Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:41 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 2:44 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
Die propellor is zo al een hele verbetering, die regenboog propellor op de foto komt die van een Air Littoral kist?

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
Mooie voortgang, Jelle!

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10 sep, 2022 20:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Best een hoop werk aan dit ding, Jelle. Interessant hoe je het met de propellers hebt opgelost, het haalt het model absoluut op.
Het is opvallend hoe slecht propellers vaak worden weergegeven in kits en heus niet alleen in 1:144. Ik snap dat het één van de meest complexe onderdelen is maar een goed weergegeven propeller is m.i. erg bepalend voor een goed gelijkend model.

Groet,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2022 8:02 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Interessant leesvoer!
En mooi gedaan met die bladen, leuk om te zien!
:brouw:

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2022 9:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 06 dec, 2007 15:45 pm
Berichten: 2568
Woonplaats: Hildifridishaim
Leuk intro en interessant om te lezen.
Je hebt wel niet de makkelijkste kit uitgekozen maar je maak er zeker iets moois van. :brouw:

Eddy

_________________
Mijn modelbouw website (update 10-02-2022)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 12:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Wat leuk dat er zoveel gereageerd wordt! Dit soort buddy-builds hebben soms de neiging om vergeten hoekjes op het forum te worden, maar hier krijg ik meer reacties dan in het civiele luchtvaart-subforum :lol: Ik lees overigens ALLE bouwverslagen mee in de Franse BB en probeer zoveel mogelijk te reageren op jullie projecten. Werkt toch altijd wel lekker motiverend, vind ik :brouw:

In deze update gaan we het hebben over het landingsgestel, diverse details aan het airframe en het klaarmaken voor de grondverf.

Le train d'atterrissage

De ATR-42 en ATR-72 hebben een relatief simpel en conventioneel landingsgestel. Aan de voorkant zit het neuslandingsgestel met twee wielen, en in een grote fairing (stroomlijnkap) in het midden van de buik zit de behuizing voor het hoofdlandingsgestel.
photo 565152
De 'failed lugs' slaan op een incident van een Brits toestel dat in 2012 door de pootjes is gezakt. Ik ben dat op mijn model niet van plan.

Zoals ik eerder al schreef, blijven de buitenste wielen van het hoofdlandingsgestel zichtbaar in ingeklapte stand. De velgen van deze wielen zijn daarom voorzien van een gestroomlijnde kap. Hier is goed te zien wat ik bedoel:
photo 565158

De wielen die zijn meegegeven door F-RSIN (links op de foto) kunnen echt veel beter. In mijn onderdelendoos vond ik nog de wielen van een Sukhoi SSJ Superjet (in het midden). Rechts op de foto de PE-delen die het geheel af moeten maken.
photo 565151

Eerst wilde ik de PE-delen op de F-RSIN wielen lijmen, maar ik heb uiteindelijk besloten dat de Sukhoi-wielen een strakker resultaat gaan geven. Wel heb ik twee van die wielen natuurlijk moeten voorzien van de gestroomlijnde wieldop.
photo 565150

Om het geheel stevig vast te kunnen lijmen, heb ik de slordig gegoten paspennetjes van de wielpoten uit de kit weggesneden. Daarna heb ik een gaatje geboord waar precies een plastic Evergreen-staafje doorheen past. Dit staafje heeft ook precies de juiste diameter voor de gaten in de naaf van de wielen.
photo 565145

Het geheel klemt zichzelf zonder lijm vast. Dit maakt het netjes recht vastlijmen van het geheel een stuk makkelijker. De wielpoten zelf zijn wel al vastgelijmd in de structuur van de wielbak en romp. Dit maakt het spuiten straks een stuk makkelijker. Eerst spuit ik de onderkant, en daarna kan het model op z'n pootjes staan om de bovenkant te spuiten. De wielen zitten op de foto nog zonder lijm vastgeklemd.
photo 565144

Bij veel vergelijkbare turboprop-vliegtuigen zitten de poten van het hoofdlandingsgestel vast in de motorgondels. Zo hoeft er geen ruimte vrijgemaakt te worden in de romp en kan de cabinevloer lager in de romp bevestigd worden. De grotere spoorbreedte zal vast ook z'n voordelen hebben in stabiliteit tijdens de start, landing en het taxiën. Wel moeten de wielpoten een flink stuk langer zijn als ze vastzitten in de hooggeplaatste motorbehuizing, en hebben daardoor meer dwarsversteviging nodig. Hier een vergelijking tussen de Fokker 50 (bovenste foto) en de ATR-42 (onderste).
photo 565159
photo 565154

Voor ons als modelbouwers levert de constructie zoals bij de ATR de uitdaging op dat de kleinste onnauwkeurigheid bij het lijmen ervoor zorgt dat de ene vleugeltip millimeters lager kan komen te hangen dan de ander. Hoe groter de spoorbreedte, hoe kleiner het effect van enigszins scheef zittende onderdelen is. Spannend, aangezien ik het landingsgestel van de ATR voor een groot deel aan het improviseren ben en dus niet kan profiteren van de loepzuivere nauwkeurigheid van de F-RSIN onderdeeltjes. Dat was overigens sarcastisch, deze foto is nog scherper dan de gietkwaliteit van de kit...
photo 565143

Met het landingsgestel vastgelijmd en de wielen vastgeklemd, blijkt het verschil in hoogte tussen de vleugeltipjes slechts een halve mm te zijn. Dit kan ik goed oplossen door de bandjes aan één kant wat af te vlakken, maar dat is voor later.

Ik weet even geen pakkende Franse titel, maar...
...het verhaal over de vleugeltips vormt een mooi bruggetje naar de vele kleine details waar ik aandacht aan ga besteden voordat de boel in de grondverf kan.

Zoals eerder in het verslag beschreven, zijn er meerdere subvarianten van de ATR-42. De ATR-42-300 is een ouder model dat te herkennen is aan de vierbladige propellers. De ATR-42-500, dat ik bouw, heeft zesbladige propellers. Er zijn nog wat andere subtiele details, en een ervan is de tipjes van de vleugels. Kijk goed naar het verschil:

-300
photo 563562

-500
photo 565136

Is het te zien? De -500 heeft subtiele opstaandje randjes, die je een soort hele verlegen winglets zou kunnen noemen. Nog grappiger is dat deze winglets in feite vastzitten aan de rolroeren, en dus met deze roervlakken meebewegen.

De vleugeltips uit de F-RSIN kit zijn in de basis die van de -300. Op het gietraam zitten twee ondefinieerbare stukjes plastic die bedoeld zijn als winglets, maar ik vind ze niet mooi van vorm én het resultaat zou mij te hoekig worden. De winglets vloeien in werkelijkheid soepel over in de rest van de rolroeren.
photo 565148

Uit een dun stukje plastic plaat heb ik de basisvorm gesneden en vastgelijmd.
photo 565147

Na een aantal laagjes dunne plamuur (nogmaals dank voor de tip!) en wat schuurwerk lijkt het er al meer op.
photo 565146

We gaan naar de achterzijde van de romp. Aan de onderkant is een duidelijk raster te zien van klinknagels. De rompdelen van de kit zijn amper voorzien van paneellijnen, en zeker niet van klinknageltjes. Toch vind ik het opvallend genoeg om iets mee te doen.
photo 565155

Van Vintage Jet heb ik een heel mooi setje riveters van Chinese makelij gekregen (nogmaals dank!) die heel fijn werken. De weerstand van het tandwieltje is te stellen met een klein inbussleuteltje. Hierdoor is de kans op uitschieten erg klein en kunnen met wat geduld uit de losse pols behoorlijk nette rijtjes klinknagels worden gezet. Wel heb ik de lijnen uitgezet met afplaktape, want zo'n goed timmermansoog heb ik nu ook weer niet.
photo 565141

Er lijkt in het midden nog een flinke naad te zitten, maar dat is optisch. Wat je ziet zijn de restanten van de zwarte secondelijm die ik heb gebruikt als filler (en ook dat werkt goed, dus ook voor die tip bedankt!).
photo 565142

Dan speciaal voor Ingmar: het kontlampje.
photo 565137

Ik heb het tipje van de staart afgesneden. Ik heb overwogen om het glazen koepeltje te maken van een stukje in vorm geschuurd transparant plastic, maar het is zo klein dat ik dit na al het spuitwerk ga doen met een drupje Kristal Klear.
photo 565149

Nadat ik alles nog een keer heb nagelopen met een fijn schuurpapiertje en heb ontvet, heb ik voor het eerst sinds mijn verhuizing in januari mijn airbrush aangeslingerd. Ik wilde de propellers en wielen van een laagje zwarte grondverf voorzien. In een opwelling heb ik ook meteen de hele ATR zwart gespoten, om te kijken of alles zo strak was als ik wilde.
photo 565139
photo 565140

Dat viel niet tegen, maar de zwarte primer was na een paar dagen uitharden nog steeds vrij zacht. Ik had een beetje spijt van mijn actie, ik had gewoon grijze primer moeten gebruiken zoals altijd. Na een halfuurtje schuren stond de ATR erbij als een beschimmelde orka:
photo 565138

Gauw een laagje nieuwe primer, grijs dit keer, dan ziet het er weer meteen een stuk beter uit.
photo 565153

De primer (Alclad grey primer & microfiller) is hier en daar wat korrelig geworden, het droogt behoorlijk snel op. Dit is vrij makkelijk vlak te maken, ik gebruik daar altijd een stukje keukenpapier voor. Door de houtvezeltjes polijst het behoorlijk goed, het laat geen pluisjes achter en ik heb het altijd wel in huis.

Het resultaat valt me tot nu helemaal niet tegen, zeker als je bedenkt wat een puinhoop bijvoorbeeld de onderzijde rondom de wielbak was tijdens het bouwen. Ik hoef het vliegtuig maar op een paar plekjes nog wat bij te werken voordat ik het wit kan gaan spuiten. Het schiet al op!

Bedankt weer voor het lezen en tot de volgende,
groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 12:50 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Mooi verhaal Jelle, ook voor wat betreft het landingsgestel.
Het heeft wel wat, die wieltjes in de romp. Dan lijkt het meteen een stuk lager, het lijkt wel wat op een corgi ofzo op deze manier.
Maar wat ging er dan precies verkeerd met de zwarte primer? Dat heb ik namelijk niet kunnen lezen in je verhaal.
Ja hij bleef zacht, maar waarom? En welk merk primer was het?

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 15:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Hoi Mark, ik was wat kort door de bocht w.b.t. de primer. Ik heb Alclad gloss black base gebruikt, en zoals de naam al zegt is dat, mits de omstandigheden goed zijn, behoorlijk glanzend. Dat duurt vrij lang om uit te harden, is mijn ervaring. Ik gebruik het eigenlijk alleen als grondverf voor metaalkleuren van Alclad of Inspire, of in dit geval als basiskleur voor de propellers. Ik had de ATR nog helemaal niet echt ontvet omdat het niet het plan was om die al te primeren, ik liet me alleen even meevoeren in m'n vreugde na een half jaar niet te hebben geairbrushed :roll: En dat zat me achteraf niet helemaal lekker, ik heb het geluk dat ik bijna nooit te kampen heb met loslatende verf na het afplakken voor een volgende spuitklus, en dat wil ik graag zo houden.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 15:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Aaaah check, die alclad moet je in ieder geval heel erg dun spuiten. Dan zou hij naar mijn weten vrij snel moeten drogen. Dat is namelijk ook de primer die ik standaard gebruik. Als ik al eens primer, want meestal doe ik dat niet eens.
Ontvetten is bij dit soort schimmige merken misschien wel wijs. Dat zijn van die dingen die ik standaard altijd vergeet haha.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 20:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Wow, nog zo'n snelle bouwer :shock: . Gezien de kwaliteit van de kit schiet je snel op en ook de aanpassingen die je doet voegen zeker wat toe. Vooral de propellers en de wielen heb je netjes opgelost. Nu nog het uitdagende kleurenschema, het lijkt me vooral een uitdaging om een matchende kleur met de decals te krijgen.

Succes met het vervolg!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement