Timmie schreef:
Is dit de opvolger van de L?
De AR is niet zozeer een opvolger maar meer een doorontwikkeling van de Morane Saulnier L Parasol.
De L kwam in 1913 in dienst en was daarmee een van de eerste Franse jachtvliegtuigen van de Eerste Wereldoorlog. Het was een eenzitter met de kenmerkende vierkante rompdoorsnede die o.a door het Duitse Pfalz en Zweedse Thulin in licentie werd gebouwd.
De LA was een doorontwikkeling uit 1915 met een ronde romp en uitgevoerd met ailerons i.p.v. het scheluwtrekken van de vleugeltips.
In 1916 volgde de P, een wat grotere tweezitter verkenner met een zwaardere motor en beter bewapend.
De AR, het type dat ik bouw, was een tweezittertrainervariant die in de loop van 1915 zijn eerste vlucht maakte. Na de WO-1 kreeg deze de type aanduiding MS-35 en heeft in diverse landen nog behoorlijk lang rondgevlogen.
Timmie schreef:
Gaat nog wel even tijd en liefde in zitten zo te zien.
Klopt, ik ben er nog niet. Het is best een mooi gedetailleerde resinkit maar toch vind ik niet alle onderdelen bruikbaar (te kwetsbaar, krom, niet strak) en die moeten allemaal gescratcht worden.
Een fullresinkit vraagt altijd een beetje meer aandacht tijdens het bouwen omdat bijna alles met secondenlijm gemonteerd moet worden en het materiaal soms wat lastiger te bewerken is. Bijv. omdat het krom of brokkelig is of luchtbelletjes bevat. Soms wil de verf niet hechten.
Tel daar bij op dat dit een parasolvliegtuig is waarbij de vleugel van de AR alleen is afgesteund op de cabane en verder door de spandraden in bedwang gehouden wordt.
Dit is een kwetsbare constructie die een goede voorbereiding vraagt als het gaat om montage volgorde en uitlijning.
Maar dit alles maakt het ook zo'n leuk onderwerp.
Overigens heb ik de L ook liggen. Daar is er ooit eentje van geïnterneerd en in dienst gekomen van de LuchtvaartAfdeeling. Daar hebben ze 'm van parasol omgebouwd tot middendekker (daarmee werd het feitelijk een Morane Saulnier G).
Wie weet pak ik de L op na deze bouw. Ligt er een beetje aan of ik dan niet parasol-moe ben. Gelukkig loopt het tot nu toe best voorspoedig met de AR.
Groet,
Paul