De romp is spuitklaar.
Op basis van de beschikbare tekeningen en foto's, heb ik eerst de wielas gemaakt. Deze heeft een airfoildoorsnede en is dus niet rond. Dit keer is geen geplette Albionbuis maar een stukje metalen strut van StrutZ gebruikt.
Centraal op deze as twee windingen gemaakt uit dun koperdraad, enerzijds ter detaillering anderzijds om later de V-strut tussen de wielpoten goed te kunnen centreren.
Aan de uiteinden van de as zijn twee stukjes plasticbuis gelijmd om de zgn. Houdaille schokbrekers weer te geven.
Een hele bruikbare foto die niet alleen een goede indruk geeft van de afwerking en stroomlijn van de kist maar ook de diverse details rond de romp.
Let op de verschillen in breedte van de cabaneprofielen en die van de driehoekige strutconstructie op de vleugel, de carburateurinlaten aan de rompzijkant, de vorm van de wielas, de platte windschermen en de bedieningsstangen voor de ailerons. Omdat de stand van het landingsgestel nogal bepalend is voor de uiteindelijke
sit and look van het model, begon ik enigszins voorzichtig.
Alle onderdelen die ik al eerder uit de gewalste buis had vervaardigd had ik zo klaar gelegd dat ik ze snel met de pincet op hun plaats kon brengen.
Het plan was om eerst alles met KristalKlear op zijn plek te zetten en goed uit te lijnen en daarna één voor één de verbindingen met secondenlijm definitief vast te zetten.
Dit werkte niet.
Het werd dus secondenlijm en dat betekent dat het in 1x goed moet.
Als eerste heb ik toen de as vastgetaped op de werktafel zodat ik alles goed in bedwang kon houden tijdens het uitlijnen. Aansluiten de stijlen van het landingsgestel tegen de romp geplaatst en daarna snel op de wielas gezet om nog voor het opdrogen van de lijm de juiste stand bereikt te hebben.
Gelukkig verliep dit heel voorspoedig en kon al gauw de V-strut worden toegevoegd.
Na het hoofdlandingsgestel kwam de staartslof aan de beurt. Dit is een stukje 0,7mm Albionbuis die deels platgewalst is. Het platte deel vormt de slee die de grond raakt en het ronde deel zit in de romp geboord.
Nog een stukje strip ertegenaan en twee strikjes erom uit koperdraad en het toestel kan eindelijk op zijn drie pootjes gezet worden.
Laatste toevoegingen zijn de twee luchtinlaatjes aan de beide rompzijkanten en de bevestiging t.b.v. de beide windschermen.
Stepjes op de wielpoten en twee opstapjes aan stuurboordzijde uit boterhamzakjesijzerdraad completeren het geheel.
Nog even in proporties:
Gaat best okee zo. Nu verder met de vleugel.
Groet,
Paul