Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 02 dec, 2022 7:41 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Heller 1/72 Amiot 143
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2022 14:26 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2440
Omdat ik even vertraging heb opgelopen met de Nieuport, en ik daardoor steeds op drogende verf zit te wachten heb ik een nieuwe kit opengetrokken. En ik merkte bij mezelf direct een enorm enthousiasme voor dit monsterlijke gedrocht. In de categorie lelijkste vliegtuigen ooit, presenteer ik:

Amiot 143
In 1928 vaardigde de Franse Luchtmacht specificaties uit voor een Multiplace de Combat, een meermotorig multirole toestel, met meerkoppige bemanning dat geschikt moest zijn als dag- en nachtbommenwerper, verkenningsvliegtuig, bommenwerperescorte, bommenwerperonderschepper en artilleriewaarnemingsvliegtuig. Als antwoord op deze specificatie bouwde Amiot twee prototypes onder de naam Amiot 140. Hoewel het concept van het multitrole toestel geheel volgens de ideeën van die tijd was, besefte de Franse Luchtmachtleiding spoedig dat een vliegtuig dat voor zoveel taken geschikt moest zijn niets anders dan een gedrocht kon worden, een toestel dat weliswaar van alles kon, maar negens goed in was. Daarop werden de specificaties aangepast en beperkt tot de bommenwerperrol. Amiot kwam nu met twee aangepaste ontwerpen, de Amiot 142 met Hispano-Suiza V-motoren en de Amiot 143 met Gnome radiaalmotoren. De Amiot 143 werd uitgekozen voor productie.

Afbeelding

De Amiot 143 was een tweemotorige bommenwerper, met een voor die tijd gebruikelijke dikke vleugel. Zo dik dat de boordwerktuigkundige door de vleugel kon kruipen om de motoren te bereiken. Verder had de Amiot drie geschutskoepels, ieder uitgerust met één mitrailleur van het Franse kaliber 7,5mm. De bemanning bestond uit vijf leden, waarvan volgens Franse traditie de navigator/bommenrichter de commandant van het vliegtuig was. Karakteristiek aan het ontwerp is de grote aan alle zijden beglaasde gondel die onder de romp hangt. De drie bemanningsleden in deze gondel hebben vrij en ruim zicht naar alle kanten, behalve naar boven. Bijzonder is dat in deze gondel, recht onder de cockpit een tweede set flying controls zit, zodat de navigator/bommenrichter/bevelvoerder ook als co-piloot kan opreden. De opvallend smalle romp biedt echter maar plaats aan een heel klein bommenruim (800kg max), waardoor een deel van de bommenlast onder de vleugels meegenomen kon worden. Ook het grote vaste landingsgestel met fraaie gestroomlijnde wielkappen was niet bevorderlijk voor de aerodynamica. De topsnelheid kwam dan ook niet boven de 300km/u.

Afbeelding

Het toestel werd operationeel in 1935, en er werden er zo'n 140 van gebouwd in een aantal verschillende versies, waarmee verschillende bombardementsgroepen werden uitgerust. Zoals bij alle vliegtuigen die in die jaren ontwikkeld werden waren zij al verouderd voordat de hele bestelling in 1938 was opgeleverd. Te lage snelheid, te kleine bommenlast, te zwakke defensieve bewapening, te klein vliegbereik en te laag plafond. Eind jaren '30 schoot het toestel al op alle fronten te kort, en was geen partij meer voor de snelle en zwaarbewapende moderne jachtvliegtuigen.

Afbeelding

Daardoor werd de Amiot al vanaf 1938 vervangen door modernere bommenwerpers als de Bloch MB 131 en de Amerikaanse Martin 167. Desalniettemin waren er nog tientallen Amiot 143's in dienst toen in 1939 de oorlog uitbrak. Ze werden onder andere ingezet voor het uitwerpen van propagandapamfletten boven Duitsland, en vanaf mei 1940 voor aanvallen op Duitse vliegvelden en communicatielijnen. Tijdens nachtelijke aanvallen leden de Amiot's weinig verliezen, maar wisten ze hun doelen meestal ook niet te vinden. Voor aanvallen overdag waren ze echter veel te kwetsbaar, en pogingen daartoe in de wanhopige verdediging van Frankrijk tegen de Duitse inval leidde dan ook steevast tot zware verliezen.

Afbeelding

De overgebleven Amiots werden door het Franse Vichy-regime gebruikt tot ze in 1941 door de veel modernere LeO 451 vervangen werden. Enkele toestellen werden door de Fransen en de Duitsers nog enige tijd als transportvliegtuig gebruikt. Geen enkel exemplaar is bewaard gebleven.

_________________
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu
Vanaf 1 september 2022 op dit Forum
Meld je hier aan.

Nu op de werkbank:
Heller 1/72 Nieuport Delage NiD 622
Airfix 1/76 88mm Flak en Sd.Kfz.7 trekker


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2022 14:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2440
Heller 1/72 Amiot 143

Dit is een mooie klassieke Hellerkit, voor het eerst uitgegeven in 1966 (en dus ouder dan ik!). Mijn doos stamt uit 1986, en is een uitgave van Heller/Humbrol.

Afbeelding
Een hele lange doos, met een behoorlijk lelijke boxart.

Afbeelding
Enorme lappen plastic voor de vleugels in een mooie bruine kleur en met veel klinknagels!

Afbeelding
Twee romphelften. Het plastic heeft dezelfde kleur, maar de automaat van de camera heeft wat moeite met de verlichting.

Afbeelding
Slechts één sprue met onderdelen. Da's best weinig voor zo'n grote kit. Let ook even op die wielen: Bijna manshoog!

Afbeelding
Maar wel een relatief grote sprue met glaswerk. Niet raar met zoveel glasoppervlak.

Afbeelding
En een velletje kleurige decals (van bijna 40 jaar oud!)

Nou, ik kan me wel uitleven en stukbijten op deze kit denk ik: opliggende details, veel glaswerk, geen interieur aanwezig, veel ontbrekend detail. Ik heb er zin in.
Ik zag ook al dat zowel Mark als David deze kit eerder gebouwd hebben. Dus ik zal hun bouwverslagen goed besturen voor ervaring, tips en inspiratie. Leuk!

_________________
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu
Vanaf 1 september 2022 op dit Forum
Meld je hier aan.

Nu op de werkbank:
Heller 1/72 Nieuport Delage NiD 622
Airfix 1/76 88mm Flak en Sd.Kfz.7 trekker


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2022 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 749
We kunnen geen hondenhokken genoeg hebben in deze groepsbouw Huib :lol:

Inderdaad een flinke uitdaging zo'n grote kit met opliggende gravures en weinig detail. Veel plezier er mee in ieder geval !

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2022 16:44 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 4851
Woonplaats: IJsselstein UT
Ah, de vliegende koelkast. Wat een log monster Huib!
Maak er wat moois van.

Leuke intro trouwens!
Jan

_________________
Op de werkbank:
Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Mitsubishi Ki-51 Sonia,Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
Portfolio: Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2022 18:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 3842
Woonplaats: Bovensmilde
Ik heb het ding nooit afgemaakt. Is nog uit een hele oude tijd, waarbij ik nog niet zo netjes plamuurde als tegenwoordig. Maar ik had hele slechte smer decals. Dus net mailtje naar smer gestuurd en een mooie tijd later een nieuwe set opgestuurd gekregen inclusief nieuw glaswerk. Ik ben er echter nooit mee verder gegaan en heb me voorgenomen om hem voor deze groepsbouw wel eens af te bouwen. Ding staat al zeker vijf jaar in de afgeplakte canopies, dus ik weet niet eens of ik dat nog wel schoon kan krijgen.

Huib veel succes met deze mooie lelijke vogel.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2022 18:16 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4214
Als ik deze kit zo zie kan ik niets anders denken dan dat dit precies iets voor jou is.

Het is geen mooi toestel, maar het is wel een markant geval. Dat laatste maakt hem toch juist wel weer mooi vind ik.

Succes,



D.J.

_________________
Bezig met:
- M1A2 TUSK II Abrams | LAV III Kodiak

Afgerond:
- M1296 Dragoon | F-4J Phantom II - VF-96 US NAVY 'Showtime 100' | M996 TOW & M997 Ambulance HMMWV | AS-532U2 Cougar Mk.II


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2022 22:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7674
Woonplaats: Ingelmunster
Succes met deze vliegende serre. Benieuwd naar je bouw van het interieur van deze.

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2022 23:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2440
Hahaha, ik heb nu al gehoord:
- Hondehok
- Vliegende koelkast
- Vliegende serre
- Lelijke vogel
De Fransen noemden hem de Boite Volante, de vliegende kist.
Frans konijnenhok heb ik nog niet gehoord, maar zou ook toepasselijk zijn.
Zelf zou ik gaan voor de Vliegende Paardentram, vanwege de raampjes rondom met leunstangen ervoor.
Iemand nog een andere suggestie? :wink:


mr.vdh schreef:
Als ik deze kit zo zie kan ik niets anders denken dan dat dit precies iets voor jou is.

Dat gevoel heb ik ook!

mr.vdh schreef:
Het is geen mooi toestel, maar het is wel een markant geval. Dat laatste maakt hem toch juist wel weer mooi vind ik.

Ja, en hoe langer ik er naar ga zitten kijken, hoe mooier ik 'm ga vinden. ('t is eigenlijk net als met je vrouw. :wink: )

_________________
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu
Vanaf 1 september 2022 op dit Forum
Meld je hier aan.

Nu op de werkbank:
Heller 1/72 Nieuport Delage NiD 622
Airfix 1/76 88mm Flak en Sd.Kfz.7 trekker


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2022 23:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2508
Woonplaats: Leiderdorp
Ik heb voor de GB Allervroegste strategische bommenwerpers alhier in 2008 deze kit ook onder handen genomen.

Mijn exemplaar was een Smer rebox en heb toen heb ik de binnenkant ook wat opgeleukt.
Bij de motorbehuizing heb ik toen ronde geleiders op de vleugelgondels geplakt en uit de reservebak 2 motoren en andere propellers genomen.

Vervolgens heb ik op advies de vleugels geschuurd en opnieuw paneellijnen gegeven.

Ben benieuwd hoe jij dit gevleugelde koekblik gaat verfraaien :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2022 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3364
Woonplaats: Purmerend
Deze is mooi van lelijkheid. Alle vertrouwen in dat dit weer iets moois gaat worden.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement