Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 2:22 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2022 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Dat ziet er inderdaad allemaal erg verfijnd uit. Mooi!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15 sep, 2022 21:53 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Huib2 schreef:
Dat ziet er inderdaad allemaal erg verfijnd uit. Mooi!


Ik heb er ook zeker zin in om hier wat moois van te maken. Ben inmiddels begonnen met het loszagen en opzuiveren van de onderdelen en me verder wat verdiepen in de verzamelde documentatie.


Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 0:04 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Paulus de Boskabouwer schreef:
De kromme vleugel eerst maar eens een paar daagjes onder lichte belasting in vorm zien te krijgen en iets bedenken hoe te voorkomen dat ie in recidive gaat.
Voorlopig ben ik toch nog niet zover dat ie erop gaat. :mrgreen:

Buigen zonder thermisch iets te doen kan, voor zover ik mijn materiaalkunde nog een beetje goed in mijn hoofd heb zitten, juist het tegenovergestelde bereiken van wat je wil. Deze giethars delen zijn in een mal uitgehard en zouden niet al te veel of geen interne spanningen moeten hebben. Wanneer je de onderdelen buigt zonder ze eerst warm te maken zodat het resin kan vloeien breng je juist spanningen in het materiaal die, zo vermoed ik, op de lange termijn zichzelf zullen proberen uit te effenen. Wanneer dit laatste gebeurd krijg je misschien juist gekke vervormingen. Mijn advies is om de vleugel op de kop op je werkbank te leggen en hem lekker warm te maken met een föhn. De precieze materiaaleigenschappen van resin verschillen vanzelfsprekend per soort maar vanaf een graad of 50 begint het materiaal buigbaar te worden. Dus gewoon rustig aan beginnen en kijken wat het doet.

Succes!



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 8:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Ik ben het met D.J. wel eens dat buigen zonder verwarmen niet gaat werken bij resin. Ik zou zelf geen föhn pakken maar warm water proberen, door bijvoorbeeld de vleugel in de vorm te klemmen die je wilt (zoals nu in de stellage) en dat geheel een minuutje in heet (zeker geen kokend!) water te leggen. Zo zou je de spanning van het buigen eraf moeten kunnen krijgen, in theorie.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 sep, 2022 19:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zo, dat is weer een mooie exoot uit de Nederlandse militaire luchtvaart. Wellicht handig om het doorzichtige stuk in de romp wat te verstevigen met een matje en wat 2 componenten lijm? Het ziet er nu wel erg kwetsbaar uit.
Is het een optie de vleugel na te maken van styreen plaat? Met jouw modelbouwvaardigheden zou dat moeten kunnen. Aan de andere kant zou je met het gebruik van visdraad voor de spandraden het doorzakken tegen kunnen gaan. Mijn ervaring hiermee is dat het, net als in het echt, de constructie verstevigd.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 0:09 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Dank voor alle tips, mannen.

Voor wat betreft de kromme vleugel zal het eerst wel warm water worden. Ik heb dat eerder gedaan bij een kromme resinromphelft van mijn P2V-5 Neptune en dat is goed uitgepakt.
Waar ik mij zorgen over maak, is de kans dat ie na verloop van tijd toch weer krom gaat.

Shake schreef:
Aan de andere kant zou je met het gebruik van visdraad voor de spandraden het doorzakken tegen kunnen gaan. Mijn ervaring hiermee is dat het, net als in het echt, de constructie verstevigd.


Bij de Farman was de vleugel recht en ook al is deze volledig met visdraad bespannen (rond de 110 draadjes heb ik getrokken): na verloop van tijd ging het zaakje hangen.

photo 564856


En eerlijk gezegd doe ik het riggen tegenwoordig liever met de elastische draad van Uschi von der Rosten. Dilemma dus.
Mijn plan nu is om eerst in warm water de vleugel recht te maken en te bekijken of ik met een stuk dun ijzerdraad o.i.d. de vleugel kan verstijven. Op werk gebruiken we TiG-lasdraad; dat is mooi dun en behoorlijk stug.


Shake schreef:
Wellicht handig om het doorzichtige stuk in de romp wat te verstevigen met een matje en wat 2 componenten lijm? Het ziet er nu wel erg kwetsbaar uit.


Goeie. Daar ga ik 'ns naar kijken. Wellicht volstaat een stukje plasticard met secondenlijm al. Ben nu nog bezig met opschonen van de onderdelen maar wil daarna aan de romp gaan beginnen.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 14:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Even meedenkend, is het na het rechtmaken van de vleugel een optie er 1 of 2 sleuven in te frezen/krassen en hier staaldraad in te plaatsen? Ik heb hier nog een meter borgdraad van 0,85 mm liggen. Dit wordt na torderen (bankschroef en boormachine) behoorlijk stijf. Rest "alleen nog maar" het herstellen van de gegoten structuur van de vleugel.

photo 564882


Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 sep, 2022 12:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: zo 11 maart, 2012 18:43 pm
Berichten: 196
Persoonlijk zou ik het niet doen.
Het in vorm brengen van de vleugel na een warm waterbadje zou voldoende moeten zijn.

Groet,


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20 sep, 2022 18:55 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Ik ga het eerst in heet water proberen. Als het nodig mocht zijn, heb ik nog wel een ideetje voor een constructie die vrij simpel te realiseren is.

Dank voor de input.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2022 23:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Eerste stap is het verwijderen van de gietstukken van de onderdelen. Ik ben begonnen met de romphelften, daar zitten over de hele lengte aan de onderzijde behoorlijk stroken resin aan
die voorzichtig verwijderd moeten worden omdat de rompdelen erg dun gegoten zijn.
Door eerst de rand af te tekenen is goed te zien tot hoever je moet snijden, vijlen en schuren tot alles verwijderd is en de romp helften goed tegen elkaar passen.
Opvallend is dat de romphelften voorzien zijn van paspennen, dat zie je niet vaak bij resinkits.

photo 564995


Het is een tweezitter met open cockpits dus enige aandacht wil ik hier wel aan besteden. Choroszy heeft netjes alles meegeleverd voor de cockpit en het lijkt erop dat zij het boek Aircraft Archive hebben gebruikt als referentie.
Persoonlijk vind ik niet alle onderdeeltjes even bruikbaar omdat ze te dun of te kwetsbaar zijn om van de gietresten te scheiden. Dan maak ik net zo lief even een nieuw onderdeel zoals het achterste schot in de romp.

Eerst de contouren overnemen op een stukje 0,3mm plasticard:

photo 564994


Gaatjes boren in de hoeken en uitsnijden:

photo 564996


Dan het instrumentenpaneel van de achterste cockpit. Dit is niet veel meer dan een houten schot met links een rechthoekig kijkgat waardoor de achterste vlieger op de instrumenten in de voorste cockpit kon kijken.
Iets dergelijks heb ik nog niet eerder gezien in een cockpit maar het komt op mij over als een oplossing die met de Franse slag...tot stand is gekomen.
Qua instrumenten blijft het beperkt tot een tweetal ronde schakelaars aan de linker kant.

photo 564997

Ook hier weer hetzelfde trucje toegepast: omtrek overnemen op stukje plaat en voorzichtig uitsnijden.Vervolgens twee dunne plakjes rod geplaatst met daarop kleine schakelaartjes uit sprue.
Tenslotte uit een stukje sprue de stang aan de onderzijde vervaardigd.

photo 564998



Het lijkt heel wat werk maar ik ben met deze twee onderdelen hooguit een halfuur bezig geweest en het eindresultaat is in mijn ogen beter.

Het dashboard van de voorste cockpit ga ik op dezelfde wijze maken.

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement