Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 10:56 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2022 20:47 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Dank voor de complimenten.

malair schreef:
p.s. die ronde snijder is super! Had ik nog nooit van gehoord. Die ga ik ook zeker aanschaffen.


Als het goed is zijn er twee varianten. De uitgebreidere en daarmee wat duurdere versie is geschikt voor het snijden van concentrische cirkels maar volgens mij heb ik wel aangetoond dat dat met de eenvoudiger versie ook wel lukt.

Tja, en dan het scratchwerk. Bij dit soort kits ontkom je er vaak niet aan. Nu moet ik wel zeggen dat ik het ook wel leuk vind om het zelf (beter) te maken.

Voor vandaag een paar kleine vorderingen:

De cabane-struts van platgewalste Albionbuis zitten erop. Netjes h.o.h. 12,5mm.
Daarna de motor inclusief kap gemonteerd nadat ik deze Gun Metal had gespoten. Meteen maar de beide tankdoppen voor olie en benzine geplaatst. Daar wordt 't allemaal net wat leuker van om naar te kijken.

photo 567367


En de staartdelen gemonteerd. Het kielvlak stond een beetje raar op het stabilo. Dit heb ik opgelost met een in vorm geschuurd, driehoekig stukje strip.
Meteen de hoogteroeren in nose-down gezet, dat maakt het allemaal wat minder stijfjes.

photo 567366


De vleugel is inmiddels rechtgemaakt door 'm even in heet water te houden. Het gat in de vleugelneus is een uitgeboorde luchtbel. Daar zit inmiddels wat plamuur in.

photo 567365


De volgende stap betreft weer een stukkie scratchwerk: het hoofdlandingsgestel. 'Ns kijken of wie die een beetje fatsoenlijk weergegeven kunnen krijgen.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2022 21:39 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Die cockpitjes zien er knap uit, zeker met die ring rond de opening. Vleugelsteunen zitten daar ook erg mooi te wezen,
knap scratchwerk dat je laat zien.

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2022 21:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Die cockpitjes zien er knap uit, zeker met die ring rond de opening. Vleugelsteunen zitten daar ook erg mooi te wezen,
knap scratchwerk dat je laat zien.

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2022 0:59 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
De romp is spuitklaar.

Op basis van de beschikbare tekeningen en foto's, heb ik eerst de wielas gemaakt. Deze heeft een airfoildoorsnede en is dus niet rond. Dit keer is geen geplette Albionbuis maar een stukje metalen strut van StrutZ gebruikt.
Centraal op deze as twee windingen gemaakt uit dun koperdraad, enerzijds ter detaillering anderzijds om later de V-strut tussen de wielpoten goed te kunnen centreren.
Aan de uiteinden van de as zijn twee stukjes plasticbuis gelijmd om de zgn. Houdaille schokbrekers weer te geven.

photo 567437
Een hele bruikbare foto die niet alleen een goede indruk geeft van de afwerking en stroomlijn van de kist maar ook de diverse details rond de romp.
Let op de verschillen in breedte van de cabaneprofielen en die van de driehoekige strutconstructie op de vleugel, de carburateurinlaten aan de rompzijkant, de vorm van de wielas, de platte windschermen en de bedieningsstangen voor de ailerons.



Omdat de stand van het landingsgestel nogal bepalend is voor de uiteindelijke sit and look van het model, begon ik enigszins voorzichtig.
Alle onderdelen die ik al eerder uit de gewalste buis had vervaardigd had ik zo klaar gelegd dat ik ze snel met de pincet op hun plaats kon brengen.
Het plan was om eerst alles met KristalKlear op zijn plek te zetten en goed uit te lijnen en daarna één voor één de verbindingen met secondenlijm definitief vast te zetten.
Dit werkte niet.

Het werd dus secondenlijm en dat betekent dat het in 1x goed moet.
Als eerste heb ik toen de as vastgetaped op de werktafel zodat ik alles goed in bedwang kon houden tijdens het uitlijnen. Aansluiten de stijlen van het landingsgestel tegen de romp geplaatst en daarna snel op de wielas gezet om nog voor het opdrogen van de lijm de juiste stand bereikt te hebben.


photo 567441

Gelukkig verliep dit heel voorspoedig en kon al gauw de V-strut worden toegevoegd.


Na het hoofdlandingsgestel kwam de staartslof aan de beurt. Dit is een stukje 0,7mm Albionbuis die deels platgewalst is. Het platte deel vormt de slee die de grond raakt en het ronde deel zit in de romp geboord.
Nog een stukje strip ertegenaan en twee strikjes erom uit koperdraad en het toestel kan eindelijk op zijn drie pootjes gezet worden.

photo 567438


Laatste toevoegingen zijn de twee luchtinlaatjes aan de beide rompzijkanten en de bevestiging t.b.v. de beide windschermen.
Stepjes op de wielpoten en twee opstapjes aan stuurboordzijde uit boterhamzakjesijzerdraad completeren het geheel.

photo 567440

photo 567436


Nog even in proporties:

photo 567439


Gaat best okee zo. Nu verder met de vleugel.


Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2022 9:16 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4288
Woonplaats: Bovensmilde
Heel mooi detailwerk dit. Één klein vraagje. De verticale achtervleugel lijkt nu niet een geheel met de romp. Zit deze bij het originele model ook los van de romp of moet hier nog een likje plamuur tegenaan? Ik kan het namelijk op de foto die je hebt bijgevoegd niet heel goed zien.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2022 20:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 06 apr, 2015 20:18 pm
Berichten: 3758
Woonplaats: nieuw vennep
Mooie updates.

_________________
Gr, Ferry

Kijk ook eens bij mijn bouw.
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=53&t=53651


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2022 20:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
markie schreef:
Één klein vraagje. De verticale achtervleugel lijkt nu niet een geheel met de romp. Zit deze bij het originele model ook los van de romp of moet hier nog een likje plamuur tegenaan? Ik kan het namelijk op de foto die je hebt bijgevoegd niet heel goed zien.


Ik wel, kijk maar eens naar de eerder geplaatste referentiefoto. De staart lijkt maar op een paar punten vast te zitten en voor de rest een heerlijke kier. Dus plamuur lijkt me niet nodig. Hooguit de kier aanbrengen :lol:

Paulus de Boskabouwer schreef:
photo 567437

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2022 21:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4288
Woonplaats: Bovensmilde
Scherp René, ik kon het niet voldoende zien.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 03 nov, 2022 21:27 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Echt mooi bouwwerk laat je hier zien, ik ben benieuwd naar de paintjob.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 04 nov, 2022 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Erg mooie vorderingen zeg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement