Modelbrouwers.nl modelbouw http://modelbrouwers.nl/phpBB3/ |
|
Air Littoral ATR-42: aan zee, ter lucht & te gronde http://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=290&t=54558 |
Pagina 3 van 7 |
Auteur: | reteip9 [ za 10 sep, 2022 2:44 am ] |
Berichttitel: | Re: Air Littoral ATR-42: aan zee, ter lucht & te gronde |
Die propellor is zo al een hele verbetering, die regenboog propellor op de foto komt die van een Air Littoral kist? |
Auteur: | Huib2 [ za 10 sep, 2022 16:29 pm ] |
Berichttitel: | Re: Air Littoral ATR-42: aan zee, ter lucht & te gronde |
Mooie voortgang, Jelle! |
Auteur: | Paulus de Boskabouwer [ za 10 sep, 2022 20:29 pm ] |
Berichttitel: | Re: Air Littoral ATR-42: aan zee, ter lucht & te gronde |
Best een hoop werk aan dit ding, Jelle. Interessant hoe je het met de propellers hebt opgelost, het haalt het model absoluut op. Het is opvallend hoe slecht propellers vaak worden weergegeven in kits en heus niet alleen in 1:144. Ik snap dat het één van de meest complexe onderdelen is maar een goed weergegeven propeller is m.i. erg bepalend voor een goed gelijkend model. Groet, Paul |
Auteur: | Deef [ wo 14 sep, 2022 8:02 am ] |
Berichttitel: | Re: Air Littoral ATR-42: aan zee, ter lucht & te gronde |
Interessant leesvoer! En mooi gedaan met die bladen, leuk om te zien! |
Auteur: | Boxer [ vr 16 sep, 2022 9:47 am ] |
Berichttitel: | Re: Air Littoral ATR-42: aan zee, ter lucht & te gronde |
Leuk intro en interessant om te lezen. Je hebt wel niet de makkelijkste kit uitgekozen maar je maak er zeker iets moois van. Eddy |
Auteur: | TheFlyingDutchman [ zo 25 sep, 2022 12:18 pm ] |
Berichttitel: | Re: Air Littoral ATR-42: aan zee, ter lucht & te gronde |
Wat leuk dat er zoveel gereageerd wordt! Dit soort buddy-builds hebben soms de neiging om vergeten hoekjes op het forum te worden, maar hier krijg ik meer reacties dan in het civiele luchtvaart-subforum Ik lees overigens ALLE bouwverslagen mee in de Franse BB en probeer zoveel mogelijk te reageren op jullie projecten. Werkt toch altijd wel lekker motiverend, vind ik In deze update gaan we het hebben over het landingsgestel, diverse details aan het airframe en het klaarmaken voor de grondverf. Le train d'atterrissage De ATR-42 en ATR-72 hebben een relatief simpel en conventioneel landingsgestel. Aan de voorkant zit het neuslandingsgestel met twee wielen, en in een grote fairing (stroomlijnkap) in het midden van de buik zit de behuizing voor het hoofdlandingsgestel. De 'failed lugs' slaan op een incident van een Brits toestel dat in 2012 door de pootjes is gezakt. Ik ben dat op mijn model niet van plan. Zoals ik eerder al schreef, blijven de buitenste wielen van het hoofdlandingsgestel zichtbaar in ingeklapte stand. De velgen van deze wielen zijn daarom voorzien van een gestroomlijnde kap. Hier is goed te zien wat ik bedoel: De wielen die zijn meegegeven door F-RSIN (links op de foto) kunnen echt veel beter. In mijn onderdelendoos vond ik nog de wielen van een Sukhoi SSJ Superjet (in het midden). Rechts op de foto de PE-delen die het geheel af moeten maken. Eerst wilde ik de PE-delen op de F-RSIN wielen lijmen, maar ik heb uiteindelijk besloten dat de Sukhoi-wielen een strakker resultaat gaan geven. Wel heb ik twee van die wielen natuurlijk moeten voorzien van de gestroomlijnde wieldop. Om het geheel stevig vast te kunnen lijmen, heb ik de slordig gegoten paspennetjes van de wielpoten uit de kit weggesneden. Daarna heb ik een gaatje geboord waar precies een plastic Evergreen-staafje doorheen past. Dit staafje heeft ook precies de juiste diameter voor de gaten in de naaf van de wielen. Het geheel klemt zichzelf zonder lijm vast. Dit maakt het netjes recht vastlijmen van het geheel een stuk makkelijker. De wielpoten zelf zijn wel al vastgelijmd in de structuur van de wielbak en romp. Dit maakt het spuiten straks een stuk makkelijker. Eerst spuit ik de onderkant, en daarna kan het model op z'n pootjes staan om de bovenkant te spuiten. De wielen zitten op de foto nog zonder lijm vastgeklemd. Bij veel vergelijkbare turboprop-vliegtuigen zitten de poten van het hoofdlandingsgestel vast in de motorgondels. Zo hoeft er geen ruimte vrijgemaakt te worden in de romp en kan de cabinevloer lager in de romp bevestigd worden. De grotere spoorbreedte zal vast ook z'n voordelen hebben in stabiliteit tijdens de start, landing en het taxiën. Wel moeten de wielpoten een flink stuk langer zijn als ze vastzitten in de hooggeplaatste motorbehuizing, en hebben daardoor meer dwarsversteviging nodig. Hier een vergelijking tussen de Fokker 50 (bovenste foto) en de ATR-42 (onderste). Voor ons als modelbouwers levert de constructie zoals bij de ATR de uitdaging op dat de kleinste onnauwkeurigheid bij het lijmen ervoor zorgt dat de ene vleugeltip millimeters lager kan komen te hangen dan de ander. Hoe groter de spoorbreedte, hoe kleiner het effect van enigszins scheef zittende onderdelen is. Spannend, aangezien ik het landingsgestel van de ATR voor een groot deel aan het improviseren ben en dus niet kan profiteren van de loepzuivere nauwkeurigheid van de F-RSIN onderdeeltjes. Dat was overigens sarcastisch, deze foto is nog scherper dan de gietkwaliteit van de kit... Met het landingsgestel vastgelijmd en de wielen vastgeklemd, blijkt het verschil in hoogte tussen de vleugeltipjes slechts een halve mm te zijn. Dit kan ik goed oplossen door de bandjes aan één kant wat af te vlakken, maar dat is voor later. Ik weet even geen pakkende Franse titel, maar... ...het verhaal over de vleugeltips vormt een mooi bruggetje naar de vele kleine details waar ik aandacht aan ga besteden voordat de boel in de grondverf kan. Zoals eerder in het verslag beschreven, zijn er meerdere subvarianten van de ATR-42. De ATR-42-300 is een ouder model dat te herkennen is aan de vierbladige propellers. De ATR-42-500, dat ik bouw, heeft zesbladige propellers. Er zijn nog wat andere subtiele details, en een ervan is de tipjes van de vleugels. Kijk goed naar het verschil: -300 -500 Is het te zien? De -500 heeft subtiele opstaandje randjes, die je een soort hele verlegen winglets zou kunnen noemen. Nog grappiger is dat deze winglets in feite vastzitten aan de rolroeren, en dus met deze roervlakken meebewegen. De vleugeltips uit de F-RSIN kit zijn in de basis die van de -300. Op het gietraam zitten twee ondefinieerbare stukjes plastic die bedoeld zijn als winglets, maar ik vind ze niet mooi van vorm én het resultaat zou mij te hoekig worden. De winglets vloeien in werkelijkheid soepel over in de rest van de rolroeren. Uit een dun stukje plastic plaat heb ik de basisvorm gesneden en vastgelijmd. Na een aantal laagjes dunne plamuur (nogmaals dank voor de tip!) en wat schuurwerk lijkt het er al meer op. We gaan naar de achterzijde van de romp. Aan de onderkant is een duidelijk raster te zien van klinknagels. De rompdelen van de kit zijn amper voorzien van paneellijnen, en zeker niet van klinknageltjes. Toch vind ik het opvallend genoeg om iets mee te doen. Van Vintage Jet heb ik een heel mooi setje riveters van Chinese makelij gekregen (nogmaals dank!) die heel fijn werken. De weerstand van het tandwieltje is te stellen met een klein inbussleuteltje. Hierdoor is de kans op uitschieten erg klein en kunnen met wat geduld uit de losse pols behoorlijk nette rijtjes klinknagels worden gezet. Wel heb ik de lijnen uitgezet met afplaktape, want zo'n goed timmermansoog heb ik nu ook weer niet. Er lijkt in het midden nog een flinke naad te zitten, maar dat is optisch. Wat je ziet zijn de restanten van de zwarte secondelijm die ik heb gebruikt als filler (en ook dat werkt goed, dus ook voor die tip bedankt!). Dan speciaal voor Ingmar: het kontlampje. Ik heb het tipje van de staart afgesneden. Ik heb overwogen om het glazen koepeltje te maken van een stukje in vorm geschuurd transparant plastic, maar het is zo klein dat ik dit na al het spuitwerk ga doen met een drupje Kristal Klear. Nadat ik alles nog een keer heb nagelopen met een fijn schuurpapiertje en heb ontvet, heb ik voor het eerst sinds mijn verhuizing in januari mijn airbrush aangeslingerd. Ik wilde de propellers en wielen van een laagje zwarte grondverf voorzien. In een opwelling heb ik ook meteen de hele ATR zwart gespoten, om te kijken of alles zo strak was als ik wilde. Dat viel niet tegen, maar de zwarte primer was na een paar dagen uitharden nog steeds vrij zacht. Ik had een beetje spijt van mijn actie, ik had gewoon grijze primer moeten gebruiken zoals altijd. Na een halfuurtje schuren stond de ATR erbij als een beschimmelde orka: Gauw een laagje nieuwe primer, grijs dit keer, dan ziet het er weer meteen een stuk beter uit. De primer (Alclad grey primer & microfiller) is hier en daar wat korrelig geworden, het droogt behoorlijk snel op. Dit is vrij makkelijk vlak te maken, ik gebruik daar altijd een stukje keukenpapier voor. Door de houtvezeltjes polijst het behoorlijk goed, het laat geen pluisjes achter en ik heb het altijd wel in huis. Het resultaat valt me tot nu helemaal niet tegen, zeker als je bedenkt wat een puinhoop bijvoorbeeld de onderzijde rondom de wielbak was tijdens het bouwen. Ik hoef het vliegtuig maar op een paar plekjes nog wat bij te werken voordat ik het wit kan gaan spuiten. Het schiet al op! Bedankt weer voor het lezen en tot de volgende, groetjes Jelle |
Auteur: | markie [ zo 25 sep, 2022 12:50 pm ] |
Berichttitel: | Re: Air Littoral ATR-42: aan zee, ter lucht & te gronde |
Mooi verhaal Jelle, ook voor wat betreft het landingsgestel. Het heeft wel wat, die wieltjes in de romp. Dan lijkt het meteen een stuk lager, het lijkt wel wat op een corgi ofzo op deze manier. Maar wat ging er dan precies verkeerd met de zwarte primer? Dat heb ik namelijk niet kunnen lezen in je verhaal. Ja hij bleef zacht, maar waarom? En welk merk primer was het? |
Auteur: | TheFlyingDutchman [ zo 25 sep, 2022 15:19 pm ] |
Berichttitel: | Re: Air Littoral ATR-42: aan zee, ter lucht & te gronde |
Hoi Mark, ik was wat kort door de bocht w.b.t. de primer. Ik heb Alclad gloss black base gebruikt, en zoals de naam al zegt is dat, mits de omstandigheden goed zijn, behoorlijk glanzend. Dat duurt vrij lang om uit te harden, is mijn ervaring. Ik gebruik het eigenlijk alleen als grondverf voor metaalkleuren van Alclad of Inspire, of in dit geval als basiskleur voor de propellers. Ik had de ATR nog helemaal niet echt ontvet omdat het niet het plan was om die al te primeren, ik liet me alleen even meevoeren in m'n vreugde na een half jaar niet te hebben geairbrushed En dat zat me achteraf niet helemaal lekker, ik heb het geluk dat ik bijna nooit te kampen heb met loslatende verf na het afplakken voor een volgende spuitklus, en dat wil ik graag zo houden. |
Auteur: | markie [ zo 25 sep, 2022 15:52 pm ] |
Berichttitel: | Re: Air Littoral ATR-42: aan zee, ter lucht & te gronde |
Aaaah check, die alclad moet je in ieder geval heel erg dun spuiten. Dan zou hij naar mijn weten vrij snel moeten drogen. Dat is namelijk ook de primer die ik standaard gebruik. Als ik al eens primer, want meestal doe ik dat niet eens. Ontvetten is bij dit soort schimmige merken misschien wel wijs. Dat zijn van die dingen die ik standaard altijd vergeet haha. |
Auteur: | Shake [ zo 25 sep, 2022 20:19 pm ] |
Berichttitel: | Re: Air Littoral ATR-42: aan zee, ter lucht & te gronde |
Wow, nog zo'n snelle bouwer . Gezien de kwaliteit van de kit schiet je snel op en ook de aanpassingen die je doet voegen zeker wat toe. Vooral de propellers en de wielen heb je netjes opgelost. Nu nog het uitdagende kleurenschema, het lijkt me vooral een uitdaging om een matchende kleur met de decals te krijgen. Succes met het vervolg! Gr. Sjaak |
Pagina 3 van 7 | Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |