TheFlyingDutchman schreef:
Mooi toestelletje, heb je ook al een plaatje van de KNIL-uitvoering die je wilt maken? Zitten er nog leuke speciale emblemen op of alleen rozetten?
Jelle, hier het beloofde stukje over het gebruik in Indië. Er valt niet heel veel bijzonders over te melden.
UTILISATIONEen enkele MS-35-AR toestel werd in Indië in 1924 ontvangen om deze te kunnen vergelijken met een "verbeterde" Avro 504 en een Fokker S.IV. De eis was gebruik van een Clerget 9B motor van 130 pk.
De Avro 504 AL kwam beter uit de vergelijking en kon bovendien "zelf gebouwd" worden. Het bleef dus bij het één Morane AR toestel.
De kist werd gebruikt voor lesvluchten vanaf Kalidjati. De kist werd in 1933 verkocht aan de vliegclub Bandoeng als PK-SAK.
Wat technische gegevens van het gebruikte type in Indië:
Uitgevoerd dus met een Clerget 9B rotatiemotor van 130 pk
Spanwijdte: 10,65 m
Lengte: 6,82 m
Leeggewicht: circa 515 kg
Vlieggewicht: circa 760 kg
Maximum snelheid: circa 140 km/u
Vliegduur: circa 2 uur en 15 min
Aantal in gebruik: 1
Registratie: M-59
Gebruiksperiode: 1924 tot 1933
Er zijn niet veel foto's van de Indische Morane.
Ik heb de volgende bronnen geraadpleegd:
-Van Glenn Martins en Mustangs; Hugo Hooftman. (Alleen tekst)
-40 Jaar Luchtvaart in Indië; Gerad Casius/ Thijs Postma
-Camouflage en Kentekens: J.H.N.Greuter
-Militaire Luchtvaart in Nederlandsch-Indië in beeld deel 1
-Camouflage en Kenmerken ML-KNIL: Max Schep
Dit boek is echt een aanrader, zie ook: https://geromybv.nl/home/camouflage-en-kenmerken-m-t-a-schep/Aanvankelijk was het toestel in Frans Khaki uitgevoerd. Het voerde rozetten op de vleugel en het fabriekslogo op de staart en motorkap maar zo te zien bleef het daarbij.
Bron: Camouflage en Kenmerken ML-KNIL: Max SchepLater werd de kist overgespoten in aluminium en kreeg ook rozetten op de romp waarvan de oranje stip niet helemaal in de standaard verhouding is aangebracht.
Bron: Militaire Luchtvaart in Nederlandsch-Indië in beeld deel 1De rozetten op de vleugel lijken wel conform de voorschriften:
Bron: Camouflage en Kenmerken ML-KNIL: Max SchepDe kist kreeg nummer M-59. Onderop de vleugel stond het cijferdeel van de registratie. Mogelijk is dit gedaan tijdens de vergelijkingsproeven met de AVRO 504K en de De Havilland D.H.-9.
Bron: Camouflage en Kenmerken ML-KNIL: Max SchepMij zijn bij het bestuderen van de foto's nog meer dingetjes opgevallen waar ik mee aan de slag moet. Daarover later meer.
Groet,
Paul