Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 11:33 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 22:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
TheFlyingDutchman schreef:
Wat leuk dat er zoveel gereageerd wordt! Dit soort buddy-builds hebben soms de neiging om vergeten hoekjes op het forum te worden, maar hier krijg ik meer reacties dan in het civiele luchtvaart-subforum

Leuk om te lezen, Jelle. Ja, we hebben al weer een paar jaar een leuke traditie van grote actieve groepsbouwen, waar voor een groot gedeelte ook dezelfde mensen aan meedoen. 't Is altijd een beetje afhankelijk van het thema of de moderne civiele vliegtuigbouwers ook kunnen aanhaken.

En verder zit ik te genieten van hoe je op deze kleine schaal toch alles zo correct mogelijk probeert te maken en zoveel mogelijk detail toevoegt.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2022 8:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
Dit lijkt me geen gemakkelijke kit, maar je hebt het tempo toch aardig hoog.

Ik gebruik de grijze primer van Gunze altijd om oneffenheden op te zoeken. Vaak krijg je het korrelige er prima uit door het licht op te schuren met een heel fijne korrel.

Ben erg benieuwd naar het vervolg. Helemaal omdat je met de civiele kist een wat vreemde eend in de bijt bent. Erg leuk !

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2022 10:50 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
knappe ombouwwerken.

Zelf ben ik meer fan van de Mr Surfacer black primer, maar die heeft wel een geurtje...

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2022 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 jan, 2015 14:17 pm
Berichten: 1939
TheFlyingDutchman schreef:
Wat leuk dat er zoveel gereageerd wordt! Dit soort buddy-builds hebben soms de neiging om vergeten hoekjes op het forum te worden, maar hier krijg ik meer reacties dan in het civiele luchtvaart-subforum :lol: Ik lees overigens ALLE bouwverslagen mee in de Franse BB en probeer zoveel mogelijk te reageren op jullie projecten. Werkt toch altijd wel lekker motiverend, vind ik :brouw:

Van Vintage Jet heb ik een heel mooi setje riveters van Chinese makelij gekregen (nogmaals dank!) die heel fijn werken. De weerstand van het tandwieltje is te stellen met een klein inbussleuteltje. Hierdoor is de kans op uitschieten erg klein en kunnen met wat geduld uit de losse pols behoorlijk nette rijtjes klinknagels worden gezet. Wel heb ik de lijnen uitgezet met afplaktape, want zo'n goed timmermansoog heb ik nu ook weer niet.

Hier zijn jullie allemaal :lol: . Ik heb even de tijd genomen om helemaal bij te lezen, maar geweldige projecten hier in deze BB! Helaas heb ik even niets Frans op de plank liggen en ik kom al nauwelijks toe aan de DC-5... Mooie intro en prima uitleg over de turbo prop, Jelle. Altijd leuk, zo'n stukje achtergrond informatie bij wat je aan het brouwen bent.
Het begint er heel goed uit te zien. Leuk dat je de riveter gebruikt! Werkt het goed voor jou? Zelf ben ik er nu ook mee bezig en ik ben zeker niet ontevreden over de kwaliteit! Nu Rosie the Riveter er niet meer is, lijkt me het een prima vervanger.
Veel succes met de ATR en ik lees graag mee!

:brouw: VJ

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2022 20:33 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Mooi toestel dit, kom maar op met de kleurtjes. :)


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26 sep, 2022 22:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Zien bouwen, doet bouwen. Dat blijkt wel weer.

Ik heb even wat tussendoor gehad - feestje van ons 25 jarig jubileum van mijn vrouw en ik - dat ik hoop binnenkort weer progressie te kunnen boeken met mijn model.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 sep, 2022 14:27 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 01 jun, 2006 13:03 pm
Berichten: 5691
Woonplaats: Flevoland
Netjes Jelle.
Ik zag deze kisten vroeger heel vaak rondfladderen toen ik nog aan de Fokker 50 werkte......toen waren het meestal de -42 en -72.

TheFlyingDutchman schreef:
Met het landingsgestel vastgelijmd en de wielen vastgeklemd, blijkt het verschil in hoogte tussen de vleugeltipjes slechts een halve mm te zijn. Dit kan ik goed oplossen door de bandjes aan één kant wat af te vlakken, maar dat is voor later.

Als ik jou was zou ik hier niet al te veel tijd aan besteden. Vliegtuigen zijn nooit exact waterpas uitgelijnd en de oleo-poten willen nog wel 's olie en/of stikstof lekken uit de poot waardoor ze iets verschillend in lengte zijn links en rechts. Als de poot té laag staat wordt hij 'geserviced' en weer op de juiste extensie gezet. Zolang de andere poot nog binnen limieten is wordt daar dan niets aan gedaan waardoor je dus wat verschil krijgt. Ook eventuele belading kan invloed hebben op de stand.

Gr. Arjan

_________________
Dear life, when I said "can my day get any worse" it was meant as a rhetorical question....not a challenge.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2022 14:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Dit ois ook weer zo een grote groepsbouw dat je snel over onderwerpen heen leest.
De moed zou mij in de schoenen zinken, als ik zoveel flash zou zien. Maar wat al gezegd werd....je ziet het stap voor stap beter worden.
Het schiet iig lekker op.

Leuk dat deze civiele gast er tussen zit. Ook leuk voor de goepsbouw...de afwisseling die er is. Ik heb ook nog een kleine civiele kist die ik in deze groepsbouw wil maken.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2022 18:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Bedankt weer voor de aanmoedigingen! Ik ga er oprecht sneller van bouwen dan normaal :D

@Arjan: ik snap je punt, maar ik vind het zeker in deze schaal toch wel belangrijk om de boel optisch recht op de wieltjes te hebben staan. Een halve millimeter valt niet echt op, maar probeer een kritisch jurylid op een wedstrijd maar eens uit te leggen dat ook echte toestellen weleens scheef staan (niet dat ik dit model wedstrijdwaardig acht, overigens).

Tijd voor...

La peinture

Nadat ik de wat korrelig uitgevallen primer heb opgeschuurd en enkele andere kleine oneffenheden had weggewerkt, heb ik het toestel wit gespoten. Hiervoor heb ik nog nooit iets anders gebruikt dan Revell enamel #04. Hier meng ik een klein drupje blauw doorheen en verdun het tot melkdikte. Wit is voor velen een lastige kleur om te spuiten, maar ik heb met dit recept nog nooit moeilijkheden gehad. Het dekt fijn, wordt niet snel te dik en misschien wel het belangrijkste: het vergeelt niet. De oudste modellen in mijn vitrinekast die ik nog heb zijn zo'n 15 jaar oud en de verf is nog even wit. Belangrijk is wel dat de onderlaag effen gekleurd is, weggeschuurde stukjes primer of plamuurvlekjes o.i.d. blijven vrij goed zichtbaar.

Ik ben vergeten een foto te maken van het witgespoten toestel, dus meteen door naar de volgende spuitklus: het blauw op de voorkant.
In de kit zit een sjabloon dat ik goed kon gebruiken. Ik heb dit printje gelamineerd zodat ik het kon gebruiken als snijmat. Een paar stukjes afplaktape eroverheen en je kunt met een mesje het sjabloon uitsnijden. Dit klinkt overigens gemakkelijker dan het ging hoor...
photo 565803

Voor het blauw raadt F-RSIN het toepasselijke 'French Blue' van Humbrol (#14) aan. Deze kon ik helaas niet vinden bij de winkels bij mij in de buurt, en ik had niet zo'n zin om het te bestellen. Over deze winkels gesproken: de Pipoos in Haarlem verkoopt grappig genoeg een kleine selectie Humbrol-verfjes, wellicht andere filialen ook wel?
Daco Products heeft een kleine lijn aan enamels in specifieke kleuren voor airliners. In de Luchtvaart Hobbyshop kocht ik een potje Sabena-blauw (zie pagina 2 van dit verslag) en uiteindelijk besloot ik deze te gebruiken. Wel heb ik de kleur wat lichter gemaakt door er wat wit doorheen te mengen. De decals lijken ook wat lichter van kleur te zijn dan op foto's van het origineel, dus op deze manier blijven de kleuren zo goed mogelijk matchen.
photo 565804

De kleur komt niet helemaal overeen met de decals, dit is met blauwe verf sowieso bijna onmogelijk voor elkaar te krijgen. Gelukkig grenzen de blauwe decals op geen enkele plek met het blauw gespoten deel, en valt dit dus helemaal niet op.
Bij het verwijderen van de tape lijkt het er redelijk uit te zien...
photo 565802

Toen de verf een paar dagen had uitgehard was het tijd voor de eerste decals. Dit bleek toch wel een behoorlijk stressvol klusje. De decals van de rode en gele ganzen moeten precies aansluiten aan het gespoten blauwe gedeelte. Overlappen met het blauw is daarbij geen optie: omdat de decals laser printed zijn, is de kleur doorschijnend en valt het rood/geel weg op het blauw.
Het afgeplakte deel bleek toch niet overal helemaal nauwkeurig te kloppen, dus heb ik met al losgeweekte decals nog stukjes blauwe lak weg moeten krabben om vervolgens de decals zo goed en zo kwaad als het ging te plaatsen. Mijn hoop was toen gevestigd op de blauwe verf: zou dit met een kwastje mooi bijgewerkt kunnen worden? Want dat was wel nodig...
photo 565805

Toen de staartdecals ook nog eens in meerdere stukken braken, werd ik bang dat dit zo'n model ging worden dat alleen mooi is vanaf een meter afstand. Gelukkig klaarde de lucht vanaf hier weer op, en is het geheel met veel geduld, decalverzachter, verf en een klein penseeltje toch aardig naar mijn zin geworden. De staartdecals moeten rondom de vinnetjes nog een beetje worden bijgewerkt met rode verf, maar dat is geen probleem. Oordeel zelf:
photo 565806
photo 565807
photo 565808

En als afsluiter: het neuslandingsgestel is, zoals hierboven te zien, ook aangebracht. Ook hiervoor heb ik geshopt op het gietraampje van een nooit afgebouwde Sukhoi Superjet van Zvezda. Het ding is tijdens een verhuizing klem komen te zitten waardoor staart en vleugels beschadigd raakten. Ik heb inmiddels een nieuwe Superjet liggen, en dus een aantal behoorlijk bruikbare onderdelen. Ik vond het best een goede match!
photo 565810
photo 565811

Inmiddels ben ik al wat verder dan hierboven is te zien. Er moeten nog een hoop decals worden geplaatst, waaronder natuurlijk de ramen en deuren, de wielluiken moeten erop, veel kleine details zoals antennes en lichtjes en ook een klein beetje weathering hier en daar. Tot de volgende!

Groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2022 18:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 13 maart, 2007 3:17 am
Berichten: 812
In één woord prachtig ! Wat een mooie kleurstelling en wat zit het er netjes op zeg. Helemaal goed zichtbaar op de foto van de zijkant naast de doos :shock:

Dat gaat een plaatje worden. Succes verder.

Gr. Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement