Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:04 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 1:38 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
INTRODUCTION

Mes amis,

Leuk om weer eens aan te haken bij een groepsonderwerp. In mijn stapel ligt slechts een beperkt aantal modellen dat voldoet aan de criteria omdat ik mij heb toegelegd om Nederlands militair in 1:72.
Gelukkig heb ik een mooi onderwerp gevonden. Ik heb gekozen voor de MS-35-AR EP2, een Parasol lesvliegtuig uit Frankrijk van vliegtuigbouwer Morane-Saulnier.

De kit is van het Tjechische Choroszy Modelbud.

photo 564256
De bedoeling is om het af te werken in de kleuren van het LA-KNIL oftewel de LuchtvaartAfdeeling van het Koninklijk Nederlandsch-Indische Leger.


Het Franse bedrijf Morane werd in 1910 opgericht door de gebroeders Léon en Robert Morane. In 1911 sloot hun vriend Raymond Saulnier aan. In de Eerste wereldoorlog maakte het bedrijf faam met de L Parasol.
Aan het begin van de Tweede wereldoorlog was de MS.406 uit 1935 het meestgebruikte jachtvliegtuig bij de Franse strijdkrachten. Later de oorlog bouwde het voor de Duitsers de Fieseler Storch.
Morane-Saulnier bleef tot 1962 zelfstandig, daarna werd het gekocht door Potez. In 1966 werden de civiele vliegtuigbouwactiviteiten ondergebracht in SOCATA, later onderdeel van Aérospatiale.

Afbeelding
Bron: http://www.avionslegendaires.net


De Morane-Saulnier AR was een trainer die tijdens en na de Eerste Wereldoorlog werd geproduceerd. De Franse legeraanduiding van het type AR was MS-35 en EP.2 betekende 2 inzittenden.
Het type was ontwikkeld rond 1915 uit de Morane-Saulnier LA en eveneens een parasoldekker met twee open cockpits in tandem. De constructie van de romp bestond uit een houten raamwerk bekleed met linnen, het voorste deel was bekleed met metaal.
Kenmerk van een parasolvliegtuig is dat de vleugel met stijlen boven de romp is gemonteerd.

Afbeelding
Tijdens de Eerste Wereldoorlog was al een Engelse Morane L Parasol geïnterneerd en door de LVA in gebruik genomen na te zijn omgebouwd tot schouderdekker.
Bron: https://ipms.nl



Grootschalige productie begon pas na de Wapenstilstand, met het type-aanduiding MS-35, en in een aantal subtypes die voornamelijk verschilden van gebruikte motor.
Het type werd veelal gebruikt voor de basis vliegopleiding en is ook geëxporteerd over de naar diverse landen o.a. naar België. Afhankelijk van de gebruiker had deze Morane soms ook andere motoren naast de le Rhone of Clerget zoals van Anzani of Hispano-Suiza.
Hoewel Morane-Saulnier hoopte op afzet op de civiele markt, werden de meeste toestellen verkocht aan het Franse leger. Er werden in totaal zo'n 400 stuks van gebouwd.


photo 564257
Dit boekwerkje zal één van de belangrijkste naslagwerken zijn voor deze bouw.

Alvast een inkijkje:
photo 564253
photo 564254


Bij de volgende update ga ik in op het gebruik van het toestel in Nederlandsch-Indië en trappen we af met de bouw.

Groet,
Paul


Laatst bijgewerkt door Paulus de Boskabouwer op za 17 dec, 2022 17:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 6:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Leuk, join de WO1 bouwers 8)

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 6:53 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
En mooie keuze. Nog nooit van gehoord ook, maar dat is niet zo te verwonderen... hoewel... toch best een groot aantal gebouwde toestellen en gevlogen bij verschillende luchtmachten.

Desalnietemin: veel succes. En benieuwd naar de kit zelf

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 9:41 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Thanks Tsjopper en Silenoz.


Silenoz schreef:
Nog nooit van gehoord ook, maar dat is niet zo te verwonderen... hoewel... toch best een groot aantal gebouwde toestellen en gevlogen bij verschillende luchtmachten.


Dat klopt, het was zeker in Indië een vreemde eend in de bijt. Volgens mij heeft België er een stuk of 16 gehad en vlogen daarnaast ook Polen en Griekenland ermee.


Silenoz schreef:
En benieuwd naar de kit zelf


In mijn intro schreef ik dat Choroszy Modelbud uit Tsjechie komt maar het is Pools (op de doos staat duidelijk Krakow).
Ik zal verder in mijn verslag de inhoud van de kit tonen.
Het is een full resinkit, mijn ervaring is dat bij dit soort fragiele bouwsels daar wel wat werk in gaat zitten.

Groet,
Paul


Laatst bijgewerkt door Paulus de Boskabouwer op za 10 sep, 2022 17:39 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 10:40 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Mooi toestelletje, heb je ook al een plaatje van de KNIL-uitvoering die je wilt maken? Zitten er nog leuke speciale emblemen op of alleen rozetten?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi onderwerp, Paulus. En ik denk ook wel een uitdagende kit: resin en spandraden, daar kun je je lol doorgaans wel aan op.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 20:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
TheFlyingDutchman schreef:
Mooi toestelletje, heb je ook al een plaatje van de KNIL-uitvoering die je wilt maken? Zitten er nog leuke speciale emblemen op of alleen rozetten?


Jelle, hier het beloofde stukje over het gebruik in Indië. Er valt niet heel veel bijzonders over te melden.


UTILISATION


Een enkele MS-35-AR toestel werd in Indië in 1924 ontvangen om deze te kunnen vergelijken met een "verbeterde" Avro 504 en een Fokker S.IV. De eis was gebruik van een Clerget 9B motor van 130 pk.
De Avro 504 AL kwam beter uit de vergelijking en kon bovendien "zelf gebouwd" worden. Het bleef dus bij het één Morane AR toestel.
De kist werd gebruikt voor lesvluchten vanaf Kalidjati. De kist werd in 1933 verkocht aan de vliegclub Bandoeng als PK-SAK.

Wat technische gegevens van het gebruikte type in Indië:

Uitgevoerd dus met een Clerget 9B rotatiemotor van 130 pk

Spanwijdte: 10,65 m
Lengte: 6,82 m
Leeggewicht: circa 515 kg
Vlieggewicht: circa 760 kg
Maximum snelheid: circa 140 km/u
Vliegduur: circa 2 uur en 15 min

Aantal in gebruik: 1
Registratie: M-59
Gebruiksperiode: 1924 tot 1933


Er zijn niet veel foto's van de Indische Morane.

Ik heb de volgende bronnen geraadpleegd:

-Van Glenn Martins en Mustangs; Hugo Hooftman. (Alleen tekst)

-40 Jaar Luchtvaart in Indië; Gerad Casius/ Thijs Postma

photo 564278

-Camouflage en Kentekens: J.H.N.Greuter

photo 564277


-Militaire Luchtvaart in Nederlandsch-Indië in beeld deel 1

photo 564279


-Camouflage en Kenmerken ML-KNIL: Max Schep

Afbeelding
Dit boek is echt een aanrader, zie ook: https://geromybv.nl/home/camouflage-en-kenmerken-m-t-a-schep/


Aanvankelijk was het toestel in Frans Khaki uitgevoerd. Het voerde rozetten op de vleugel en het fabriekslogo op de staart en motorkap maar zo te zien bleef het daarbij.

photo 564282
Bron: Camouflage en Kenmerken ML-KNIL: Max Schep


Later werd de kist overgespoten in aluminium en kreeg ook rozetten op de romp waarvan de oranje stip niet helemaal in de standaard verhouding is aangebracht.

photo 564280
Bron: Militaire Luchtvaart in Nederlandsch-Indië in beeld deel 1


De rozetten op de vleugel lijken wel conform de voorschriften:

photo 564281
Bron: Camouflage en Kenmerken ML-KNIL: Max Schep


De kist kreeg nummer M-59. Onderop de vleugel stond het cijferdeel van de registratie. Mogelijk is dit gedaan tijdens de vergelijkingsproeven met de AVRO 504K en de De Havilland D.H.-9.

photo 564283
Bron: Camouflage en Kenmerken ML-KNIL: Max Schep



Mij zijn bij het bestuderen van de foto's nog meer dingetjes opgevallen waar ik mee aan de slag moet. Daarover later meer.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 22:26 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 196
Heel lang geleden heb ik dit toestel ook gebouwd en ook in Indische kleuren.
Ik had toen enkel het boek "40 jaar luchtvaart in Indie" tot mijn beschikking.
Met de foto die jij ook hier laat zien heb ik toen de hele domme fout gemaakt de neus een andere kleur te schilderen dan de rest van het toestel.
Veel later zag ik pas in dat het de schaduwwerking was van de parasolvleugel hahaha.

Veel succes met deze!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 22:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Haha, ja dat dacht ik ook ff toen ik die foto zag!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2022 20:28 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Tijd voor de inhoud van de doos van onze Choroszy Modelbuddies.

De bouwprenten incl. een vieraanzichttekening, handig voor het riggen en een uitslag van het windschermpje.

photo 564409

photo 564410


De inhoud van de doos met een stukje transparant inbegrepen, ruim genoeg voor één windscherm. Op de decals staan gelukkig wat fabriekslogo's van Morane Saulnier al heb ik er vier nodig.

photo 564411


Gietwerk is fijntjes ook de binnenzijde van de romp is heel netjes weergegeven. Weer 'ns wat anders dan die resinkits met niet meer dan een schuttersputje erin.
De romp is erg dun dus dat wordt voorzichtig werken als de romphelften tegen elkaar gaan.

photo 564412


De vleugel ziet er ook goed uit, mooi dun en goed vormgegeven. Helaas is de vleugel wel een beetje hangend krom.

photo 564413


Zo'n kromme resinvleugel is wel te verhelpen maar het kan zijn dat na een tijdje de boel toch gaat hangen, net als bij mensen.
Eerder heb ik de Omega Farman HF-22 gebouwd. Bij aanvang was de bovenvleugel recht maar een paar jaar later ziet het er een beetje sneu uit:

photo 564416


De kitafmetingen even gecontroleerd, daar mankeert weinig aan.

photo 564414


De kromme vleugel eerst maar eens een paar daagjes onder lichte belasting in vorm zien te krijgen en iets bedenken hoe te voorkomen dat ie in recidive gaat.
Voorlopig ben ik toch nog niet zover dat ie erop gaat. :mrgreen:

photo 564417


Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement