Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:09 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 29 dec, 2022 18:13 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Mijn goede voornemen voor komend jaar is meer bouwen. Is niet zo moeilijk met mijn tempo van afgelopen jaar. En he.... da's ook een goeie reden om een nieuwe doos open te doen.

In dit geval een Dora Wings kitje die ik vandaag bij Robi zag liggen....

photo 571789

Niet al te ingewikkeld hoop ik. Om te beginnen maar eens wat foto's van het plastic

photo 571790

photo 571791

photo 571792

Een mooie mix van ingegraveerde en opliggende details, maar het wringt al. Dit voelt als hetzelfde plastic waar ik oons een mee in mijn
handen heb gestaan van A-model. Ik hoop dat dit beter is.

photo 571801

Nee dus.

Dat zijn stoelpootjes, begraven in flash. Dat wordt dus niks.

photo 571793

Het glaswerk ziet er prima uit. En om een of andere reden heb ik een kadootje gehad: er zit 1 stukje resin in de kit. De rechterhelft van
het staartstuk. Verder in de bouwbeschrijving en de onderdelenlijst wordt er met geen woord over gerept. Hetzelfde onderdeel is
gewoon als plastic aanwezig...

photo 571794

Als het goed is zie je hem in het linker gietraam zitten, onder, tweede van links. Maar veel flash hier, grote bevestigingspunten.
Typisch short-run spul dus.

photo 571795

De decals zien er prima uit, en er zit ook nog wat PE bij, en een die0cut masking set. Altijd leuk.

photo 571797

Duidelijke beschrijving, en 3 kleuren opties: 2 rode en 1 blauw toestel.

photo 571798

Maar ook hier zie je dat de kwaliteitscontrole ver te zoeken is. Kijk eens naar het decalnummer van de registratiecodes.... beide #3 terwijl
F-ANXA en F-ANRJ toch niet hetzelfde is. F-ANXA is #20.

En om het geheel compleet te maken.... in de kleurbeschrijving geeft men voor de rode kleur aan Tamiya XF-2. Voor de kenners onder u...
da's Wit, niet Rood.

Maar ja, niets wat echt problematisch gaat zijn, alleen goed uit je doppen kijken dus. En laten we dan meteen maar met de deur in huis vallen.
Die stoelpootjes, dat kan dus echt niet. Zoveel flash betekent gegarandeerd problemen. Dus heb ik een stukje 0.6mm buis erbij gepakt.
De pootjes in plastic zijn 0.3mm, maar dat gaat niemand merken. Dat betekent wel dat de gaatjes in de stoelen en vloer uitgeboord moeten worden
maar ook daar hebben we spullen voor.

photo 571802

Et voila, 10x 4.3mm buis a diameter van 0.6mm.

Wat gaatjes uitgeboord, en meteen de twee onderdelen erbij gehaald die ook op de vloer moeten. Al ontbreekt elk spoor van locatiepinnetjes oid.

photo 571803

En dan zit de eerst al in elkaar. De pootjes zijn aan de stoel vastgelijmd, niet aan de vloer. Maar zo kan de lijm uitharden in de goede stand.
Als deze eraf is kan de tweede erop. Daarna eerst spuiten voor de op hun plek komen.

photo 571805

En dan kunnen we kiezen als het gaat om het instrumentpaneel. Mene neme het ene onderdeel links en een goede verfkwast en heel veel engelengeduld,
of men neme het onderdeel rechts, enigszins uigekleed, en doet daar decals en PE overheen. Eerst de decals, dus dat PE moet gespoten worden voor het
erop gaat. En dan zou je dus denken dat er bij de decal wat film moet worden weggesneden daar waar detail erdoorheen prikt, maar als ik het goed
gezien heb zit daar helemaal geen film. Da's wel heel netjes.

photo 571804

Als zijn dit volgens de bouwbeschrijving natuurlijk wel decals 19, 20 en 21. 20 ja, die grote F-ANXA decal die op de zijkant moet straks...

Een goed begin is het halve werk zeggen ze, dus het halve werk is gedaan.

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2022 18:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Wordt het de rode of de blauwe? Die blauwe vind ik mooier i.v.m. de grote pijl op de zijkant.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2022 18:58 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Helaas, het wordt degeen op de box-art

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2022 19:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Dag 2, update 2. Ik denk niet dat dit morgen ook zo gaat maar we zullen zien.

Eerst even een kleine herinnering dat dit geen triple A merk is...

photo 571893

Klein beetje flash maar.

Afijn, na dat wat opgeschoond te hebben zonder het kapot te maken gaan we door naar het motorblok. Wat we nooit meer zullen zien
maar ja, ik weet dat het erin zit. Dat je er niks van ziet is goed. Ik ben dat pijpje linksonder al rap kwijtgeraakt. En ik had nog zo goed
opgelet om niks kwijt te raken...

photo 571895

En dan zowaar twee onderdelen met paspinnetjes enzo. Niet dat het dan past want de pinnetjes zijn te dik en de gaatjes te ondiep.
Pinnetjes eraf, probleem opgelost.

photo 571894

En de onderdelen voor de propellor, die ook wat TLC nodig hebben.

photo 571896

En dan wat mij betreft het grootste minpunt. De flaps komen in 2 delen. Dat geeft dus altijd een naar.

photo 571897

photo 571907

Eenzelfde probleem ook met de vleugels, waarvbij de onderkant tegen de bovenkant moet, maar het uiteinde alleen aan de bovenkant zit.
En als je dan ook nog eens iets fout doet en tever doorschuurt zit je met die dingetje.

photo 571899

De andere kant is minder eg.

photo 571902

De naad op de flaps is gevuld met putty, maar de vleugel heeft meer hulp nodig.

photo 571906

photo 571904

Nou ja, geen probleem dus.

En dan begint het te wringen. De ramen zijn best wel groot, de binnenkant is leeg, behalve wat opliggende lijnen tegen het dak.
En daar komen de romphelften samen en zie je een loei van een naad waar je niet meer bij gaat komen. Dus denk ik, nou dan
een strip tegen het dak waar die naad loopt, en dan doen alsof dat gewoon intern detail is.

photo 571901

photo 571900

Maar ja, dat ging dus ten koste van het kleine beetje detail wat er was. Even snel zoeken leverde geen leuke foto's van de binnenkant
op (slecht gezocht blijkbaar), dus laat ik mijn fantasie op de vrije loop. Het gaat erom dat het niet zo kaal is. Civiele kist, maar laten
we even indenken dat er geen bekleding aanwezig is van binnen. Dus zie je alleen de 0.4mm stureen rod.

photo 571903

photo 571905

En dan nog eens een lading kleine stukjes

photo 571908

photo 571909

En dan vind ik het welletjes. Goed drogen en dan kan er een laagje verf op. Blijkbaar is de binnenkant blauw. Maar met een rode
buitenkant ben ik daar nog niet helemaal uit....

Oh ja.... weet je nog dat resin onderdeeltje? Ik ben erachter waarom dit erin zit. Zie zelf maar:

photo 571898

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2022 20:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Nemmy schreef:

photo 571793

En om een of andere reden heb ik een kadootje gehad: er zit 1 stukje resin in de kit. De rechterhelft van
het staartstuk. Verder in de bouwbeschrijving en de onderdelenlijst wordt er met geen woord over gerept. Hetzelfde onderdeel is
gewoon als plastic aanwezig...


Zo te zien lijkt het op het richtingsroer.


De kit ziet eruit als een model met wat extra uitdagingen gezien de gietkwaliteit. De toegevoegde details zien er goed uit. Er moet wat plastic af en er komt wat plastic bij zullen we maar zeggen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 dec, 2022 21:17 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Hee Patrick, passen de raampjes er nu nog in, nu je er een heel buizenframe ik hebt geknutseld? Daar liep ik namelijk met de potez tegenaan.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2022 13:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi onderwerp, en lijkt inderdaad typisch Oost-Europese limited run. Als je daar een beetje doorheen kijkt zit er wel een mooi kitje in verstopt zo te zien, zeker met die toevoegingen! :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 dec, 2022 15:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Ha, leuk dat je meedoet met dit mooie toestel, Patrick! Ik heb de ouwe Heller in 1/72 nog liggen. Ik vind die blauwe versie trouwens ook het mooist, maar ja, jij bouwt 'm!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 20:49 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
markie schreef:
Hee Patrick, passen de raampjes er nu nog in, nu je er een heel buizenframe ik hebt geknutseld? Daar liep ik namelijk met de potez tegenaan.
Als ik het goed gezien heb wel, die passen vrijwel exact in de opening. Tenminste, dat is wat ze bedacht hebben. Of dat ook klopt zien we nog wel.

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 20:50 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Huib2 schreef:
Ha, leuk dat je meedoet met dit mooie toestel, Patrick! Ik heb de ouwe Heller in 1/72 nog liggen. Ik vind die blauwe versie trouwens ook het mooist, maar ja, jij bouwt 'm!
Die heeft ook wel wat ja, maar ik had hem gekocht vanwege de rode op de doos. Wellicht ooit nog eens een tweede :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement