Na een weekje Zweden de Morane weer opgepakt en begonnen aan de cockpit.
Ik gebruik uit de kit alleen het vloertje en de kuipstoeltjes. De resinvoetenstuurtjes, -stuurknuppels en -gashendels zijn te fragiel om na te bewerken. Nieuw maken gaat sneller en geeft een strakker resultaat.
En zelf maken geeft in de regel meer voldoening, toch Huib?
Op het vloertje heb ik de posities afgetekend van de onderdelen door eerst het vloertje in de romphelft te leggen en de posities van de spanten over te nemen.
Deze zijn bepalend voor de plek van de fauteuils van de vliegeniers.
Het vloertje zelf wat aangekleed met twee stuurstangen uit sprue en voetensturen en sticks uit boterhamzakjesijzerdraad. e.e.a. naar voorbeeld van de tekeningen.
Uit een stukjes ijzerdraad een u-vormig frames gevouwen en na deze lichtjes voorgebogen te hebben, tegen de achterkant van de stoelen gelijmd.
Vooraf in de stoel een klein zaagsneetje gegeven zodat het allemaal wat beter op zijn plek blijft tijdens het aanbrengen van de secondenlijm.
De stoeltjes voorzien van riemen uit Tamiyatape met gespen etc. uit stukjes fotonegatief. Gaatje ponsen of boren in fotonegatief en dan rondom uitsnijden levert een ronde gesp op.
De stuurknuppels zijn in nosedownpositie gezet want de hoogteroeren staan op veel foto's naar beneden. Ik wil dat bij het model ook doen om het wat levendiger te maken.
Aansluitend even gepast om te zien of de stoelen goed uitkomen t.o.v. de mangaten.
En even de tip van Sjaak ter harte genomen om de nogal dun gegoten romphelft te verstijven met een stukje plasticard.
Volgende stap is het afwerken van de tussenschotten en dashboarden om daarna het interieur van een couleurtje te voorzien.
Groeten,
Paul