Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2022 14:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi verfwerk aan die piloot, Rudi. En die oranje overall gaat het visueel goed doen!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2022 14:59 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Julio Iglesias ziet er goed uit zo. :wink:


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2022 16:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Feliz Navidad :brouw:

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2022 10:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
De piloot is leuk geworden Rudy, ook mooi om te zien hoe jij de vleugels opdikt om maar schade aan de panellines te voorkomen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 22:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Het nieuwe jaar beginnen we meteen met een update van de werkzaamheden.

Inmiddels is de metalen pitot tube van master-model.pl (art. AM-48-030) binnengekomen per post.
Afbeelding

Een hele verbetering t.o.v. de plastic versie.
Afbeelding

We zijn verder gegaan met het vastlijmen van de cockpit canopy m.b.v. van transparante lijm.
Vervolgens zijn de transparant te blijven delen afgeplakt met tape om dit meteen te beschermen bij de verder bewerking van het geheel.
Afbeelding

De cirkelvormige tape is ideaal voor de afgeronde hoeken (dank voor de tip).
De passing van de canopy is op zijn, ehu.. Italiaans-Frans-Spaans zeg maar.
Ben je secuur van aard dan ontkom je hier niet aan een potje plamuur en schuurwerk.
Afbeelding

De linkerzijde is de passing ok.
Afbeelding

Het onderstel van de Mirage is karakteristiek, als zichtbaar op foto bij de pitot buis. Ik hoop dat dat straks ook goed tot uiting komt op op het model.
De hoeveelheid onderdelen en de montage van het landingsgestel is ook verrassend uitgebreid, complex maar mooi. Voor mij betekend dat ik hiervoor alle concentratie benodigd ben.
De gebruikershandleiding is niet in alle details duidelijk genoeg. Assistentie met referentiefoto’s, of zelfs Eduard’s 1/48 Mirage instructie brengt meer duidelijkheid.

Ik probeer slim te zijn en de montage, van de uit twee lengtedelen bestaande voorpoot meteen als een geheel te verlijmen.
En alle onderdelen van het landingsgestel constructie geheel af te bouwen, schilderen en herplaatsen als geheel.

Het nadeel van mijn aanpak is het neuswiel, welke tussen twee draagarmen meteen moet worden geplaatst.
Dit los ik op met een zelf te maken wielas en twee gaten. Het wiel kan achteraf worden geplaats middels de as te plaatsen door de gaten.
Afbeelding

Afbeelding

Bij het controleren ontdek ik een probleem met de "hydraulic retraction strut". Deze sluit niet aan op de bodem van de neuswiel bay. Wellicht is dat mijn foutje.
Afbeelding

We lossen dit op door de hydraulische cilinder ook te voorzien van een messing rond.
Afbeelding

Afbeelding

Ook de achterste poten bouwen we compleet op. De hoofdpoot is licht verlijmd in de bak om de uitlijning in overeenstemming te brengen met de ondersteunde constructie.
Verder is te zien dat binnenste wheelbay deuren in de romp zijn verlijmd.
Afbeelding

Eenmaal alle onderdelen op zijn plaats is deze weer verwijderd om alles als één geheel te kunnen verven. En naderhand weer te kunnen herplaatsen.
Afbeelding

Nu de constructie van het landingsgestel gereed is neem ik meteen de externe fueltanks mee naar de spuitcabine.
Voor de “Auxiliary fuel tanks” zijn er twee types beschikbaar in de kit. Een 1300 liter en een 600 liter (drop tank). Hoewel de meeste boek referentie foto’s vaak de kleinere drop tank afbeelden ga ik voor de grotere versie. Deze staat staat ook afgebeeld bij de introductie.
Wat mij opviel is dat de pylon een lichtgrijze kleur heeft. Leuk, detail om te gebruiken.
Afbeelding

Na een primer en een zwart glans laag begon ik initieel met Alclad2 “Chrome, ALC-107 voor de fueltanks.
Een flesje al jaren in mijn bezit. Wat er gebeurd weet ik niet. De spuit verstopt en het resultaat was spikkelend grijs.

De opvolger van Alclad is blijkbaar HR Hobbies. Probeer hierover later met meer info te komen en kom er t.z.t. op terug.
De kleuren "Polished aluminium" (HR-105) op de tanks en (HR-101) "aluminium" op het onderstel gingen vervolgens naar wens.
Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgt.

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 jan, 2023 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Mooie update, netjes gedaan met die messing buisjes!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 jan, 2023 14:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooi werk, Rudi!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Een niet zo spectaculaire maar wel een arbeidsintensief update.

Als eerste het toevoegen van een "passive radar". Dat pijltje op driekwart boven in de staart.
Hoewel deze wel op de bouwinstructie is getekend ontbrak deze in de doos... :?
Na het raadplegen van referentie is dit een duidelijk kenmerk op de Spaanse IIIE's.
Dus, de zaag erin met vervolgens een plastic staafje welke we tot een radar antenne kunnen boetseren.
Afbeelding

Het noodzakelijke plamuur en schuur therapie.
En nog een keer.
En nog een keer.
En.... gevoelsmatig lijkt het weer als die 1000 strafregels schrijven vroeger op school.

Als eerder benoemd de aansluiting van de canopy op de romp. En de romphelften.
Afbeelding

Afbeelding

En de wieldeuren met sinkmarks als maankraters verdienen een schoonheidsbehandeling als een 80 jarige boerin bij de visagiste.
Voor dit model is het een noodzakelijke behandeling vanwege de niets verhullende aluminium huid straks.
Afbeelding

En zo waren er her en der best veel punten die een professionele make-up behandeling ondergingen.
Op een gegeven moment is het gewoon beter om het model helemaal te primeren. Omdat je door het bos de bomen niet meer ziet.
De lak maakt je, "to-do" werk weer beter zichtbaar. Ik bedoel daarmee dat onvolkomenheden en restpunten beter zichtbaar worden.
Zoals bijvoorbeeld hier net voor de windscreen bovenzijde neus.
Afbeelding

Deze fase gaat in meerdere primer en schuursessies. Net zolang door totdat... totdat de meester zegt dat je mag stoppen met strafregels schrijven.
Afbeelding

Afbeelding

Nu zal ik jullie niet eindeloos verder vermoeien met dit herhaal proces.

Een ander projectje was de neus. Die is enige millimeters ingekort in een poging om deze meer gelijkend te krijgen met het origineel.
Zoals eerder benoemd is er een metalen pitot-buis als vervanger beschikbaar.
En ondanks dat de kit, ik zeg het maar eerlijk vormeloos lomp is geeft deze toevoeging samen met de uiterlijke aanpassing van de neus hopelijk verbetering op het typische Mirage silhouet.
Voor de passing van en het fotomomentje zit die metalen buis er ff los in.
Afbeelding

Na de diverse aanpassingen is vanmiddag het toestel nogmaals geheel in de zwarte primer gezet. Om vervolgens de eerste van de twee camouflage kleuren op te zetten.
We beginnen met donker grijs (FS.34079, MR Hobby H-317) in een zeer verdunde mix. Ca. 10% mat wit & ca. 50% verdund met levelling Thinner.
Ruwweg aangebracht binnen de plaatsen van het strakke (hard edge) grijze patroon later .
Afbeelding

Het leuke werk gaat beginnen! :brouw:
Wordt vervolgt.

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Je gaat snel opeens, Rudi. Althans zo lijkt het: grondverf en helft van de camo er al op! Het ziet er allemaal weer heel zorgvuldig uit.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 08 jan, 2023 22:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Leuk Rudie, weer eens een kit uit jou handen met een bouwverslag. Lang geleden en altijd leuk om te lezen en om je spuitwerk te zien natuurlijk.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement