Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:35 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Academy 1:72 SPAD XIII
BerichtGeplaatst: ma 22 aug, 2022 23:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Huh....? Geen heli?

Nee, eerst niet. Na een flinke bouwdip met veel te veel andere leuke dingen en hobby's, wilde ik mijzelf niet kastijden om er weer in te komen met een Heller Alouette III. Vandaar even een eenvoudig kitje om weer wat in te komen. Alhoewel.... Na wat zoekwerk hier op het forum zijn er diverse Spads gestart, maar heb weinig 'gerede producten' mogen aanschouwen, dat belooft wat. Bovendien heb ik nog geen WO1 spul langs zien komen en daarin heeft Frankrijk toch best wel een belangrijke rol gespeeld.

Citaat:
The SPAD S.XIII is a French biplane fighter aircraft of the First World War, developed by Société Pour L'Aviation et ses Dérivés (SPAD) from the earlier and highly successful SPAD S.VII.

During early 1917, the French designer Louis Béchereau, spurred by the approaching obsolescence of the S.VII, decided to develop two new fighter aircraft, the S.XII and the S.XIII, both using a powerful new geared version of the successful Hispano-Suiza 8A engine. The cannon armament of the S.XII was unpopular with most pilots, but the S.XIII proved to be one of the most capable fighters of the war, as well as one of the most-produced, with 8,472 built and orders for around 10,000 more cancelled at the Armistice.

By the end of the First World War, the S.XIII had equipped virtually every fighter squadron of the Aéronautique Militaire. In addition, the United States Army Air Service also procured the type in bulk during the conflict, and some replaced or supplemented S.VIIs in the Royal Flying Corps (RFC), pending the arrival of Sopwith Dolphins. It proved popular with its pilots; numerous aces from various nations flew the S.XIII during their flying careers. Following the signing of the Armistice of 11 November 1918, which effectively marked the end of the First World War, surplus S.XIIIs were sold in great numbers to both civil and military operators throughout the world.


Meer info op: https://en.wikipedia.org/wiki/SPAD_S.XIII

Het kitje is van Academy en heb ik eens gekocht voor maar liefst €2,-.
photo 563399

Ik heb iets met houtje-touwtje en daarnaast erg geïnteresseerd in de oorlogsgeschiedenis. Zeg je WO1, dan zeg je niet alleen Dr. I, Albatros en Nieuwport, maar ook SPAD.

In het doosje zitten 2 sprues.
photo 563400

Een eenvoudige handleiding met een stukje geschiedenis. Er is maar één optie en dat is een vliegtuig van het 103 rd Aero Squadron, het Lafayette Escadrille. Tenminste, daar ga ik vanuit als ik het indianenhoofd goed bekijk. Alle andere Amerikaanse squadrons hadden een ander embleem. Dit squadron is ook verfilmd in de fantastische film (tenminste, dat vind ik): Fly Boys https://www.imdb.com/video/vi3316056345/?playlistId=tt0454824&ref_=tt_ov_vi

photo 563401

photo 563398

Het embleem van het 103rd Lafayette Escadrille
photo 563402

Een foto van een vliegtuig van dit squadron.
photo 563422
Bron: By G.Garitan - Fort de la Pompelle, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.p ... d=34011224

De bedoeling is 'Recht Uit De Doos'. Maar de uitdaging zit hem in het formaat (ondanks dat 1:72 toch wel mijn favoriete schaal is) en de flinke hoeveelheid spandraden. Had ik al gezegd dat er niet zoveel afgebouwde XIII's hier te vinden zijn? Hopelijk over een tijdje op de plank naast mijn Fokker E.III (2x), een Phönix DII, een Sopwith 1 1/2 Strutter en de PKZ-2.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Laatst bijgewerkt door tsjopper bob op di 23 aug, 2022 19:05 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2022 8:28 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
Veel succes met deze.

Mooi dat je de spandraden gaat proberen

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2022 11:45 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4273
Woonplaats: Bovensmilde
Dat is nou met recht een rekenliniaal René. Leuk kitje, ik heb hem hier ook nog liggen van Barry. Die moet ik nog eens voor hem afronden. Kan ik mooi even spieken.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2022 13:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: vr 14 sep, 2018 21:27 pm
Berichten: 270
SPAD kan inderdaad niet missen voor deze groepsbouw, leuk doosje René en veel succes met de spandraden, dat is het voornaamste wat mij weg houd bij WO 1 toestellen :brouw:

_________________
Er is altijd een worst-kaas scenario.

Chemici doen echte scheikunde, chemisch technologen doen echt iets nuttigs.

Huidige actieve projecten:
KV-1 met scratchprint interior


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2022 18:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Je ene voorbeeldfoto is van het 93th Aero SQN, die hadden ook een indiaan, maar met andere tooi.
Je hebt wel het slechtste SPAD kitje ooit uitgekozen, zelfs de oude Revell is nog beter...
Ik doe je straks een voorstel via PB :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2022 19:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
jeroen_R90S schreef:
Je ene voorbeeldfoto is van het 93th Aero SQN, die hadden ook een indiaan, maar met andere tooi.

Je hebt gelijk, het embleem wat ik ervoor geplaatst had is wel juist.

markie schreef:
... ik heb hem hier ook nog liggen van Barry. Die moet ik nog eens voor hem afronden.

Die vond ik hier inderdaad, maar dat was één van de vele welke niet afgemaakt is.

Silenoz schreef:
Veel succes met deze

jeroen_R90S schreef:
Je hebt wel het slechtste SPAD kitje ooit uitgekozen, zelfs de oude Revell is nog beter...

Dank voor deze bemoedigende woorden.

reteip9 schreef:
... en veel succes met de spandraden, dat is het voornaamste wat mij weg houd bij WO 1 toestellen

Tsja, ik kan zeggen dat ik wat ervaring heb, maar net als met de 4daagse van Nijmegen, in 2019 liepik 4 x 50 km probleemloos en afgelopen keer na 2 x 40 gestrand. Niet elke poging is succesvol. Maar bij 1:48 heb je iets meer ruimte. Begin eens met een eenvoudig kitje als je een leuke op de korrel hebt.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2022 19:06 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
jeroen_R90S schreef:
Je ene voorbeeldfoto is van het 93th Aero SQN, die hadden ook een indiaan, maar met andere tooi.


Foto vervangen door één van het bedoelde squadron.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 23 aug, 2022 22:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Dat is René Fonck van SPA103 ;-)

Deze is wel van 103rd Aero:
Afbeelding

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 aug, 2022 0:01 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Damnn...

Dan zo maar, dit is een uitvergroting van de decal:
photo 563427

Zeg het maar: Is dit wel van 103rd Aero Lafayette?

En ach, ik ga toch deze decals gebruiken. Maar ik vind het ook altijd wel leuk om proberen te achterhalen wat ik aan het bouwen ben.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 aug, 2022 9:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Hoi René, het is ook een verwarrend boeltje :lol:

De Fransen hadden een systeem voor hun squadrons (Escadrilles). Het was een prefix gevolgd door een nummer, waarbij de prefix het hoofdtype toestel aangaf waarmee het Escadrille uitgerust was. Dus in het geval van het Escadrille Lafayette (één van de weinige Escadrilles met een naam, overigens) was het in eerste instantie uitgerust met Nieuports 11, 16 en 17 en heette N124. Naar mate er meer en meer SPAD VIIs toegewezen werden is dit op een gegeven moment omgezet naar SPA124. Toen in 1918 de Amerikanen ook de oorlog verklaarden was dit kader piloten één van hun meest ervaren groepen, en werden deze grotendeels verdeeld over de nieuw te vormen USAS squadrons. De USAS had alleen een squadronnummer, geen verdere prefix of suffix om aan te geven met welk type toestel ze uitgerust waren. 1st Aero Sqn was bijvoorbeeld een verkenningseenheid met Salmsons, en 94th Aero in eerste instantie met Nieuport 28s.
Het overbleven deel van de SPA124 piloten werd, uitgerust met SPAD VII (en later XIII) opgenomen in de USAS als 103rd Aero Squadron en het Indianenhoofd-embleem verhuisde mee van SPA124 naar 103rd Aero.

Bij het nummeren van de Amerikaanse squadrons werd verder niet gekeken naar wat er al was, dus zo kan het dat ook de Fransen een 103e squadron hadden: in dit geval SPA103, waarbij de hoogst scorende geallieerde aas René Fonck ingedeeld was.

Jouw decals zijn dus voor het 103rd Sqn USAS, de gemigreerde opvolger van het Franse Escadrille Lafayette (SPA124). Overigens kloppen ze niet erg, want ze zijn een samenraapsel van USAS roundels en het hakenkruis van Raoul Lufberry's SPAD VII uit 1917, toen hij nog ingedeeld was bij SPA124. Lufberry sneuvelde in een Nieuport 28 bij het 94e Aero Sqn en vloog dus nooit met SPAD XIII bij het 103rd Aero Sqn.
(zie je PB voor ander setje)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 57 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement