeschroefde i.p.v. geklemde cup en een luchtregelaar op de spuit zodat je de luchtdruk niet meer op de compressor hoeft in te stellen.
photo 569376


Ik ben zelf erg tevreden met het model, op een paar foutjes na. Wat ik volgende keer echt beter wil doen is het herstellen van paneellijnen na schuur- en plamuurwerk. Ze zijn op dit model niet overal even netjes, vooral op de gekromde vlakken zoals de romp.

Voor de registratie kon ik kiezen uit F-GUGO (afgeleverd in november 2006) en F-GUGQ (januari 2007). Dit zijn de enige twee A318's die in de nieuwste Air France kleuren rondvliegen.

De foto's zijn door deze donkere dagen niet fantastisch geworden, ik fiets in het donker naar mijn werk en kom weer in het donker thuis... gelukkig is het bijna kerstvakantie.

photo 570532
photo 570533
photo 570534
photo 570535
photo 570536
photo 570537
photo 570538
photo 570539
photo 570540

Vergeleken met het basismodel van de serie: een Airbus A320.
photo 570530

En samen met de ATR-42:
photo 570531

Het volgende project is uiteraard de Concorde, maar ik wil ook weer eens verder met een andere Française: de Caravelle. Ook heb ik wilde plannen met een andere nogal zeldzame Airbus, namelijk een A319neo... Ik ga me niet vervelen!

Bedankt voor het volgen en het reageren! Groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement