Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 18:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 15:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Beetje laat aan de start, maar vakantie, verhuizing en baanwissel zijn achter de rug en de knoop is doorgehakt: deze gaat het worden.

photo 566015

Van Franse makelij en in Franse dienst, maar je moet wel je best doen om dit een Frans ontwerp te noemen. Ik kan degenen onder u die roepen "maar dat is gewoon een Vampire" alleen maar gelijk geven. De kit is dan wel weer een Frans ontwerp volgens de doos:

photo 566017

Die doos vermeldt Azur-Frrom, op sommige sprues staat Special Hobby/CMK en blijkbaar heb ik ooit een 'Simple Set"van Special Hobby aangeschaft voor een Vampire FB.51 waarvan de sprues grotendeels hetzelfde zijn. Dit zit er in de doos:

photo 566014
photo 566014

photo 566016

Driemaal grijs plastic, eenmaal helder, resin schietstoel en fraaie decals.

Voor de korte historische intro gaan we terug naar 1945. De Duitsers hebben gecapituleerd en de Franse luchtmacht bestaat uit een samenraapsel van restanten en terugkomers uit geallieerde dienst. De Fransen realiseren zich twee dingen erg goed: de toekomst van de militaire luchtvaart ligt bij de straalmotor en de tijd dringt want er is crisis in de koloniale gebieden in Noord-Afrika en Zuid-Oost Azie. Er wordt in die jaren van alles opgetrommeld uit oude en minder oude voorraad: van Spitfires en Mosquito's tot Thunderbolts en Bearcats en zelfs FW-190's. Maar de Armée de l'Air wil jets en die krijgen ze van de RAF. Eerst honderd kant-en-klare Vampires, dan een aantal in stukken en brokken die in Frankrijk geassembleerd worden. Uiteindelijk krijgt S.N.C.A.S.E. (alleen al voor die afkortingen zou je Francofiel worden) de licentie om Vampires te gaan bouwen. Die Vampire is dan in zijn tweede fase: de originele Goblin-motor wordt vervangen door een Rolls-Royce Nene die veel meer vermogen levert. Het ding heeft wel ook meer lucht nodig. Dat wordt soms opgelost met luchthappers op de rug, maar de Fransen nemen een Brits idee van Boulton-Paul over en passen de inlaten aan de vleugelwortel aan. Als dan ook de Nene in licentie gebouwd wordt door Hispano-Suiza is er een Franse jet geboren: de S.E. 532. Later de 535, toen er een schietstoel in gemonteerd werd en de instrumentatie omgezet naar Franse tekst op de klokken. In totaal zijn er 247 exemplaren gebouwd, waarvan de eerste vlogen in 1952 bij E.C. 2/6 "Normandie-Niémen" en de laatsten in de zomer van 1960 bij E.C. 1/6 en E.C. 1/20.

Ik hoop een oud setje Carpena-decals te kunnen gebruiken voor bouwnummer 138, 6-QI van E.C. 2/6 "Normandie-Niémen" op Oran-La Sénia in Algerije, 1954. Van broertje 6-QE heb ik alvast een plaatje:

photo 566018
(bron: "La Chasse á Reaction", Grosnier/Guhl, Charles-Lavauzelle 1987).

En omdat het kan, nog een plaatje waarop goed te zien is hoe pietepeuterig klein die hele Vampire/Mistral nou eigenlijk is:

photo 566021
(bron: "La Chasse a Reaction", Grosnier/Guhl, Charles-Lavauzelle 1987)

Nu ga ik de berg plastic reorganiseren, in een sopje zetten en mijn sprue-cutter opzoeken. Tot gauw, hoop ik.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 15:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4283
Woonplaats: Bovensmilde
Je hebt twee keer hetzelfde topic aangemaakt. Maar laat ik maar op de eerste van de twee reageren. Mooi toestel dit, Azur is toch ook gewoon special hobby meen ik?

Leuk om een Franse vampire te zien.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 15:54 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Leuk kitje, heb ik ook liggen, maar dan in een Revell boxing met RAF decals, :wink:
Ik wist zelf niet dat de Fransen deze ook gebouwd hebben, maar ergens was het wel te verwachten, wij Belgen dwd n dat ook graag, vanalles in licentie bouwen. 8)

Veel plezier met de bouw,

Blijf Brouwen,
Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 16:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
markie schreef:
Je hebt twee keer hetzelfde topic aangemaakt. Maar laat ik maar op de eerste van de twee reageren. Mooi toestel dit, Azur is toch ook gewoon special hobby meen ik?

Leuk om een Franse vampire te zien.


Dat dubbel aanmaken zie ik nu ook. Zo te zien krijg ik het zelf niet verwijderd, dus misschien wil een van de moderatoren even assisteren.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 16:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Leuk ! Nog een deelnemer en wederom met iets dat we nog niet voorbij hebben zien komen :brouw:

Veel plezier met deze kit... wij zitten kwijlend voor de pc :lol:

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 21:15 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Mijn eerste reactie was inderdaad: 'Ja maar dat is toch gewoon de Vampire!!!' :mrgreen:

De kit ziet er strak uit, ik ben benieuwd.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2022 10:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7911
Woonplaats: Ingelmunster
Inderdaad een bekende onbekende of vice versa...

Leuke aanmelding...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2022 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Inderdaad, ik dacht ook: da's net een Vampire! En dat is het dus ook.
Mooie bijdrage, Jan!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov, 2022 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 28 aug, 2010 22:05 pm
Berichten: 711
Update van niks, meer om te laten zien dat het project nog steeds leeft. Mijn tempo ligt niet zo hoog. De eerste paspogingen laten zien dat er werk aan zit, zoals ze in de autohandel zeggen. De romp is horizontaal gesplitst waarbij de onderste helft vier stevige paspinnen lijkt te hebben:
photo 567923

Alleen ontbreken de corresponderende gaten in de bovenste romphelft. Weg met de pennen dus. Dan nog moet er wel wat gebeuren voor de beide helften een beetje netjes gaan passen:
photo 567925

De 'trailing edge' lijkt ook wat minder verfijnd:
photo 567927

Op alle foto's die ik heb gezien van Mistrals op de grond hangen alle vier 'flaps'. Ik zit nu te puzzelen hoe ik die uit de vleugel ga halen:
photo 567928


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 08 nov, 2022 20:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Hoi Jan, zijn de vleugelhelften nog niet verlijmd? Want ik zou ze met een scriber eruit 'scriben'. Boren en vijlen kan ook. En daarna zelf nieuwe flaps maken uit een plaatje styreen.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 15 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement