Dit weekend niet heel veel kunnen doen. De romphelften zijn tegen elkaar gelijmd met secondenlijm. Eerst de romphelften zo exact mogelijk tegen elkaar klemmen en
dan voorzichtig de naad vullen met de dunne variant van deze lijm. Aan de onderkant bleef een klein kiertje over dat ik heb gedicht met een dun stukje plasticard.
Ter voorbereiding van het plaatsen van de diverse struts heb ik zo precies mogelijk de posities daarvan afgetekend op het model en hier met een boortje een ondiep gaatje geboord.
Aan de onderzijde de gaatjes voor de wielpoten:
En aan de bovenzijde voor de
cabane, de stijlenconstructie tussen de romp en de bovenvleugel. Bij deze Morane bestaat de cabane uit een piramidevormige constructie vóór de voorste cockpit en een driehoekige constructie vóór de achterste cockpit.
Vooraf de maatvoering bepaald aan de hand van de maattekening uit het boekwerkje Aircraft Archive omdat ik heb besloten om de struts uit de kit niet te gebruiken.
Ik vind ze te breed en ik ben ook bang dat ze te zwak zijn voor het model. De complete vleugel rust volledig op de cabane. Verder zijn er alleen maar spandraden die de boel
in het gareel moeten houden. Het is dus belangrijk om vooraf alles goed uit te meten om tot een symmetrische constructie te komen.
Voor de struts heb ik wat alternatieve materialen beschikbaar die tegenwoordig niet of nauwelijks meer verkrijgbaar zijn: de plastic struts van Aeroclub en de metalen exemplaren van StrutZ.
Toch bieden deze niet de gewenste oplossing voor dit model, vind ik. Ze zijn vooral te breed en te dik.
Gelukkig heb ik ook nog wat messing Albionbuis liggen van 0,7 mm. Door dit plat te walsen ontstaat een prima bruikbaar profiel van ca. 0,8 mm breed en pakweg 0,3 mm dik.
Met een harde ondergrond in de vorm van een blokhaak en een X-Actomes als wals:
Na de eerste walsgang is het profiel opgekruld:
Het profiel omdraaien met de bolle kant naar boven en goed vasthouden voor de tweede walsgang (als je niet goed vasthoudt, vorm je een wokkel):
Je kunt rustig meerdere keren walsen tot je tevreden ben over het resultaat:
Het resultaat is een keurig strak afgerond plat profiel. Prima bruikbaar voor 1:72:
Je kunt het profiel knippen maar snijden biedt meer controle en daarmee nauwkeurigheid. De delen in de gewenste stand tegenelkaar lijmen met secondenlijm.
Na droging de lijmresten wegschuren met een fijne schuurstick, et voilà!
Op dezelfde wijze wil ik de cabanestruts en de wielpoten fabriceren terwijl de plamuur op de romp kan uitharden.
Groeten,
Paul