Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 18 apr, 2024 4:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2022 22:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18523
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooie info en snap het helemaal. Toch denk ik dat dun styreen (0,1 mm) beter te lijmen is. Ondanks dat secondelijm uiteraard goed lijmt, het lijmoppervlak is klein en bij lange duur kan de lijmnaad broos worden. Bij styreen op styreen smelt het samen, waardoor de lijmnaad sterker is.

Doet niets af aan het feit dat ik mijn oude fotonegatieven nog niet weg moet doen.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2022 22:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Dit weekend niet heel veel kunnen doen. De romphelften zijn tegen elkaar gelijmd met secondenlijm. Eerst de romphelften zo exact mogelijk tegen elkaar klemmen en
dan voorzichtig de naad vullen met de dunne variant van deze lijm. Aan de onderkant bleef een klein kiertje over dat ik heb gedicht met een dun stukje plasticard.

photo 566079


Ter voorbereiding van het plaatsen van de diverse struts heb ik zo precies mogelijk de posities daarvan afgetekend op het model en hier met een boortje een ondiep gaatje geboord.

Aan de onderzijde de gaatjes voor de wielpoten:
photo 566076

En aan de bovenzijde voor de cabane, de stijlenconstructie tussen de romp en de bovenvleugel. Bij deze Morane bestaat de cabane uit een piramidevormige constructie vóór de voorste cockpit en een driehoekige constructie vóór de achterste cockpit.

photo 566075

Vooraf de maatvoering bepaald aan de hand van de maattekening uit het boekwerkje Aircraft Archive omdat ik heb besloten om de struts uit de kit niet te gebruiken.
Ik vind ze te breed en ik ben ook bang dat ze te zwak zijn voor het model. De complete vleugel rust volledig op de cabane. Verder zijn er alleen maar spandraden die de boel
in het gareel moeten houden. Het is dus belangrijk om vooraf alles goed uit te meten om tot een symmetrische constructie te komen.

photo 566080

Voor de struts heb ik wat alternatieve materialen beschikbaar die tegenwoordig niet of nauwelijks meer verkrijgbaar zijn: de plastic struts van Aeroclub en de metalen exemplaren van StrutZ.
Toch bieden deze niet de gewenste oplossing voor dit model, vind ik. Ze zijn vooral te breed en te dik.
Gelukkig heb ik ook nog wat messing Albionbuis liggen van 0,7 mm. Door dit plat te walsen ontstaat een prima bruikbaar profiel van ca. 0,8 mm breed en pakweg 0,3 mm dik.

Met een harde ondergrond in de vorm van een blokhaak en een X-Actomes als wals:
photo 566069

Na de eerste walsgang is het profiel opgekruld:
photo 566068

Het profiel omdraaien met de bolle kant naar boven en goed vasthouden voor de tweede walsgang (als je niet goed vasthoudt, vorm je een wokkel):
photo 566070

Je kunt rustig meerdere keren walsen tot je tevreden ben over het resultaat:
photo 566072

Het resultaat is een keurig strak afgerond plat profiel. Prima bruikbaar voor 1:72:
photo 566071

Je kunt het profiel knippen maar snijden biedt meer controle en daarmee nauwkeurigheid. De delen in de gewenste stand tegenelkaar lijmen met secondenlijm.
Na droging de lijmresten wegschuren met een fijne schuurstick, et voilà!
photo 566073


Op dezelfde wijze wil ik de cabanestruts en de wielpoten fabriceren terwijl de plamuur op de romp kan uitharden.


Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2022 7:39 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi maatwerk dit. Nooit bij stil gestaan dat die profielen ook goed zijn samen te walsen.
Ziet er goed uit allemaal, mooi gesneden ook.

Moet zeggen dat je wel helemaal los gaat op deze klomp resin.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2022 10:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Da's inderdaad een mooie techniek die ik nog niet kende. Leuk, Paul. Weer wat geleerd.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2022 19:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Slim idee om Albion buis te gebruiken, komt me wellicht nog van pas voor de Fokker T.IV. De kier in de romp is overigens kleiner dan bij menig Special Hobby model :mrgreen: .

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 22:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
Shake schreef:
Slim idee om Albion buis te gebruiken, komt me wellicht nog van pas voor de Fokker T.IV. De kier in de romp is overigens kleiner dan bij menig Special Hobby model :mrgreen: .


Haha, ja dat klopt. Ik heb dan ook eerst een paar SpecialHobbykitjes gebouwd voordat ik met deze aan de slag ging.
Bij de Morane is echter de kier niet het grootste probleem. Ik heb meer last van het feit dat de romphelften niet even groot in doorsnede zijn.

Als je zwaardere struts wil maken uit Albionbuis wordt het walsen wel wat zwaarder. Misschien moet er dan een soort instelbare metalen rollers aan te pas komen waarmee je een constante dikte kunt walsen.
En je krijgt mogelijk niet meteen de goede airfoil. Mijn idee is om op de ESM eens wat grotere diameters buis aan te schaffen en wat te gaan pionieren. Voor ons werktuigbouwers moet zoiets toch te realiseren zijn. :wink:


Eerst dus maar het verschil in doorsnede tussen de beide romphelften aangepakt.
De rechterromphelft is zeker een halve mm kleiner dan de linkerhelft. Dit heb ik opgelost door bij het tegenelkaarlijmen de bovenzijde van de rompdelen gelijk te houden en het verschil aan de onderkant te laten vallen.


photo 566520
De romp heeft een meerhoekige doorsnede en de onderkant van de romp bij doorsnede-C is horizontaal.

photo 566515
Daarna een randje plamuur op de rechterhelft aangebracht en deze later vlak geschuurd.


Aan de bovenzijde van de romp wachtte weer een volgende uitdaging.
De beide mangaten waren onderling niet gelijk van vorm en zaten ook niet helemaal mooi gecentreerd in de romp. Tja, het moet ons als Fransozenbouwers ook niet te makkelijk gemaakt worden.
Tegen beter weten eerst getracht dit beter te krijgen met plamuur maar bij het nabewerken braken er steeds weer stukjes plamuur los dus uiteindelijk alles er weer vanaf gepeuterd.


Letterlijk de draad weer opgepakt door van boterhamzakjesijzerdraad twee ringen te buigen om deze als cockpitrand te gebruiken. Even een korte HowTo:

photo 566517
Het witte plastic strippen van het boterhamzakjesijzerdraadje

photo 566513
ringetje buigen om een rond voorwerp van de juiste diameter. Het getwiste deel niet verwijderen maar gebruiken om de ring vast te houden

photo 566514
het ringetje in een "holle"vorm walsen zodat ie goed aansluit op de romp

photo 566516
Even passen op de romp en de ring op 1 punt fixeren met vloeibare secondenlijm

photo 566512
Als de ring vast zit, kun je 'm verder vormen en stukje bij beetje fixeren tot deze naar tevredenheid om het mangat zit

De mangaten zijn nu mooi rond en strak, zijn gelijk van vorm en zitten netjes gecentreerd op de romp.
De ringetjes zijn 9mm in diameter wat overeenkomt met een zitkuil in 1:1 van Ø650mm. Lijkt mij prima.
De uitstekende stukken getwist ijzerdraad worden later afgeknipt als alles goed vast zit.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 22:32 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Ik ben maar een onnozele civiele techneut, dus ik snap daar niets van. Dat wtben altijd. Dat is toch gewoon die rommel die onze mooie betonconstructies moet vullen?

Wederom mooi werk op dat gekke resin spul. Mooi om te zien dat je daar draad voor boterhamzakjes voor gebruikt. Lastig dat de maatvoering net niet honderd punten gelijk is natuurlijk. Maar mooi aan het oplossen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2022 23:29 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4450
Mooie techniek laat je hier zien, ik ben benieuwd hoe strak het zal zijn wanneer de overtollige stukken draad weggeknipt zijn.
markie schreef:
Ik ben maar een onnozele civiele techneut, dus ik snap daar niets van. Dat wtben altijd. Dat is toch gewoon die rommel die onze mooie betonconstructies moet vullen?

Klopt inderdaad Mark, voordat die slimme werktuigbouwkundigen staal uitvonden was er enkel steen en hout. Dan deed men er jaren over om met een paar boomstammen grote stenen te verplaatsen om zo een grotere stapel stenen te vormen. Als deze verzameling stenen groot genoeg werd dan noemde men het een geslaagd project. Een aantal van de meest primitieve voorbeelden van dergelijke projecten zijn terug te vinden in een provincie in het Noord Oosten van ons land. :mrgreen: :wink: (wel een erg mooie provincie overigens)



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2022 7:21 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Laat ik nu net in die provincie wonen Dj ;) Dus dan snap je mijn binding met steen en hout wel.
En beton natuurlijk, ik heb tenslotte heel wat waterbouwkundige kunstwerken bij jullie in de omgeving ontworpen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26 okt, 2022 22:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2170
De tijd vliegt maar de Morane is nog niet zover. Toch heb ik afgelopen tijd niet helemaal stilgezeten en dus weer wat te melden.
Dit keer vooral veel foto's, dat vinden jullie vast geen probleem.

De cockpitomranding is gereed:

photo 567069


De struts zijn inmiddels ook klaar:

photo 567070


Nu verder met de motor. Dit resinhompje lijkt een Gnome-Rhone 9C-rotatiemotor maar in de Nederlandsch-Indische Morane zat een Clerget en die zag er iets
anders uit.

photo 567102

en de Clerget:

Afbeelding
Bron: http://www.kozaero.com


Bij gebrek aan een alternatief, heb ik besloten om de resinmotor wat aan te passen om 'm op een Clerget te laten lijken:

photo 567076
Uitlaatjes erafgezaagd

photo 567077
Cilinders wat gefatsoeneerd en oogje gemaakt van looddraad

photo 567073
Uit een spoeltje dunne draadjes geknipt en rechtgerold

photo 567071
Draadjes plaatsen

photo 567072
Alles erop

photo 567074
Afgeknipt en vastgelijmd


Dan één van de grotere uitdagingen van deze kit: de motorkap. Probleem is dat de centrale opening in de kap niet correct is. Deze is veel te groot voor de KNIL-kist.
De diameter moet een stuk kleiner worden en... er moeten nog drie extra koelsleufjes aangebracht worden. Hmm, en dat in zo'n ielig resin motorkapje :roll: .

photo 567103
De oplettende kijker heeft al opgemerkt dat de motorkap niet helemaal recht gemonteerd zit


Al tekenend ontstaat bij mij meestal wel de oplossing hoe dit na te maken dus eerst maar de maatvoering vastgelegd:

photo 567095


Dat gaat wel lukken, de foto's van de HowTo spreken voor zich:

photo 567078
photo 567079
photo 567080
photo 567081
photo 567094
photo 567083
photo 567082
photo 567084
photo 567085
photo 567086
photo 567087
photo 567088
photo 567089
photo 567090
photo 567091
photo 567092
photo 567093
photo 567096

en een grote bende op de werktafel....
photo 567098

De motor paste niet meteen in de kap, eerst zijn alle cilinderkoppen nog een beetje ingekort.
De vloeiende overgang tussen de resinmotorkap en de witte ring is met plamuur gerealiseerd. De kap zelf was niet mooi gegoten en moest in de omtrek ook oneffenheden worden weggeplamuurd.
Maar het gaat om het eindresultaat. En die is naar wens. :D

photo 567075

Nu de romp verder afbouwen en spuitklaar maken.


Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement