Ruim anderhalve maand verder sinds de laatste post van mijn kant.
Lijkt misschien een lekkere lange vakantie geweest, maar niets is minder waar.
Na een weekje kamperen in Duitsland kregen we een naar telefoontje vanuit Nederland: Mijn moeder (57) was in de ambulance onderweg naar het ziekenhuis vanwege een (waarschijnlijk) plotselinge hersenbloeding. Een half uurtje later het tweede telefoontje: Het was inderdaad een hersenbloeding, een zware, en ze moesten per direct gaan opereren anders zou ze het niet halen. Onmiddellijk zijn we in gaan pakken en diezelfde middag nog vertrokken naar het Radboud UMC te Nijmegen.
De operatie verliep succesvol, na het lichten van de schedel kon de bloeding gedraineerd worden en werd ze met 73 krammen in haar hoofd comateus op de IC geïnstalleerd. Ondanks dat de operatie succesvol is geweest konden de artsen niets zeggen over hoe ze uit de coma zou komen en wanneer dat überhaupt zou zijn. In de volgende twee weken echter verliepen er al verschillende stadia van onbewust slapen, onbewust wakker, bewust slapen en bewust wakker. Bewust wakker hield in dat ze af en toe in onze handen kon knijpen als we iets vroegen, maar van echte communicatie was nog geen sprake. Wel was haar vooruitgang boven verwachtingen van de artsen, wat ons veel hoop gaf.
Na deze twee weken werd ze overgeplaatst naar Dordrecht, de stad waar mijn ouders, maar ook wij, wonen. Dit was mogelijk omdat de achtergebleven zwelling ook zonder drain niet toenam, en ze van de beademing af was. Met infuus, voedingssonde, en de diagnose linkse paralyse ging ze met mijn zusje onderweg naar Dordt, waar ze opnieuw op de IC geïnstalleerd werd. Hier verstreken drie weken met veel ups en downs, met als grootste up dat ze na de tweede week verlost werd van de tracheostoma waardoor het weer mogelijk was om te praten. En dit lukte ook! Met erg veel moeite en het kostte haar heel veel energie, maar ze wist alles nog en kon woorden en korte zinnen maken zonder problemen.
Ze is nu een week geleden overgeplaatst naar de afdeling Neurologie in Dordrecht. Ook weer een grote stap, na vijf weken IC. Ze is nog niet mobiel, maar het praten gaat steeds beter en vertoont steeds meer mimiek in haar gezicht, en ze krijgt zelfs weer wat humor terug. Ook heeft ze een paar dagen geleden voor het eerst in 5 weken weer iets kunnen eten. Drinken gaat nog niet, maar ze maakt dus nog steeds stappen. Het zijn kleine stapjes, maar als we terugkijken op hoe ze in Nijmegen binnengebracht werd heeft ze in relatief korte periode ongelooflijk veel vooruitgang geboekt.
De volgende stap wordt het revalidatietraject, waar ze haar nu voor klaar gaan stomen. Dit traject zal minimaal 8 maanden gaan duren, en zal intern plaatsvinden. We zijn er dus nog lang niet, maar ze is een vechter, dus we hebben goede hoop voor de toekomst!
De afgelopen periode ontbrak het me aan tijd, motivatie en energie om achter de werkbank te duiken. Dagelijkse bezoekjes aan het ziekenhuis, een demente oma waar de zorg van overgenomen moest worden, en natuurlijk mijn eigen gezinnetje met een kleine van 5 jaar waren eigenlijk al genoeg om het dagelijkse leven te vullen. Inmiddels komt er toch meer routine in, en worden dingen, hoe gek ook, toch wat normaler. Dit zorgt voor efficiënter indelen van tijd, maar vooral ook voor meer rust in het hoofd, waardoor ik toch weer wat avondjes aan de Cougar bezig ben geweest.
Voordat ik op vakantie ging gaf ik al aan dat de decals geplaatst waren, daar hadden jullie nog een foto van tegoed:
De roundels van de decalsheet hadden trouwens een lichte misdruk, dus die heb ik vervangen door roundels die ik van een bevriende modelbouwer opgestuurd kreeg.
Nog een kleine top die ik nog wilde delen m.b.t. silvering:
De kleine stencils vertoonden best wat silvering, rondom de teksten. Met een heel klein kwastpuntje T.E.T. kan je dit aanstippen, waarna je het zal zien verdwijnen. Uiteraard met grote voorzichtigheid en beter drie keer met een net iets te kleine hoeveelheid dan één keer met een te grote hoeveelheid. In ieder geval werkt het voor mij goed!
De afelopen daagjes ben ik bezig geweest met het klaarmaken van de main rotor en rotorbladen. Wat vul- en opschoonwerk, en uiteraard het toevoegen van de nodige details zoals de gewichtjes aan het begin van de bladen:
Sorry voor het lange verhaal aan het begin van deze post, maar ik kon er niet zomaar aan voorbij gaan.
Hopelijk tot snel voor de volgende update!