Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 17:01 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dan had ik hem beter niet kunnen bouwen ;)

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 20:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
tsjopper bob schreef:
Welkom Rudie, mooie bijdrage. Een Alouette had je al eens gebouwd hé.


Ja, klopt daar denk ik met plezier aan terug. Hij staat nu op een prominente plaats in de vitrine.

Afbeelding
Ik las dat Sjaak nu delfde kit gebruikt. En in zijn intro zelfs de SAR H-20 afbeeld. Leuk!

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 31 aug, 2022 22:44 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Gaaf schema inderdaad!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2022 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Dank, voor de motiverende berichten gent's. :brouw:
Een update van de start.

Wat aan het plastic onmiddellijk opvalt zijn de raised panel lines.
Althans hoofdzakelijk want eigenlijk is het een (summiere) mix van inliggende en opliggende belijningen.
Afbeelding
linker rompdeel

Afbeelding
Stap No.3 van de uit 7 delen bestaande instructies.

Behalve de jet, doet het plastic dus ook jaren 70 aan.
En dat kan kloppen want, de tijdline op scalemates gaat terug naar de vorige eeuw! Een ESCI Mirage uit 1980.
Link: https://www.scalemates.com/nl/kits/esci ... er--195053
Hoewel de Italeri uitgave uit 2004 stamt zijn de originele mallen zo'n 42 jaar oud.

Schrikt dat af? Nee, in tegendeel want het plastic ziet er nog crispy scherp uit.
Met fijne opstaande lijnen en nagenoeg zonder flash is het (nog) verassend uitnodigend.
Bovendien heb ook wel een zwak voor ESCI modellen. Of waren het de mooie afbeeldingen op de bouwdozen. Met die markante crosshairs op hun 1/48 series.

De kit is voor huidige maatstaven (1/48 schaal gerekend) wellicht te simpel. En de riased panel lines druisen in tegen de huidige normen.
Maar voor mij niet want als voorbeeld kijk ik naar de Monogram 1/48 F-105G op de vintrine.
Ook een hoofdzakelijk uit riased panel lines bestaande kit. Het resultaat is nog, zeker van een afstandje geslaagd.
Afbeelding
Monogram 1/48 F-105G

En als laatste, ontbreekt mij eerlijk gezegd de tijd. Daarom kies ik nu voor simpel, zonder exta’s of verbouwingen.
De weekend editie van EDUARD is daarom afgevallen. Italeri's uit zeven stappen bestaande instructies spreken me, voor nu meer aan.
En natuurlijk de uitleg bij de introductie, de kleuren.

Afbeelding
Keuze uit twee Mirages, uiteindelijk is het de Italeri geworden :brouw:

Afbeelding
Stap 1&2, assemblage van de cockpit interieur

Afbeelding
Vooruitlopend de passing, aandachtspunt, de onderzijde vleugel <> romp connectie. De eerste indruk, lijkt allemaal keurig te gaan samenvallen.

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2022 21:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 30 nov, 2010 2:01 am
Berichten: 325
Als je deze mirage even goed krijgt als die F-105 komt het helemaal goed, :brouw:

Ik ga zeker volgen, lijkt erg op wat ik ga brouwen, alleen een maatje groter, :)

Blijf Brouwen,

Matti


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 04 sep, 2022 23:55 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Leuk project wordt dit, succes!


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 sep, 2022 11:35 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Ah.. mooi uit de doos is ook niet lelijk... ga je deze dan proberen te herstellen naar opliggend waar ze weggegschuurd zijn? Of ga ze deze sowieso volledig weggschuren? In se vallen die paneellijnen niet op tenzij er een uitneembaar paneel is op een echt toestel...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 sep, 2022 19:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Goeie vraag, dank.

Het uitgangspunt is om zo weinig mogelijk te plamuren én te schuren (of überhaupt te schuren).
Want inderdaad. een nadeel van opliggend belijningen is de kans op beschadigingen.

Waar je gegraveerde lijnen kunt herstellen (scriben) is dat bij opliggend moeilijker.
Je kan tussen twee stroken tape een laag plamuur aanbrengen. Maar de ervaring leert dat dit nooit identiek en strak wordt.

Een model helemaal réscriben kan, maar daar ben ik niet zo'n ster in.
Ik probeer dan nog liever fouten, met optisch bedrog te verbergen bij het schilderen of verweren.

Een goede passing en controle daarop is dusch essentieel.
Toevallig was ik met de vleugel romp aansluiting doende. De verlijmde boven en onderzijde van de vleugels heb ik weer losgehaald. En met styreen opgelift voor een betere passing met de romp. Ik hoop daarmee tussen romp en vleugel geen (of minimaal) plamuur te hoeven gebruiken. En daarmee behoud ik de lijnen.

Afbeelding
Opgevuld met styreen waarmee vleugel dikker is gemaakt en beter past op de romp

Afbeelding
Bij rechts is de dikte van de vleugel nagenoeg gelijk met de aansluiting van de romphelft.

Afbeelding
Waar dat, hoewel moeilijk vast te leggen bij linkervleugel op dezelfde wijze moet worden aangepast.

Afbeelding
Onderzijde; de verbindingen rompdelen -vleugel van voor en achterzijde lijken in orde, natuurlijk zijn er aandachtpunten (luchtinlaat) maar de basis is ok. Alle lof voor Italeri,... ehu ESCI :brouw:

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 05 sep, 2022 20:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Eventueel kan streched sprue ook helpen om deze te herstellen... wel voorzichtig lijmen...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 dec, 2022 13:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 27 dec, 2016 18:05 pm
Berichten: 91
Citaat:
Eventueel kan streched sprue ook helpen om deze te herstellen... wel voorzichtig lijmen...
Inderdaad, bedankt voor de tip.

Hoogste tijd om een foto update, van de vorderingen tot nu te plaatsen.

Die bestaan uit het toevoegen van een pilootfiguur. De cockpit van het model was nogal, ehu.. basis, of beter minimalistisch ingericht.
En ondanks mijn intro dat ik het ook basis of minimalistisch wou houden kon ik de verleiding toch niet weerstaan om iets extra toe te voegen.
Met name de oranje kleuren van het vliegerspak op referentiefoto's was een drijfveer om helemaal los te gaan.
Het was was ff passen en proppen om Julio Iglesias in de stoel te krijgen.

Afbeelding

Na het nodige lood, voor de geamputeerde voeten van Julio gemonteerd te hebben zijn de romphelften verlijmd.
Afbeelding

Afbeelding

Montage van het "head up display" en het trektouwje om zonder vliegtuig verder te vliegen toegevoegd.
Afbeelding

De aardappelstamper voorop is een, ehu pitotbuis, hmm....
Afbeelding

Tja, weg simpel en snel bouwen voornemen, dat moeten we wel aanpassen natuurlijk!.
Voor een metalen versie. Een andere buis voor een 1/48 Mirage III is in bestelling.
Afbeelding

Verder hebben we de benodigde verfen ook verzameld:
Afbeelding

Tot zover, wordt vervolgt.

_________________
Brouwsels:
DOING- Nord 2501 Noratlas https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=1&t=53533
DONE - F9F-2 https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=125&t=54837&p=1067583#p1067583


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement