Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 7:05 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2022 21:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Heerlijk deze kleurrijke bak Jelle.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 okt, 2022 23:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Wow, dat heb je knap gedaan, Jelle. Zowel het spuitwerk als die grote decals zitten er superstrak op. En dat op die gebogen oppervlakken!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2022 7:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Heel knap gedaan, petje af!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 okt, 2022 9:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Dat zit er allemaal inderdaad heel mooi op.
Mooi werk Jelle en wederom interessante vorderingen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 10 okt, 2022 14:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 21 apr, 2015 21:04 pm
Berichten: 939
Woonplaats: Oosterhout
Hele mooie vorderingen Jelle! De F-RSIN kits zijn niet gemakkelijk, dus des te meer een pluim voor je resultaten tot nu toe.

Om trouwens nog jouw vraag te beantwoorden, ik gebruik Berna Clamps om helften aan elkaar te lijmen (https://www.talasonline.com/images/Bern ... sizew=1200).

Misshien nog een tip voor de decals van F-RSIN: deze zijn altijd super dun en breken snel (zoals je ervaren hebt). Ik spuit er daarom eerst altijd decal spray overheen om het te verstevigen (hetzelfde spul dat je gebruikt om zelf geprinte decals te sealen). Werkt echt als een trein en hier in de shop te koop: https://modelbrouwers.nl/winkel/decal-spray-nl

_________________
Recent voltooid:
KLAAR! PAS Models 1:144 Boeing 717 Spanair

Lopend project:
Authentic Airliners 1:144 Embraer ERJ-145 KLM Exel


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 11 okt, 2022 12:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2816
Woonplaats: Leiderdorp
Dat deal-werkje is toch goed terecht gekomen vind ik.
Lekker kleurig geheel zo!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12 okt, 2022 16:19 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Heel strak spuit- en plakwerk... heel knap!!

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2022 11:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Wederom bedankt voor de leuke reacties!

Het volgende hoofdstuk wordt...:

Les fenêtres

Kurt Lehmann uit Duitsland maakt al een tijdje prachtige resin kits van airliners onder de naam Authentic Airliners. Zijn kits worden gezien als top of the line als het gaat om gietnauwkeurigheid en kloppendheid van het model an sich. Het zijn geen goedkope kits, en ze zijn ook niet verschrikkelijk gedetailleerd, maar mooi zijn ze zeker. Zijn broer Werner is enige tijd later begonnen met het maken van mooie decals, in eerste instantie alleen voor de kits van Kurt, maar later ook voor andere toestellen.

Binnen de airliner-modelbouw-gemeenschap zijn er twee religies: transparante raampjes of decals. Ik heb lang bij het eerste geloof gehoord, maar dat kwam met name omdat ik vlakke donkergrijze raampjes erg lelijk vind. Je met veel zorg gebouwde en gespoten model wordt er op slag een bureaumodelletje van. Om deze reden liet ik bouwdozen waar de raampjes niet transparant konden worden gebouwd liever links liggen. De fotorealistische decals van Authentic Airliners brachten daar voor mij verandering in. Het resultaat wordt er, in elk geval voor mij, een stuk strakker door en het brengt het model een stuk meer tot leven. Smaken verschillen natuurlijk, en ik kan me ook goed voorstellen dat er mensen zijn die dit soort decals niks vinden.
Ter illustratie hier wat foto's van mijn Boeing 727 met fotorealistische decals voor de ramen en landingslichten in de vleugelwortel:
photo 525209
photo 525203

Helaas biedt Authentic Airliners zulke decals niet aan voor de ATR-42. Voor de cabineramen heb ik dat opgelost door dit velletje aan te schaffen:
photo 566385

De BAe-146 / Avro RJ's zijn wat mij betreft nog steeds de grappigste airlinertjes ooit gebouwd, met de vier motortjes onder een hoge vleugel. Hier is mijn exemplaar in de kleuren van Air Baltic:
photo 263159

Deze ramen van de BAe kloppen qua vorm en spacing wat mij betreft goed genoeg met die van de ATR. Op een hele ramenrij wordt het rijtje ongeveer een half venstertje te lang. Acceptabel voor mij.
photo 566383
photo 566382

Voor de cockpitramen moest wel echt een specifieke decal komen, en hier kwam Martijn (Malair) om de hoek kijken! Hij ontwerpt en print dit soort decals vaak voor zijn projecten. Ik ontwerp zelf ook vaak decals, maar dat zijn altijd logo's, emblemen, strepen etc. Met fotorealistisch ontwerpen heb je Photoshop o.i.d. nodig en daar houden mijn vaardigheden vrij snel op. Van Malair kreeg ik een setje van vier ramen toegestuurd, geprint op wit decalpapier. Nogmaals dank, Martijn!
photo 566381

Hij waarschuwde me: 'verwacht geen Authentic Airliners-kwaliteit', maar ik zal jullie zeggen... ze gingen er prachtig op! Omdat de raampjes op wit papier zijn geprint, om niet volledig onzichtbaar te verdwijnen op de blauwe ondergrond, moesten ze per venstertje worden uitgesneden en aangebracht. Dit is zowaar in één keer gelukt, zodat ik nog drie exemplaren over heb voor eventuele volgende projectjes.

Met een aantal andere details, zoals deuren en logo's, begint het nu toch al heel wat te lijken. De buitenste wielen van het hoofdlandingsgestel heb ik ook voorzien van decals van een Boeing 737. Ik heb de witte gestroomlijnde wieldoppen wel drie keer geprobeerd te schilderen, maar dat zat er om een of andere reden gewoon even niet in. Dit is eigenlijk ook gewoon meteen strakker dan ik met verf voor elkaar had kunnen krijgen.
photo 566386
photo 566387

Wat rest zijn nog een hoop andere kleine decals, zoals de registratienummers. De zwarte gedeeltes onderop de motorgondels hebben nog aandacht nodig, zoals te zien in bovenstaande foto's. Ook moeten de landingslichtjes en het kontlampje er nog op, een aantal antennes, pitotbuizen en ruitenwissers en ik had jullie ook nog wat verwering beloofd.

Groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2022 16:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2797
Mooi hoor! Die fotorealistische decals brengen inderdaad een hoop leven in de brouwerij. Ik kan me die stammenstrijd tussen echte raampjes en decalraampjes wel indenken. Maar voor de kleinere schalen (en daar zit je met verkeersvliegtuigen al snel) kan ik me voorstellen dat dit de mooiste oplossing is.

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2022 16:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4451
Ik wist niet dat dit soort decals bestaan, het lijkt een goede en mooie oplossing.


D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003 | M270 MLRS - Operation Desert Storm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement