Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 nov, 2022 9:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 22 jul, 2014 10:25 am
Berichten: 1395
Woonplaats: Hardenberg
Strak spuit werk. geweldig ook die houder voor de vleugel met wasknijpers.

grtz Arjan

_________________
This thing we call failure it's not the act of falling down but staying down


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 30 nov, 2022 21:57 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Ja, met wasknijpers kun je echt handige dingen doen.


Deze week niet veel gedaan aan de Morane.

Tijdens het uitvogelen van de benodigde decals nog eens kritisch naar de vleugel gekeken en ik was niet tevreden. Het Tamiya SilverLeaf is prima lak maar het is niet vergevingsgezind, je ziet alle ongerechtigheden. Uiteindelijk de knoop doorgehakt en alle putjes en gaatjes weer geplamuurd.

photo 569569


Op zich heeft de Morane van het ML-KNIL een eenvoudig schema. Zes rozetten, een richtingsroer in rood-wit-blauw, twee rompregistraties M-59, nummer 59 op onderzijde van de linkervleugel en twee fabriekslogootjes op de motorkap. Zo klaar zou je denken.


photo 569570


De rozetten op de romp zijn iets groter dan de registratie, Ø7 mm. Op de foto's is te zien dat de oranje stip in het midden niet het gebruikelijke formaat heeft (1/4 x D_rozet).
korte tijd is er ook gevlogen met oranje stippen die 1/3 van de rozetdiameter waren. Daar zal dit wel uit voortgekomen zijn al zijn de oranje stippen op de vleugelrozetten duidelijk van het kleine formaat.
Uit een ouwe DutchDecalset heb ik een stip gebruikt van ca. 2,3mm.



photo 569571

photo 564281


Boven de rozet aan bakboord zit nog een rechthoekig vlakje op het luik. Kijkend naar de rozet, denk ik dat deze rood is geweest.
De rompregistratie komt ook uit een DD-set (Dutch Props) maar ik heb wel het mes erin gezet omdat de "M" niet leek.

De grootste uitdaging zat in het nummer onderop de vleugel.
Rond 1924 zijn een aantal verschillende lesvliegtuigen getest als opvolger voor de AVRO 504 en de DH-9. Ter herkenning waren ze voorzien van een groot registratienummer onderop de vleugel.

photo 569572

photo 567103


Op basis van de foto is het nummer bij de Morane ongeveer 19mm hoog. Zulke grootformaat cijfers heb ik als 1:72-bouwer helemaal niet in huis.
Gelukkig had een maat van mij nog een 1:32 Hawker Huntersetje liggen met 24" registraties. in 1:48 zou je met 36" een eind moeten kunnen komen.
Van de letter "G" het cijfer "9" gemaakt en de "5" een beetje gerestyled om tot een gelijkend resultaat te komen.

photo 569568


Nu eerst de vleugel overspuiten en dan kunnen de decals erop.


Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 01 dec, 2022 12:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Haha, mooi! Knap puzzelwerk met die cijfers.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11 dec, 2022 22:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Een stevige update deze keer. Ik ben er wel achter dat ieder model weer een ervaring op zich kan zijn ook al bouw je al vijftig jaar.

Nadat ik de vleugel had geplamuurd en geschuurd, heb ik deze weer in de primer en in het zilver gezet. Toen ik het eindresultaat bekeek was ik niet blij, het zag er niet goed uit omdat het leek alsof de primer was opgewerkt.
Vermoedelijk de lagen te kort na elkaar aangebracht in combinatie met te lage temperatuur. Op het eerste gezicht leek het mee te vallen maar het stoorde mij dusdanig dat ik alles weer opnieuw heb gedaan. Enfin, op de vleugel zitten nu 6 lagen.

photo 570200


Toen de decals. Slechts een handje vol zitten erop: zes rozetjes, twee rompregistraties en een cijfer onder de vleugel. Alles uit recente DutchDecalsets en van XtraDecal, aan te brengen op een prima gladde ondergrond. Wat kan daar nou mis mee gaan, zou je denken. :roll:

Nou best veel. De oranje stip op de romprozetten moest een grotere worden maar die decal bleek zo doorschijnend als wat. Ik heb ze maar overgeschilderd met oranje verf.
De registraties op de romp kwamen al gebarsten van de drager en het koste veel tijd om daar wat fatsoenlijks van te maken. Uiteindelijk nog wat moeten bijwerken met de Molotowlakstift.
Ook bij het rood-wit-blauw op het richtingsroer had ik hier last van met als gevolg dat het rood en blauw er later op geschilderd zijn.
Door al het extra hanteren van het model tijdens het decallen, presteerde ik het ook nog om het MS-logo op de motorkap te beschadigen. Ook deze weer bijgewerkt met de laktstift.
De grote cijfers onderop de vleugel gingen best goed op wat barstjes en brokkelige hoekjes na als gevolg van het eigen snijwerk...

photo 570202


De rozetten op de vleugel zouden een routineklusje moeten worden ware het niet dat ik het presteerde om daar ook een gat in te krijgen.

photo 570201


Maar goed met wat extra geduld is het goed gekomen en zit alles er nu op.

photo 570194

photo 570192


Dan zijn we aangekomen bij het punt dat de vleugel op de romp gepast moet gaan worden. Nu heeft de Morane Saulnier 35 twee stuks aileronstuurstangen die achter de voorste cockpit rechtstandig door de romp naar de vleugel lopen.
Het plan is om de vleugel stabiel op de cabane te kunnen leggen door ze links en rechts ook op deze stangetjes te laten rusten, zo ligt de vleugel in totaal op vier steunpunten i.p.v. twee.
Eerst twee gaatjes 0,4 geboord in de romp en daar twee stukjes boterhamzakjesijzerdraad ingelijmd. Met behulp van de schuifmaat en blokhaak is de lengte van de stangen bepaald en afgetekend.

photo 570196

photo 570195


Na het controleren van de maatvoering de stangen op lengte geknipt en de vleugel erop gelegd.

photo 570193

photo 570198

photo 570199

Het ziet er goed uit maar we moeten nog even geduld hebben. De vleugel en de romp worden zo laat mogelijk in het bouwproces samengebracht i.v.m. de kwetsbare constructie.


Dit toestel is bepaald niet afgeleefd bij het ML-KNIL. Op alle foto's staan er mannen met poetslappen bij de kist. Daarom heb ik de verwering beperkt tot het accentueren van de naden van de stuurvlakken en wat panelen met Flory Wash. als laatste verwering nog wat oliestrepen getrokken bij de motorkap.


Tot slot alle deelconstructies voorzien van een laagje Alclad KlearCote in een mix van 50% semi-matte en 50% gloss.

photo 570197


Mijn ervaring is dat deze laag in het begin wat kwetsbaar is dus ik laat de boel nu een paar dagen met rust.
Wat er nog moet gebeuren is twee windschermpjes plaatsen en de rigging. Daar heb ik na het gedoe met verf en decals best zin in. :brouw:

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2022 23:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Prachtig Paul! De tegenslagen met de decals heb je vakkundig opgelost. En het zilveren jasje ziet er ook goed uit, vooral in combinatie met de inkijkjes in het interieur.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12 dec, 2022 23:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat niet alleen, door het rood-wit-blauw komt dat ook mooi uit de verf.

Man, man, wat een werk. Ik snap helemaal dat die paar draadjes je niet meer uit het veld laten slaan.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2022 14:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 932
Woonplaats: Oosterhout
Wat een gepriegel allemaal. Respect hoor.

Och dat met die decals is zo herkenbaar. Ik heb ook echt de nodige ellende meegemaakt. Maar heel netjes alles opgelost zo, het ziet er keurig uit!

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! Zvezda Iljoeshin 62 Aeroflot/KLM

Lopend project:
PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2022 18:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Die ziet er al strak uit...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13 dec, 2022 23:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Mooi en net werk inderdaad, je keuze voor weinig verwering is ook vanuit dat opzicht goed te begrijpen. :)


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 dec, 2022 15:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Je hebt je heel wat werk op de hals gehaald, maar het resultaat is er naar! Vervelende tegenslag met de decals, maar gelukkig wel op te lossen.
Trouwens erg herkenbaar, schuifmaat, blokhaak en geodriehoek op de werkbank :wink: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement