Mijn goede voornemen voor komend jaar is meer bouwen. Is niet zo moeilijk met mijn tempo van afgelopen jaar. En he.... da's ook een goeie reden om een nieuwe doos open te doen.
In dit geval een Dora Wings kitje die ik vandaag bij Robi zag liggen....
Niet al te ingewikkeld hoop ik. Om te beginnen maar eens wat foto's van het plastic
Een mooie mix van ingegraveerde en opliggende details, maar het wringt al. Dit voelt als hetzelfde plastic waar ik oons een mee in mijn
handen heb gestaan van A-model. Ik hoop dat dit beter is.
Nee dus.
Dat zijn stoelpootjes, begraven in flash. Dat wordt dus niks.
Het glaswerk ziet er prima uit. En om een of andere reden heb ik een kadootje gehad: er zit 1 stukje resin in de kit. De rechterhelft van
het staartstuk. Verder in de bouwbeschrijving en de onderdelenlijst wordt er met geen woord over gerept. Hetzelfde onderdeel is
gewoon als plastic aanwezig...
Als het goed is zie je hem in het linker gietraam zitten, onder, tweede van links. Maar veel flash hier, grote bevestigingspunten.
Typisch short-run spul dus.
De decals zien er prima uit, en er zit ook nog wat PE bij, en een die0cut masking set. Altijd leuk.
Duidelijke beschrijving, en 3 kleuren opties: 2 rode en 1 blauw toestel.
Maar ook hier zie je dat de kwaliteitscontrole ver te zoeken is. Kijk eens naar het decalnummer van de registratiecodes.... beide #3 terwijl
F-ANXA en F-ANRJ toch niet hetzelfde is. F-ANXA is #20.
En om het geheel compleet te maken.... in de kleurbeschrijving geeft men voor de rode kleur aan Tamiya XF-2. Voor de kenners onder u...
da's Wit, niet Rood.
Maar ja, niets wat echt problematisch gaat zijn, alleen goed uit je doppen kijken dus. En laten we dan meteen maar met de deur in huis vallen.
Die stoelpootjes, dat kan dus echt niet. Zoveel flash betekent gegarandeerd problemen. Dus heb ik een stukje 0.6mm buis erbij gepakt.
De pootjes in plastic zijn 0.3mm, maar dat gaat niemand merken. Dat betekent wel dat de gaatjes in de stoelen en vloer uitgeboord moeten worden
maar ook daar hebben we spullen voor.
Et voila, 10x 4.3mm buis a diameter van 0.6mm.
Wat gaatjes uitgeboord, en meteen de twee onderdelen erbij gehaald die ook op de vloer moeten. Al ontbreekt elk spoor van locatiepinnetjes oid.
En dan zit de eerst al in elkaar. De pootjes zijn aan de stoel vastgelijmd, niet aan de vloer. Maar zo kan de lijm uitharden in de goede stand.
Als deze eraf is kan de tweede erop. Daarna eerst spuiten voor de op hun plek komen.
En dan kunnen we kiezen als het gaat om het instrumentpaneel. Mene neme het ene onderdeel links en een goede verfkwast en heel veel engelengeduld,
of men neme het onderdeel rechts, enigszins uigekleed, en doet daar decals en PE overheen. Eerst de decals, dus dat PE moet gespoten worden voor het
erop gaat. En dan zou je dus denken dat er bij de decal wat film moet worden weggesneden daar waar detail erdoorheen prikt, maar als ik het goed
gezien heb zit daar helemaal geen film. Da's wel heel netjes.
Als zijn dit volgens de bouwbeschrijving natuurlijk wel decals 19, 20 en 21. 20 ja, die grote F-ANXA decal die op de zijkant moet straks...
Een goed begin is het halve werk zeggen ze, dus het halve werk is gedaan.