Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 9:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 21 dec, 2022 0:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2805
Nou, hij leest nog steeds lekker weg. Het is alleen een thriller geworden.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2022 2:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Huib2 schreef:
Sjemig Paul, dit is niet alleen tegenslag, dit is een bloedstollend spannend bouwproject! Met Cilffhanger op het einde!

Deef schreef:
Onee! Een nachtmerrie! En de how to las zo lekker weg tot.... :cry:


Ja, spannend hè, zo'n onverwachte wending in het verhaal. Je moet wat doen om je medebrouwers te blijven boeien :mrgreen:


tsjopper bob schreef:
Waarom niet de achterste steun gebruikt om de romp op te laten steunen? Daar is deze toch voor?



Tja,...what-if. Nu moet ik zeggen dat ik dat houten rigginggeval nog niet zo lang in mijn bezit heb en dat de Morane het eerste model pardon slachtoffer, is geworden van mijn onkundigheid met dit hulpstuk.
Aan de andere kant wilde ik zo min mogelijk obstakels tegenkomen tijdens het spannen van de draadjes en daarom heb ik het model zo op de stellage gelegd. Achteraf een beetje dom eigenlijk.


TheFlyingDutchman schreef:
Heftig, wat is er nu precies gebeurd? Hoe komt het dat de bovenvleugel los is gekomen?


Het was letterlijk het laatste touwtje dat het How-Toetje de das om deed. Daarbij was ik waarschijnlijk iets te onvoorzichtig. Mogelijk voortvloeiend uit het feit dat eindelijk de Morane gereed leek te komen.
Geloof me: ik heb niet gevloekt. Echt niet. Zelf mijn vrouw had dit verbaasd geconcludeerd nadat ik teleurgesteld een drankje kwam pakken uit de koelkast.

Nee, deze jongen heeft het hoofd koel gehouden, een diepe zucht geslaakt, zichzelf inwendig wel degelijk voor Honoré de Balzac uitgemaakt en daarna voorzichtig getracht te redden wat er te redden viel.


Geluk bij een ongeluk was dat geen van de Uschi-draadjes waren losgekomen. De elasticiteit heeft ervoor gezorgd dat er eigenlijk weinig aan de hand was. Behalve natuurlijk dat de vleugel van de romp gescheiden is, hetgeen meestal leidt tot de dood van een vliegtuig.
Althans zoiets heb ik ooit bij de Luchtmacht geleerd tijdens ZHKH.

Dus diep adem gehaald en voorzichtig de romp weer richting vleugel gebracht en ondersteund. Aansluitend alles uitgelijnd totdat alles weer aerodynamisch en snaarstrak gespannen stond.
Bij de verbiinding tussen de cabane en de vleugel is geen gebruik meer gemaakt van secondenlijm maar van KristalKlear. Dit gaf wat meer gelegenheid om alles goed op zijn plek te zetten.
Na een nachtje drogen nog een tijdens alle hectiek gedeserteerde stuurstang teruggeplaatst en toen was het grootste leed al weer geleden.

Er restte nog één lastig karweitje en dat is het plaatsen van de vier, ja-hoe-noem-je-zoiets, horizontale stokken tussen de spandraden. In het boek noemen ze het onderdeel een "stay".
Een houder voor de spandraden zeg maar.
Eerst de lengte bepaald en toen de stukjes rod gesneden en met slechts één drupje KristalKlear vastgezet op de kruising van de diagonale spandraden.
Ook hier is het handig dat de lijm je in de gelegenheid stelt om alles even netjes parallel in lijn te zetten.

photo 571112

Tenslotte nog twee u-vomige beugeltjes bij de ailerons geplaatst, de propeller erop en de wielen eronder en dan is het zover...




Jawel, de Morane Saulnier MS-35 AR/ Ep2 is KLAAR/ FINI!

Na alle geboden mentale steun en aanmoedigingen hebben jullie alle recht op de eindfoto's. Komen ze:



photo 571118

photo 571121

photo 571122



photo 571124

photo 571125

photo 571117


photo 571120

photo 571115

photo 571116


Nog één keer een plaatje van de basis:

photo 571113

photo 571111


Merci voor het kijken en de feedback en Huib bedankt voor het initiatief tot deze gezellige en goed bezochte BuddyBuild! :brouw:




photo 571114
Mooi hè, 1:72

Au Revoir!


Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2022 8:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Heel erg mooi modelletje geworden, er is genoeg om naar te kijken. Leuk dat je hebt afgewisseld met de metaalkleuren voor de diverse onderliggende materialen op het echte toestel. De spandraden zien er fantastisch uit, en ik kan geen sporen van schade van de grote catastrofe ontdekken.

Ik zie een foto van het ongeschilderde toestel naast een flesje Kristal Klear, heb je misschien nog een eindfoto naast een alledaags object zodat we de schaal wat beter kunnen zien? Dit soort toestelletjes is altijd zoveel kleiner dan je denkt als je het vanaf een scherm volgt.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2022 11:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 11 jul, 2007 19:18 pm
Berichten: 1609
Woonplaats: Puttershoek
Bijzonder fraai eindresultaat Paul!

Niet alleen de bouw van deze lastige resin kit is uitmuntend maar ook de rigging en de uiteindelijke afwerking van de metaalkleuren is bijzonder goed gelukt, en nog in 1/72 ook. Zeer mooi!


Erik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2022 13:22 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Wat een prachtig resultaat. Vooral de rigging is een hoogstandje. gefeliciteerd!

Jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2022 14:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Wat een fantastische reddingsoperatie is dit.
Knap hoor die rigging, wat spinnenweb :brouw: .

De foto's zijn ook zeer mooi gemaakt....er is veel te zien op dit 1/72 gebakje.

Gefeliciteerd met het resultaat.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2022 21:14 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Ik vind het echt een top resultaat, een goed voorbeeld van een mooie balans tussen een strak model en lichte realistische verwering.



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23 dec, 2022 22:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Heel, heel erg keurig, compliment!

Een dikke 9.

Maar een volle punt in mindering op je initiële beoordeling van een 10.
Als straf, want wat heb je mij laten zweten met angstvisioenen, bibberend van stress over een niet te redden total loss scenario.

Wil je dat nooit weer doen?
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 dec, 2022 9:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Ik hou wel van horror, van mij een 10+ :lol:

Heel erg gaaf geworden.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24 dec, 2022 11:26 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 07 jul, 2012 12:00 pm
Berichten: 925
Inderdaad een mooi kistje geworden, 10+ voor doorzettings/oplossings vermogen.
Denk dat bij mij er een vuist op was beland....... daarom ook geen tweedekkers
met rigging als het even kan.... :mrgreen:

Gerhard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement